چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۰:۰۹
کد مطلب: 22782
۰

دو عامل موثر در "چاقی کودکان"

دکتر محمدحسین سلطان‌زاده، متخصص اطفال و استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: بدیهی است که ارتباط مشخصی بین وزن والدین و فرزندان آنان وجود دارد، فرزندان والدین چاق احتمالا سه برابر شانس ابتلا به چاقی را دارا هستند درصورت وجود یک کودک چاق در خانواده احتمال چاقی فرزند دوم حدود 40 درصد و در صورت وجود دو کودک چاق احتمال چاق شدن فرزند سوم تا 80 درصد بالا می‌رود البته علاوه بر زمینه ژنتیک،‌ عادات و رفتارهای غذایی در خانواده نیز در چاقی کودکان مؤثر است.

وی ادامه داد: در مورد چاقی‌های زودرس با افزایش ناگهانی وزن باید حتما به پرخوری ناشی از اضطراب توجه کرد، این نوع چاقی بیشتر در خانواده‌های آشفته که مشکل جدایی،‌ اعتیاد و بی‌ثباتی وضعیت زندگی وجود دارد دیده می‌شود.

سلطان‌زاده اظهار داشت: در فرهنگ ما شاید مهم‌ترین اشتغال ذهنی مادران به خصوص در دوران شیرخواری و بعد نوپایی و قبل از سنین دبستان با وزن فرزندان است تمایل مادران به داشتن فرزندان چاق با این باور فرهنگی نادرست که کودک چاق کودک سالمی است باعث اضافه وزن ناگهانی کودکان در سنین دبستان می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین برای درمان کودکان چاق باید تمامی جنبه‌های زیستی، روانشناختی و اجتماعی در نظر گرفته شود، استفاده از روش‌های رفتار درمانی برای خود کودک و نیز مشاوره والدین با تیم درمانی برای همکاری بیشتر منجر به کاهش وزن می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: بهترین راهکار استفاده از روش‌های "رفتار درمانی" توسط والدین و بعد تیم درمانی است در حقیقت تیم درمانی نقش هدایت والدین برای استفاده مناسب و درست از این روش‌ها را به عهده دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!