شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۷:۰۶
کد مطلب: 22799
۰

تغییرات آب‌وهوایی، آمار جرم و جنایت را بالا می‌برد

تغییرات آب‌وهوایی، آمار جرم و جنایت را بالا می‌برد
در جهان گرم‌تر آینده، شاید باز کردن پنجره‌ها عاقلانه‌ترین کار نباشد. هرچه دمای محیط افزایش می‌یابد، تعداد جرایم نیز روز افزون خواهد شد، و این بدان معنی است که تغییرات آب‌وهوایی منجر به میلیون‌ها جرم و جنایت در دهه‌های پیش رو خواهد شد. البته عواملی مانند سیاست‎گذاری‌های بهتر، شاید بتوانند راهی برای حل این مشکل بیابند.

سالیان سال است که پژوهشگران به تحقیق در مورد ارتباط بین دما و جرایم می‌پردازند، و جرم‎شناسان توافق دارند که در روزهای گرم‌تر سال، جرم و جنایت نیز بیشتر است. اما کسی نمی‎داند که دلیل این ارتباط چیست. برف و پنجره‌های بسته در هوای سردتر می‌تواند از برخی از جرم‌ها بکاهد، درحالی که هوای گرم‌تر برهمکنش‌های اجتماعی را بیشتر می‌کند و در نتیجه منجر به احتمال بیشتری از وقوع جرم و جنایت خواهد شد. روزهای گرم‌تر همچنین روی فیزیولوژی بدن افراد تاثیر گذاشته و آنها را عصبی‌تر می‌سازد.

در تئوری، تغییرات آب‎وهوایی باید شرایط را بدتر کند. برای دانستن میزان آن، اقتصاد دانی به نام متیو رانسون از اتاق فکر سیاست‌های اجتماعی دانشگاه کمبریج ماساچوست، به طور ماهیانه ارقام گزارش‌های جرم و جنایت پایگاه داده‌های اف بی‌آی را بررسی کرده است. در این پایگاه داده‌ه‌ها، اطلاعات جرایم ثبت شده توسط پلیس از تقریبا 3000 محله در ایالات متحده، بین سال‌های 1980/1359 تا 2009/1388 ثبت شده است،. او این اطلاعات را با اطلاعاتی از تغییرات آب و هوایی ترکیب کرد تا دریابد که با تغییر بیشینه دمای روزانه، نرخ جرایم تا چه حد تغییر خواهد یافت. (مشروح مقاله رانسون را می‏‎توانید در اینجا ملاحظه کنید)

سپس رانسون از مدلی ریاضی استفاده کرد تا پیش بینی کند چگونه تغییرات آب و هوایی روی تعداد جرایم در هر محله اثر می‌گذارد، او در این مدل از فرمول خود برای ارتباط جرایم با دما و متوسط گیری از تغییرات بیشینه دمایی پیش‌بینی شده توسط 15 مدل مختلف آب و هوایی استفاده کرده است. او سناریویی از تغییرات ملایم آب و هوایی را مورد استفاده قرار داد که طبق آن، متوسط دمای هوای جهان، تا سال 2100/1479، به میزان 2.8 درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد یافت.

این مدل افزایش‌های نسبتا کوچکی را در تعداد جرم و جنایت پیش‌بینی می‌کند که بسته به نوع جرم، از 0.5 تا 3.1 درصد خواهد بود. اما همین افزایش اندک درصد جرایم، به معنی افزایش چشمگیر تعداد جرایم رخ داده خواهد بود.. مدل او پیش بینی می کند که بین سال‌های 2010/1389 تا 2099/1478 تغییرات آب و هوایی منجر به 22 هزار مورد قتل، 180 هزار مورد تجاوز جنسی، 1.2 میلیون مورد ضرب و شتم شدید، 2.3 میلیون مورد ضرب و شتم ساده، 260 هزار فقره دزدی، 1.3 میلیون فقره دزدی برنامه‌ریزی‌شده، 2.2 میلیون فقره سرقت و 580 هزار مورد سرقت ماشین تنها در ایالات متحده خواهد شد.

تب تند

نیل آدگر از دانشگاه اکستر در انگلستان می گوید: «در مورد جرم و جنایت این تحقیق گامی به جلو برای درک ارتباط بین وضع هوا و پدیده‌های اجتماعی گوناگون است. اطلاعات روزانه آب و هوایی رانسون، این امکان را فراهم می‌کند که یک تحلیل دقیق و خوب از تاثیرات اجتماعی ناشی از آن داشته باشیم».

اما محققی به نام جان سیمیتر از دانشگاه متروپلیتن منچستر انگلیس که "ارتباط بین تنش‌های حرارتی و خشونت" را مورد بررسی قرار داده، می‌گوید که ارتباط بین دما و جرم کاملا جا افتاده نیست. خود او باور دارد که ارتباطی خطی بین این دو وجود دارد، اما می گوید که برخی از محققین گمان می کنند که وقتی دما از آستانه مشخصی بالاتر رود، نرخ جرم و جنایت پس از آن روندی کاهشی خواهد داشت، شاید به این دلیل که هوا به حدی گرم می‌شود که دیگر امکان بیرون رفتن از خانه وجود نخواهد داشت. اگر این چنین باشد، اثرات تغییرات اب و هوایی، کمتر از چیزی خواهد بود که در مدل رانسون پیش‎بینی شده است.

جرم شناسی به نام الن کن از دانشگاه بین‎المللی فلوریدا در میامی می‌گوید که بعید است قرن 21 افزایش جرم و جنایت پیش‎بینی شده توسط مدل رانسون را ببیند. عوامل دیگرهمچون سیاست گذاری‌های بهتر یا اصلاحات، می‌توانند به این معنی باشند که نرخ کلی جرم و جنایت باز هم کاهش یابد.

رانسون هم اذعان می‌کند که اثر افزایش دما بر جرم و جنایت، احتمالا توسط عوامل دیگری خنثی خواهد شد. او می‌گوید: «فاکتورهای زیاد دیگری وجود دارند که روی جرم تاثیر می گذارند، عواملی که می‌توانند از اقتصاد و فرهنگ گرفته تا تغییرات در عوامل اجتماعی باشند». اما اثرات ناعادلانه دنیایی گرم‌تر هنوز در پس زمینه حضور خواهند داشت. او می‌گوید: «یک ارتباط تاریخی قوی بین دما و جرایم وجود داشته و احتمالا در آینده هم ادامه می‌یابد».

رانسون می‌افزاید: «تغییرات آب و هوا به روش‌های گوناگونی روی زندگی ما اثر خواهد گذاشت. و روی تار و پود اجتماعی جایی که در آن زندگی می‌کنیم هم تاثیر خواهد گذاشت».

 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.