جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۲
کد مطلب: 22627
۱

تأثیر شگفت‌انگیز نور بر تصمیم‌گیری‌ها

تأثیر شگفت‌انگیز نور بر تصمیم‌گیری‌ها
بر اساس مطالعات جدید، میزان نور اتاق بر شیوه تصمیم‌گیری و عواطف افراد تاثیرگذار است.
به گزارش ایسنا، بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، عواطف انسانی چه مثبت و چه منفی، تحت نور شفاف بسیار شدیدتر احساس می‌شوند. «آلیسون جینگ ژو»، دانشمند مدیریت دانشگاه تورنتو اسکاربورو و دانشکده مدیریت «روتمن»، به همراه آپارنا لابرو از دانشگاه نورث‌وسترن، مطالعات خود را با هدف بررسی تناقض غیرمعمول موجود در خصوص نوردهی و عواطف انسانی صورت دادند. 

بر اساس شواهد پیشین، در روزهای آفتابی، افراد درباره بازار سهام خوشبین‌تر هستند و مدعی‌اند از سلامتی بیشتری برخوردارند، در حالی که روزهای کم‌نورتر می‌تواند منجر به بروز اختلالات فصلی شود. ژو با اشاره به اوج نرخهای خودکشی در اواخر فصل بهار و تابستان و زمانی که نور آفتاب زیاد است، مدعی شد در روزهای آفتابی افرادی که دارای تمایلات افسردگی هستند، افسرده‌تر می‌شوند.

پژوهش‌های تیم علمی حاکی از آن است تحت نور شفاف، عواطف شدیدتر احساس می‌شوند و در اتاق روشن‌تر، سوژه‌های حاضر در این مطالعه معتقد بودند شخصیت یک داستان معرفی‌شده خشن‌تر بود، زنان جذاب‌تر به نظر می‌رسیدند؛ آن‌ها همچنین درباره واژگان مثبت احساس بهتر و در مورد لغات منفی احساس بدتری داشتند.

تحت نور شفاف این شرکت‌کنندگان از آب‌میوه مطلوبشان بیشتر و از آب میوه نامطلوبشان کمتر نوشیدند.

ژو گفت: اثر نور شفاف بر سیستم عواطف می‌تواند در اثر نتیجه احساس گرما باشد، زیرا احساس گرما می‌تواند عواطف را تقویت کند. بخش اعظم تصمیمات روزانه نیز تحت تاثیر نور شدید هستند، بنابراین خاموش‌کردن نور می‌تواند به افراد در اتخاذ تصمیمات منطقی‌تر یا حتی حل مذاکرات به صورت آسان‌تر کمک کند.

وی در ادامه اظهار داشت: بازاریاب‌ها نیز می‌توانند سطوح نور محیط را بسته به ماهیت محصولات مورد فروش تغییر دهند و در صورت فروش محصولات بیانگر عاطفه مانند گل یا حلقه نامزدی، معقول به نظر می‌رسد تا جایی که ممکن است محیط شفاف باشد.

اثر تقویت عواطف به ویژه در روزهای شفاف‌تر و به هنگام ظهر (زمانی که نور خورشید در بیشترین میزان خود قرار دارد) و همچنین در مناطق جغرافیایی که روزهای آفتابی‌تری را نسبت به روزهای خنک‌تر تجربه می‌کنند، قوی‌تر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