پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ / ۲۱:۱۱
کد مطلب: 22643
۰
معاون وزیر بهداشت اعلام کرد:

نرخ افسردگی و بیماری های روانی در کشور

نرخ افسردگی و بیماری های روانی در کشور

 به گزارش ایسنا، دکتر رضا ملک زاده روز پنجشنبه در حاشیه همایش سراسری معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در محل ستاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان این که بودجه تحقیقات کشور نیم درصد GDP است،اظهار داشت: درحالی که بر اساس برنامه توسعه‌یی کشور، بودجه تحقیقات کل کشور باید 2.5 تا 3 درصد GDP باشد.

‌وی از تدوین برنامه‌ی مشخص جهت حمایت از نخبگان برجسته در حوزه علوم پزشکی خبر داد و گفت: یکی از مسائل مهم در موضوع نخبگان ضرورت داشتن برنامه مشخص جهت ماندن آنها در کشور است. در این میان با وجود حمایت‌هایی که از نخبگان صورت می‌گیرد، هنوز یک برنامه مشخص و تعریف شده‌ای که بتواند آنها را از ابتدا تا پایان تعقیب و حمایت کند و در نهایت موجب ماندن آنها در کشور شود، وجود ندارد.

 ملک‌زاده افزود: در حال حاضر وزارت بهداشت برنامه‌ای را با موافقت بنیاد ملی نخبگان تدوین کرده است تا هر ساله نخبگان برجسته را شناسایی و از دوران دانشجویی آنها را مورد حمایت قرار دهند که در نهایت به این گروه از افراد، پزشکان دانشمند گفته می‌شود.

 به گفته وی «پزشکان دانشمند» تنها طبابت نمی‌کنند بلکه به روش‌ها و فعالیتهای علمی نیز علاقمند هستند و می‌توانند رهبری پژوهش را به شکلی بهتر و کامل‌تر در کشور عهده‌دار باشند.

 ملک‌زاده با بیان این که ساز و کارهای شناسایی نخبگان برجسته تدوین و بودجه آن نیز تا حدود زیادی تامین شده است، اظهار امیدواری کرد از سال آینده روند شناسایی این نخبگان و حمایت‌های لازم آغاز شود.

 وی یادآور شد: ما هنوز نتوانسته‌ایم بهترین نخبگان را در کشور نگه داریم و یکی از دلایل اصلی آن این است که ما هنوز زیرساخت‌های کافی نداریم . به عنوان نمونه ما هنوز یک آزمایشگاه پیشرفته کامل که بتوانیم تمام تحقیقات خود را در داخل به انجام رسانیم را دارا نیستیم و نتوانسته‌ایم حمایت نهادینه از نخبگان داشته باشیم.

 معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت تشکیل شرکتهای دانش‌بنیان و با بیان این که این گونه شرکت‌ها برای دانشگاه‌های ما مفاهیم جدیدی است، تصریح کرد: روند تشکیل این شرکتها پروسه‌ای است که باید مورد پیگیری قرار گیرد در این راستا شاید تاکنون ما انتظار داشتیم که 200 شرکت دانش بنیان در سطح کشور داشته باشیم اما در حال حاضر تعداد کل شرکتهای ثبت شده تنها 50 شرکت است که نشان می‌دهد در ابتدای راه هستیم.

 ملک‌زاده در ادامه به قابل توجه بودن مشکلات روحی و روانی در کشور اشاره کرد و با بیان این که به طور کلی مجموعه بیماری‌های روانی در ایران حدود 20 درصد است، گفت: همچنین حدود شش تا هفت درصد ایرانی‌ها دچار افسردگی هستند.

 وی ادامه داد: با توجه به این که مشکلات روحی و روانی تأثیر سوئی بر روی عملکرد و اقتصاد جامعه دارند؛ در این راستا برنامه ویژه‌ای مبنی بر شکل‌گیری شبکه سلامت روان تدارک دیده‌ایم تا تحقیقاتی را در این حوزه به انجام رسانیم و علل یابی کنیم که چگونه می‌توان این موارد را به حداقل رساند.

 ملک‌زاده افزود: در حال حاضر شبکه سلامت روان تشکیل شده است و پروژه‌های خوبی در این موضوع تعریف شده و امیدواریم بتوانیم در این مسیر حرکت خوبی داشته باشیم.

 معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در ادامه با بیان این که 80 درصد تحقیقاتی که در دنیا انجام می‌شود به نتیجه نمی‌رسد، تصریح کرد: از هر 10 هزار ایده نهایتا یک ایده وارد صنعت می‌شود و گاه دانشمندان 50 سال از عمر خود را صرف یک تحقیق می‌کنند تا به نتیجه دست یابند.

 ملک‌زاده با اعلام عدم پذیرفته شدن 30 درصد از مقالات ارائه شده به مجامع علمی به دلیل کپی برداری تصریح کرد: انگیزه‌هایی همچون مباحث مالی، شهرت و غیره باعث می‌شود که اتفاقاتی اینچنین در دنیا رخ دهد؛ البته این آمارها تنها مربوط به ایران نیست بلکه بیشترین میزان کپی مربوط به چین می‌باشد و در بهترین مجلات آمریکا نیز محققانی این اقدام را انجام داده‌اند.

 وی افزود: مشکلاتی همچون کپی کردن در پژوهش مربوط به کل دنیاست و ما نیز در ایران برای جلوگیری از این موضوع ضمن تاکید بر ضرورت تقوا در نگارش تحقیق از همه نرم‌افزارها برای جلوگیری از کپی کردن استفاده می‌کنیم.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...