کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جنبه مثبت و منفی تعطیلات عید نوروز برای آقایان

دوشغله بودن مردان سلامت خانواده را تهدید می‌کند

14 اسفند 1392 ساعت 0:39

رئیس انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران با اشاره به مستعد بودن مردان برای ابتلا به بیماری‌های شدید روانی، به بیان جنبه‌های مثبت و منفی تعطیلات عید نوروز برای آقایان پرداخت.


حمید یعقوبی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: رابطه بین سلامت روان و جنسیت در سنین مختلف متفاوت است به گونه‌ای که در کودکی معمولاً اختلالات روانی در پسرها بیشتر دیده می‌شود. در نوجوانی نیز مسئله سلامت روان بر حسب جنسیت در دختران و پسران متفاوت است و معمولاً خانم‌ها روند نامطلوب‌تری دارند.

وی افزود: میزان شیوع اختلالات روانپزشکی و روانی در خانم‌ها بیشتر از آقایان است، به خصوص در مشکلات خفیف روانی، در حالی که مردان مستعد ابتلا به بیماری‌های شدید روانی هستند.

رئیس انجمن علمی روانشناسی بالینی تصریح کرد: میزان مراجعه خانم‌ها به درمانگاه‌های روانپزشکی و روانشناختی بیشتر از آقایان است، مردان به دلایل فرهنگی کمتر به این درمانگاه‌ها مراجعه می‌کنند چرا که باور جامعه مبنی بر این است که آقایان خودشان می‌توانند مشکلاتشان را حل کنند.

وی افزود: در آقایان میزان اختلالات کمتر اما استرس‌ها و فشارهای روانی گسترده‌تر است که دلیل آن استرس‌های شغلی، داشتن همزمان چند شغل و انتظارات جامعه از آنها است. با اینکه استرس‌های شغلی آقایان بیشتر است، اما این استرس‌ها به اندازه‌ای نیستند که آنها را از پای بیندازد و به بیماری و شکایت از بیماری مبدل کند.

وی با اشاره به نقش خانم‌ها در کاهش استرس آقایان گفت: وقتی استرس به فردی وارد می‌شود، برای اینکه از پس آن برآید باید همه منابع حمایت‌های عاطفی را بسیج کند، در این میان نقش خانواده به ویژه همسر اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: بر این اساس خانم‌ها و آقایان باید برای مشکلات اقتصادی برنامه‌ریزی کنند و خانم‌ها از تحت فشار گذاشتن بی‌مورد از منظر اقتصادی جلوگیری کنند.صرفه‌جویی و انتقال این فرهنگ پسندیده به فرزندان می‌تواند سلامت روان آنها را تضمین کند، همچنین بانوان در صورتی که شاغل باشند می‌توانند با حمایت اقتصادی به کاهش استرس همسر خود کمک کنند.

وی ادامه داد: دو یا سه شغله بودن مرد را خسته می‌کند و وقتی به خانه می‌آید انتظار دارد تا در فضایی آرام و بدون تنش قرار گیرد، توصیه می‌شود بانوان این فضا را فراهم کنند هرچند که وظیفه آقایان است که خشونت‌های اجتماعی را پشت در خانه بگذارند.

این متخصص بهداشت روان از اختصاص وقت برای تفریح و با هم بودن به عنوان شیوه‌ای برای کاهش استرس‌های روزانه نام برد.

وی افزود: آقایان بهتر است تمام وقت خود را برای کار نگذارند و ساعاتی از روز را نیز به بودن در کنار خانواده اختصاص دهند، رفت و آمدها و صله رحم به آقایان کمک می‌کند تا خستگی‌ها و تنش‌های خود را کاهش دهند.

رئیس انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران اظهار داشت: تعطیلات آخر هفته، مناسبتی و اعیاد و جشن‌ها فرصت خوبی برای تجدید قوا است. البته این مستلزم فراهم کردن بستری مناسب برای استراحت است.

وی اذعان داشت: گاهی تعطیلات آتش‌بیار معرکه است و مسبب دعواها و نزاع‌های خانوادگی می‌شود که در این صورت بودن در خانه کارکرد منفی دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ تعطیلات عید نوروز هم جنبه مثبت دارد و هم منفی، جنبه مثبت آن تمدد اعصاب، فرصت سفر و دید و بازدید خانوادگی است و جنبه منفی آن مسائل اقتصادی است گاهی دید و بازدیدها درآمد دو ماه خانواده متوسط را به خود اختصاص می‌دهد، بر این اساس بهتر است بانوان نقاط حساس همسرشان را بشناسند و رفتارهای او را پیش‌بینی کنند.

 
 


کد مطلب: 22811

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/22811/جنبه-مثبت-منفی-تعطیلات-عید-نوروز-آقایان

میگنا
  https://www.migna.ir