چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۴
کد مطلب: 22922
۰

سوء استفاده مجرمان سايبري از ‌کاربران خانگی ایران

انجام اعمال مجرمانه با لشگر زامبی‌ها
 

سرهنگ علي نيك نفس در گفتگو با مهر با اشاره به اينكه براساس گزارشات شرکتهاي معتبر امنيتي در چند سال اخير تعداد بدافزار­ها در سطح جهان رشد ­چند ده برابري داشته است، اظهار داشت: متاسفانه حجم آلودگي سيستم­هاي رايانه­اي کشور، بويژه سيستم هاي مربوط به کاربران خانگي بسيار زياد است.

وي با اشاره به اينکه براساس بررسي­ هاي انجام شده حجم زياد ترافيک بات­نتي در کشور توسط مجرمان سايبري  آلوده به بدافزار شده و از اين طريق حمله­ هايي به سازمان ­هاي داخلي و خارجي صورت مي­ گيرد،ادامه داد: اين حجم آلودگي با وجود کمتر بودن تعداد کاربران و سيستم­هاي رايانه­ اي و همچنين کم بودن پهناي باند کاربران و سازمان هاي کشور در مقايسه با ساير کشورها، نشانه خوبي نيست. مجرمان سايبري با سو استفاده از رايانه­ هاي کاربران خانگي و آلوده کردن آنها به بدافزارهاي مختلف، موجب تبديل شدن کاربران داخل کشور به يک شبکه­ منسجم مي شوند. هر رايانه  آلوده، زامبي ناميده مي ­شود که با ايجاد لشکري از زامبي­ هاي تحت فرمان اقدام به انجام اعمال مجرمانه و حملات سايبري و جاسوسي در سطح وسيع مي­ کنند، به عنوان مثال در برخي از گزارشات دوره­اي، ايران يکي از ده کشور دنيا است که رايانه­ هاي متصل به شبکه اينترنت در آن، براي حملات سايبري استفاده مي شوند.

نیک نفس افزود: با توجه به اينکه فضاي سايبر مجموعه ه­ایي از کاربران و سيستم­ هاي رايانه ­اي است که از طريق بسترهاي شبکه ­اي ديجيتال بسيار وسيع در سطح جهاني به يکديگر متصل و مرتبط شده ­اند، لذا ايمني و امنيت کل اين شبکه به ميزان قابل ملاحظه ­اي ارتباط مستقيم با امنيت شخصي تک­ تک کاربران و رايانه­ هاي متصل به آن دارد.

رئيس مرکز تشخيص و پيشگيري پليس فتا با اشاره به اينکه اگر در نقطه­ اي از اين شبکه بزرگ جهاني رايانه يا کاربري آسيب ­پذير يا تهديدزا وجود داشته باشد تمامي شبکه را آسيب پذير می کند، گفت: به موازات افزايش تعداد رايانه­ ها و کاربران آسيب­ پذير ميزان تهديدات نيز بيشتر مي شود؛ اين گونه شبکه­ هاي مجرمانه که توسط هکرها و مجرمان سايبري و در اغلب اوقات بدون آگاهي کاربران و مالکان سيستم­ ها ايجاد و کنترل مي شود، مي تواند علاوه بر سرقت اطلاعات شخصي کاربران از پهناي باند اينترنت آنها به منظور حمله به سامانه هاي مهم کشور سؤاستفاده کرده و کاربر را درگير جرمي مهم کنند.

وي يکي از بهترين روش هاي افزايش امنيت اينترنت و رايانه ­هاي خانگي کشور را که از بروز آسيب به هموطنان و سرقت اطلاعات آنان جلوگيري کرده و احتمال حمله به سامانه هاي مهم کشوري را نيز کاهش مي دهد، حفظ امنيت تک­ تک سيستم ­ها از طريق نصب و به روز نگهداري آنتي ويروس ها و ديواره آتش و ديگر مسائل امنيتي دانست.

نيک نفس با اشاره به اينکه کاربران بايد دقت داشته باشند که در صورت آلودگي سيستم شخصي يا اداري آنها به بدافزار امکان سرقت اطلاعات آنها وجود دارد، گفت: برخي بدافزارها با سوءاستفاده از سيستم رايانه و پهناي باند کاربران اقدام به حمله به سامانه­ هاي مهم سازمان ها و سيستم ­هاي حساس دولتي به عنوان نمونه بانک­ها می کنند.درواقع سيستم کاربر به عنوان مزدور و عامل حمله به کار گرفته مي شود.

اين كارشناس پليس فتا، به روز نگهداشتن سيستم عامل و نرم افزارهاي کاربردي که در صورت وجود آسيب پذيري در آنها موجب آلوده شدن رايانه به بدافزار مي شود،  افزايش آگاهي از قرار گرفتن در معرض بات نت مانند دقت در باز کردن پيام­ هاي الکترونيک، دانلود فايل­هاي پيوست، کليک روي لينک­ هاي غيرمطمئن،  استفاده از ابزار آنتي­ بات­ نت­ برای شناسايي و تلاش پيشگيرانه به وسيله مسدود کردن  بات­ نت قبل از آلوده شدن رايانه را از توصيه هاي اين پليس به کاربران عنوان کرد.

وي ادامه داد: شناسايي بات نت بدون داشتن قابليت حذف آن سودمند نيست، زماني که بات­ نت روي رايانه­ شناسايي مي­ شود، با استفاده از نرم­ افزارهاي امنيتي داراي قابليت حذف بات­ نت، سريعاً بايد از بين برود.

نيك نفس همچنين از کاربران خواست در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طريق سايت پليس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش تماس با ما به اين پليس گزارش كنند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...