پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۶:۰۲
کد مطلب: 22792
۰

سونامی بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی چالش آینده کشور

به گزارش مهر، دکتر بهزاد سلطانی در همایش نقش و کارکردهای فن‌بازار در ایجاد و توسعه بازار فناوری کشور اشاره به فقدان تقاضا و ضعف تقاضا در بازار علم با اشاره به مطالعات انجام شده در زمینه چالش‌های علم و فناوری موجود کشور، افزود: در این فضا نتایج پژوهش به محصول نمی‌رسند و شرکتهای دانش بنیان نمی‌توانند فعالیتی داشته باشند.

وی با بیان اینکه 70 درصد اقتصاد کشور دولتی و متکی به نفت خام و تنها 30 درصد اقتصاد خصوصی است، ادامه داد: در این نوع از اقتصاد، نظام اداری متمرکز بوده و باعث شده که مدیران هزینه‌ای برای ما تربیت شوند.

سلطانی افزود: در اقتصاد دولتی صنایع و کالاهای مورد نیاز از خارج تهیه می‌شوند و تقاضایی برای کالا و فناوری داخلی وجود ندارد و فضای غیر رقابتی و رانتی رشد کرده و تحریم‌ها به جای فرصت برای ما تبدیل به تهدید می‌شوند.

وی در عین حال یادآور شد: در 30 درصدی که اقتصاد غیر دولتی و خصوصی داریم عمده فعالیت‌ها در بخش صنایع پایین است. رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه فرهنگ نفتی ما باید تغییر کند، اظهار امیدواری کرد که سال آینده سال شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان باشد و در این مسیر حرکتی جدی و رو به جلویی داشته باشیم.

سلطانی فن بازارها را رکن تشکیل دهنده و پشتیبانی اصل بازار فناوری توصیف کرد و گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی که از وظایف آن حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است در موضوع فن بازار مطالعاتی را آغاز کرده و در این موضوع صندوق می‌تواند در بحث لیزینگ و فروش اقساطی در چارچوب قانون ورود یابد.

وی از وقوع سونامی تحصیل کردگان بیکار به عنوان مشکل پیش رو خبر داد و خاطر نشان کرد: وضعیت به گونه‌ای است که بخشی از جوانان ما در حال حاضر در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و در این مسیر باید تلاش کنیم تا فارغ‌التحصیلان پس از مقاطع تحصیلات تکمیلی بتوانند آمادگی لازم جهت تاسیس شرکت‌های دانش بنیان را اخذ کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود