پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۹:۰۲
کد مطلب: 22722
۱
رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خبر داد

راه اندازي مرکز تحقیقات روان پریشی (سايكوز)

ساخت 30 ابزارتوانبخشی جدید در مرکز رشددانشگاه علوم بهزیستی
راه اندازي مرکز تحقیقات روان پریشی (سايكوز)
به گزارش ایسنا، دکتر محمد تقی جغتایی که در نشستی با خبرنگاران سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی روانپزشکی رازی نیز که به عنوان بزرگترین بیمارستان روانپزشکی خاورمیانه فعالیت دارد به مرکز جامع آموزشی، پژوهشی تخصصی خدمات سلامت روان ارتقا می یابد.

مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی رازی که زیرنظر دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است با ظرفیت هزار و 500 تخت، حدود یک چهارم تخت‌های روانی کشور را شامل می‌شود که در طرح توسعه آن به مرکز جامع آموزشی پژوهشی تخصصی بخش کودکان در این بیمارستان فعال تر شده و بخش سالمندی با رویکرد سلامت روان سالمندان نیز در آن راه اندازی شود.

وی همچنین از راه اندازی مرکز تحقیقات روان پریشی (سایکوز) در مرکز جامع سلامت روان خبر داد که از ابتدای سال آینده به عنوان مرکزی ملی در حوزه بیماری های روانی خاص مثل شیزوفرنی، اختلال دوقطبی و اوتیسم که زمینه سایکولوژیک دارند، فعالیت خواهد داشت.

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه با اشاره به ارز کلانی که هر ساله صرف خرید تجهیزات و ابزارهای توانبخشی از قاشق ساده تا مفاصل مصنوعی می شود از پیگیری ایجاد مرکز تکنولوژی توانبخشی در این دانشگاه خبر داد که مقدمات آن با راه اندازی مرکز رشد فناوری تجهیزات توانبخشی زیرنظر دانشگاه فراهم شده است. دکتر جغتایی تصریح کرد: تاکنون 30 وسیله و ابزار توانبخشی در واحدهای تحت پوشش مرکز رشد ساخته شده اند که برخی به مرحله تست بالینی رسیده اند.

وی خاطرنشان کرد: حدود دو هزار وسیله یا ابزار توانبخشی در دنیا ساخته شده که عمده آنها از کشورهای خارجی وارد می شوند که قصد داریم با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، زمینه تولید آنها را در کشور فراهم کنیم. جغتایی تصریح کرد: براساس برنامه تدوین شده در ستاد توسعه علوم شناختی قرار است ابزارهای ارزیابی و مداخلات درمانی در حوزه علوم شناختی از جمله ابزارهای مرتبط با ارزیابی و ارتقای توانمندی‌های ذهنی کودکان و ممانعت از اختلالات شناختی در این دانشگاه طراحی شده و در درمان و توانبخشی معلولان، سالمندان و گروه های دیگر استفاده شود.

موسس و رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه در توضیح فعالیتهای دانشگاه گفت: این دانشگاه به عنوان دانشگاهی تخصصی در حوزه توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روانی فعالیت دارد و به عنوان مرجع علمی و انستیتو - ستاد برنامه ریزی مدیریتی - در این سه حوزه ایفای نقش می‌کند. در این راستا قرار است، تدوین برنامه های ملی در حوزه سلامت و رفاه اجتماعی، سلامت روانی و توانبخشی و رصد مسائل کشور در این حوزه ها توسط این دانشگاه و زیرنظر شورای راهبردی دانشگاه که با حضور مسوولان وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، مرکز پژوهش های مجلس، مراکز، سازمان‌های مردم نهاد، اساتید و نهادهای مرتبط با رفاه و سلامت اجتماعی تشکیل شده، صورت گیرد.
جغتایی تصریح کرد: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همچنین دارای هفت مرکز پژوهشی در حوزه تحقیقات ژنتیک، مدیریت رفاه اجتماعی، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، سوء مصرف و وابستگی به مواد، سلامت در حوادث و فوریت‌های پزشکی، توانبخشی اعصاب کودکان و مسائل اجتماعی روانی سالمندان است. به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: این دانشگاه همچنین مدیریت مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی روانپزشکی رازی که یکی از قدیمی ترین بیمارستان‌های روانی کشور است و همچنین بیمارستان توانبخشی رفیده را که با ظرفیت 100 تخت، نخستین و تنها مرکز ارائه دهنده خدمات نوین توانبخشی جامع تحت حاد در کشور است برعهده دارد.
دانشگاه تصمیم دارد برای نخستین بار در کشور با هدف الگوسازی و تهیه بسته های خدمات نوین توانبخشی این خدمات را با رویکرد Inter Disciplinary به صورت تحت حاد به گروه های مختلف جامعه اعم از کودکان مبتلا به اختلالات تکاملی، بالغین مبتلا به اختلالات عصبی - عضلانی و انواع معلولیت‌ها و سالمندان ارائه کند.

