جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۰:۳۵
کد مطلب: 22635
۱

بی اثر بودن کدئین در برخی اقوام ایرانی / تشخیص داروهای کشنده با آزمایش ژنتیک

مسعود هوشمند در حاشیه دوازدهمین سمینار پیشگیری و تشخیص بیماری‌های نادر گفت: از جمله بیماری‌هایی که با استفاده از آزمایش ژنتیک می‌توان تشخیص و پیشگیری کرد بیماری‌های متابولیسم، نقص ایمنی، دیابت، سرطان و ام‌اس است.
وی افزود: خانواده‌هایی که ریسک بالایی دارند قبل از ابتلا به این بیماری‌ها می‌توانند با انجام آزمایش‌های مولکولی از ابتلا پیشگیری کنند.
وی افزود: بیش از 400 نوع بیماری ژنتیکی وجود دارد که قابل تشخیص است و با انجام آنها می‌توان از بسیاری بیماری‌های پرهزینه و داروهای گران قیمت جلوگیری کرد.
عضو هیئت رئیسه پژوهشکده ملی مهندسی ژنتیک افزود: در تحقیقی که انجام دادیم مشخص شد که مصرف داروی کدئین در برخی اقوام ایرانی اثربخشی بالایی ندارد. در حالی که اغلب بدون در نظر گرفتن اثربخشی تجویز می‌شود. هوشمند افزود: تجویز برخی داروها در مرگ و میر نیز اثر می‌گذارد به طوری که مشخص شده داروهایی که تجویز می‌شوند 4 تا 5 درصد کشنده هستند که سالانه باعث 1300 مورد مرگ و میر می‌شود در حالی که با انجام آزمایش ژنتیک می‌توان این موارد را پیشگیری کرد.
وی آزمایش‌های ژنتیک را گران قیمت دانست و گفت: بیمه‌ها باید به کمک این آزمایش‌ها بیایند اما پوشش بیشتر را برای درمان برخی بیماری‌ها دارند. سرپرست آزمایشگاه مرکز پزشکی خاص، انجام آزمایش ژنتیک را در 10 تا 12 هفتگی جنین توصیف کرد و گفت: در صورت تشخیص بیماری، سقط درمانی نیز تجویز می‌شود.
وی بیماری‌های ژنتیکی را در کشور بومی ندانست و گفت: این بیماری‌ها بیشتر جهشی است به همین دلیل است که ازدواج‌های فامیلی این بیماری‌ها را در کشور افزایش داده همچنین در کشور ژن معیوب بسیار است. همه ما 4 تا 5 ژن معیوب داریم که در صورت ازدواج با فرد غریبه 2 تا 3 درصد ژن‌ها ممکن است برخورد داشته باشد در حالی که در ازدواج‌های فامیلی این درصد بیشتر می‌شود.
وی کشنده‌ترین بیماری نادر را در کشور بیماری‌های متابولیسم دانست و گفت: این بیماریها در نوزاد ظرف یک ساعت تا 3 روز ممکن است باعث فوت شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.