دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - 9 Dec 2019
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۰:۳۳
کد مطلب: 22549
۰

80 درصد نوجوانان ایرانی راه پیشگیری از ایدز را نمی‌دانند

محمد منیر صفی‌الدین در نشست تخصصی پیشرفت‌های ایران در زمینه آموزش پایه که با حضور رییس سازمان نهضت سوادآموزی و پورکیت، رییس دفتر منطقه‌ای یونسکو برگزار شد، درباره وضعیت آموزش در کشور و مشکلات آموزشی سخن گفت.
به گزارش خبرآنلاین، او گفت: ایران در حوزه آموزش و پرورش به دستاوردهای قابل تحسین و ارزشمندی رسیده است.
 

مهمترین اظهارات وی در جدول زیر آمده است:

 موضوع شرح موضوع
وضعیت آموزش در ایران - با توجه به اینکه قانون اساسی ایران در ماده 30 متعهد کرده که آموزش رایگان تا مقطع متوسطه در سراسر کشور برقرار باشد و حتی برای آموزش عالی نیز آموزش رایگان را تا مقاطع بالاتر ارائه کرده است، این تعهد منجر به اقدامات مثبت ایران در حوزه دسترسی به آموزش شده است.
- بر اساس آماری که از آموزش و پرورش ایران در سال 1990 دریافت کردیم، در ایران 84 هزار مدرسه وجود داشت که در سال 2010 این میزان به 120 هزار مدرسه افزایش یافته بود و در حال حاضر بیش از 120 هزار مدرسه در سراسر ایران مشغول فعالیت هستند، لذا این افزایش 42 درصدی مدارس، اقدام موثری در پیشرفت ایران در حوزه ارائه آموزش محسوب می‌شود.
مقطع ابتدایی - آمار آموزش و پرورش نشان می‌دهد نرخ ثبت‌نام خالص در دوره ابتدایی در حدود 99 درصد و نرخ حضور دانش‌آموزان در این مقطع در حدود 97 درصد است که دستاورد قابل توجهی برای رسیدن به اهداف توسعه هزاره است.
- ایران توانسته برابری جنسیتی را در مقطع ابتدایی متوسطه به هم نزدیک کند و این یکی از موفقیت‌های این کشور محسوب می‌شود.
- در 10 سال گذشته جمهوری اسلامی ایران توانسته در مطالعات تیمز و بلز موقعیت خوبی داشته باشد، اما چالش‌هایی هم وجود دارد که ضمن ارج نهادن به این دستاوردها، باید راهکارهایی برای چالش‌های پیش‌روی آموزش و پرورش خود پیدا کند.
- برای مثال در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ایران جزو بهترین کشور در زمینه آموزش کودکان محسوب می‌شود، اما خود این منطقه در سطح جهانی جزو دومین منطقه از لحاظ آموزش است و یونیسف امیدوار است ایران نه تنها در خاورمیانه و شمال آفریقا که در کل جهان به یک کشور موفق در ارائه آموزش‌ها و یک الگو برای سایر کشورها در حوزه ارائه آموزش با کیفیت باشد و در این زمینه یونیسف آماده هر گونه همکاری برای رسیدن به اهداف ایران است.
چالشهای آموزشی در ایران - امیدواریم با تدابیری که ایران برای این چالش‌ها اتخاذ خواهد کرد، بتواند این مشکلات را از سر راه مشکلات کودکان و نوجوانان بردارد. چرا که بر اساس مقاله‌ای که وزارت بهداشت در سال 2010 انجام داده‌ است، 16 درصد نوجوانان دختر و 20 درصد نوجوانان پسر، راه انتقال HIV ایدز را می‌دانند. بنابراین 80 درصد نوجوانان کشور ایران از راه‌های انتقال HIV ایدز بی‌اطلاع هستند.
- چالش دیگری که ایران و کل منطقه با آن مواجه است، مسئله اعتیاد است و چالش بعدی، حوادث و سوانح رانندگی و ترافیکی است که به عنوان دومین عامل مرگ و میر در ایران و مهم‌ترین عامل مرگ و میر در خاورمیانه به شمار می‌رود که باید برای این امر تدابیری اتخاذ شود.
- ایران باید اقداماتی انجام دهد که کودکان و نوجوانان با عوامل پیشگیری از ابتلا به HIV / ایدز، اعتیاد و آسیب‌های آن و همچنین جلوگیری از حوادث رانندگی آشنا شده و بتوانند در مقابل این سه چالش مهم از خود مراقبت کنند.
- چه کسی بهتر از معلمان و مربیان مدارس می‌توانند چنین آموزش‌هایی را به کودکان بدهند و ما معتقدیم فضای مدرسه بهترین فرصت برای ارائه این آموزش‌ها است.
بیکار ی فارغ التحصیلان - یکی دیگر از چالش‌هایی که نه تنها ایران بلکه سایر کشورها نیز با آن مواجهند، بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است و این نشان می‌دهد که بین آموزش عالی و بازار کار هماهنگی مناسبی وجود ندارد. لذا دانشگاه‌ها در رشته‌هایی دانشجو می‌پذیرند که بازار کار به آن نیازی ندارد.
-معتقدیم بازار کار نه در ایران که در تمام جهان نتوانسته موفق عمل کند، چرا که نیازهای خود را در دو دهه آینده مشخص نمی‌کند و نوجوانان نمی‌دانند که در سال‌های آینده جامعه به چه تخصصی نیاز خواهد داشت.
- هر فارغ‌التحصیلی که نتواند کار پیدا کند، به معنای هدر رفت سرمایه دولت، خانواده و خود فرد است. چرا که سال‌های زیادی را صرف تحصیل کرده و این به عنوان یک چالش جهانی مطرح است که امیدواریم ایران بتواند در این زمینه و متناسب‌سازی اشتغال و بازار کار با فارغ‌التحصیلان به عنوان یک الگو برای سایر کشورها تبدیل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پیش از ازدواج درباره این مسائل با همسر آینده‌تان صحبت کنید
پرسشنامه چندمحوری بالینی میلون (MCMI)
انتصاب یک روان شناس به سمت رئیس روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش
نقش انجمن علمی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه علامه در خلق ایده‌های نو
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...