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: این دانشگاه به منظور ارزیابی جامع مراجعان از نظر نیاز به خدمات به هنگام تشخیصی - درمانی و توانبخشی و بیماران اعصاب و روان و ایجاد بستر آموزشی لازم برای تربیت کارشناسان و متخصصان رشته های توانبخشی با همکاری اعضای هیات علمی دانشگاه، چهار مرکز توانبخشی جامع را راه اندازی کرده است.

وی با انتقاد از مبنا قرار گرفتن بار مرگ و میر ناشی از بیماری ها در سیاستگذاری های نظام سلامت بر ضرورت توجه به شاخص‌های کیفیت زندگی در کنار بار مرگ و میر بیماری ها تاکید کرد و گفت: از لحاظ کیفیت زندگی، مهمترین مشکلات امروز ما، اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی هستند که در حوزه سلامت اجتماعی روانی بوده و علاوه بر فرد، خانواده و جامعه را نیز درگیر می‌کنند.

جغتایی با بیان این که ترجیح می دهد در خصوص آسیب‌های اجتماعی از اشاره به آمارها که محل مناقشه سازمان‌های مختلف بوده و با طرح رسانه یی این آمار، اغلب به جای پرداختن به راه حل ها به زیر سوال بردن آمار ارائه شده از سوی سازمان دیگر می پردازند به بیان آمارهایی در خصوص شیوع ناتوانی‌ و معلولیتها در کشور پرداخت و گفت:حدود 10 درصد انسان‌ها به نوعی با ناتوانی مواجهند که 70 درصد موارد ناتوانی در کشورهای در حال توسعه است با این حال تنها 30 درصد افرادی که نیازمند خدمات توانبخشی هستند به این قبیل خدمات دسترسی دارند. به طور متوسط 10 درصد نوزادان با ناتوانی به دنیا می آیند که تنها 10 درصد آنها خدمات توانبخشی مناسب دریافت می‌کنند.
وی با بیان این که حدود یک چهارم خانواده ها به نوعی با مساله ناتوانی و معلولیت سروکار دارند، اظهار داشت: حدود 350 هزار نفر در کشور از نابینایی و 400 هزار نفر دیگر از کم بینایی و بالغ بر 100 هزار نفر از ناشنوایی مطلق رنج می برند. همچنین روزانه 250 تا 300 نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند که در مجموع حدود 90 هزار نفر بیمار سکته مغزی در کشور وجود دارند. فراوانی اختلالات ذهنی نیز 350 هزار نفر و میزان ضایعات نخاعی بالغ بر 70 هزار نفر است. علاوه بر این حدود 600 هزار نفر با معلولیت‌های جسمی - حرکتی مواجهند.

جغتایی تصریح کرد: نیمی از افراد بالای 75 سال کشور دچار اختلال دستگاه حرکتی هستند و مشکلات عضلانی اسکلتی عامل 15 تا 30 درصد مراجعات به پزشکان مراقبت‌های اولیه است.

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان این که حداقل استاندارد تخت توانبخشی، 0.1 به ازای هر هزار نفر است، اظهار داشت: بر این اساس در کشور به هفت هزار تخت توانبخشی نیاز داریم در حالی که هم اکنون تنها کمتر از 40 تخت بستری در فاز حاد در کشور فعالند و برای فاز تحت حاد هم که می تواند تا 50 درصد از هزینه های بیمارستانی بکاهد به استثای مرکز فریده که تازه آغاز به کار کرده - هیچ بیمارستانی موجود نیست.

وی خاطرنشان کرد: تنها در ایالات متحده حدود دو هزار، در آلمان 500، در انگلستان 400 و در کشور کوچک کویت، پنج مرکز تحت حاد وجود دارد.
جغتایی در پایان با اشاره به سطح سه گانه ارائه خدمات سلامت که شامل پیشگیری(سطح اول)، درمان(سطح دوم) و توانبخشی(سطح سوم) است، پرهزینه شدن خدمات سلامت در سطوح دو و سه و شکاف بین سطح دوم و سوم و فقدان نظام ارجاع بین سطوح و عدم پوشش بیمه در سطوح خدمات توانبخشی را از اساسی ترین چالش‌های ارائه خدمات سلامت عنوان و از تلاش دانشگاه برای تعریف نظام ارجاع از سطح درمان به توانبخشی و ارائه بسته خدمات جامع سطح سه خبر داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .