جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ / ۲۲:۴۱
کد مطلب: 23046
۰
۱

رئیس دانشگاه آزاد: یک میلیون فرزند دارم!

 
 
 
 
 
 
 
ایسنا: رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که یک میلیون و 863 هزار فرزند دارم، گفت: فرزندان من هم در مدارس سما هم در واحدهای دانشگاهی هستند. این دانشجویان امانت های خانواده ها در دست ما هستند. همه را دوست دارم و آنها را فرزندان خود می دانم و به آینده شان اهمیت می دهم.

 دکتر میرزاده در جشن همدلی، همراهی، همگامی و همکاری که به مناسبت فرا رسیدن سال نو در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور معاونان و کارکنان بخش های مختلف سازمان مرکزی برگزار شد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به تحقیق بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی بوده و تأثیر آن در توسعه علمی، فرهنگی و اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه ایده تأسیس دانشگاه آزاد در زمان جنگ مطرح شد، افزود: با وجود اینکه در زمان جنگ اولویت کشور مقابله با تجاوز دشمنان بود، اما توسعه علمی و فرهنگی کشور از طریق تاسیس یک دانشگاه فراگیر به اندازه پیروزی در جنگ با اهمیت به شمار می رفت.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تأسیس دانشگاه آزاد نشان دهنده آینده نگری و فراست حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی بود، افزود: حمایت بزرگانی مانند امام خمینی (ره) ، رهبر معظم انقلاب و مرحوم حاج سید احمد خمینی در ایجاد و گسترش دانشگاه آزاد اسلامی باعث شد خدمت بزرگی به توسعه علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور شود.

وی با بیان این که تأثیر تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی از دید سازمان ملل هم دور نمانده است، ادامه داد: سازمان ملل چندی پیش اعلام کرد دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه اقلیم های مختلف ایران نقش بسزایی داشته است.

میرزاده همچنین گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با پایمردی دکتر جاسبی به وضعیت کنونی رسیده است، خدمات 30ساله ایشان که قطعاً ماندگار خواهد بود، امانتی است که به دست ما سپرده شده است.

وی با بیان اینکه توسعه کمی دانشگاه در سالهای گذشته به خوبی انجام شده، افزود: توسعه کیفی دانشگاه امروز از اولویت های ما به شمار می رود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین به اهمیت پژوهش در توسعه کشور اشاره کرد و گفت: زمانی که بسیاری از کشورها در 3 سال گذشته با بحران اقتصادی مواجه شدند، بودجه خود را در بسیاری از بخش ها کاهش دادند اما آلمان تنها کشوری بود که نه تنها بودجه پژوهشی خود را کاهش نداد، بلکه در این بخش بودجه خود را افزایش داد. همین موضوع باعث شد تا کشور آلمان بتواند در سالهای اخیر به رشد اقتصادی خوبی دست پیدا کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به رابطه مستقیم میان تحقیق و فناوری با توسعه اقتصادی، افزود: در مطالعه ای که در دوره پنج ساله چهارم در دبیرخانه هیأت موسس دانشگاه آزاد انجام شد، مشخص شد اگر دانشگاه آزاد اسلامی نبود، همان مقداری هم که ایران در تولید جهانی علم مشارکت دارد محقق نمی شد.

وی افزود: قرار بود سه درصد از تولید ناخالص داخلی به امر پژوهش اختصاص داده شود اما بعدا مشخص شد که این مقدار به کمتر از 0/36 درصد کاهش پیدا کرده است.

میرزاده با بیان این که در حال حاضر بیش از 40درصد آموزش عالی ایران بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی است، اظهار داشت: طبق اعلام مرکز آمار بیش از 10میلیون فارغ التحصیل دانشگاه در ایران وجود دارد که از این تعداد 5 میلیون نفر در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل کرده اند.

وی با بیان این که تحصیلات عالی در ارتقای سطح فرهنگی خانواده و جامعه تاثیر عمده ای دارد، تصریح کرد: پر واضح است جامعه ای که 10میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی دارد دیگر کلاه سرش نمی رود، این جامعه پرسشگر است، باید اقناع شود چنین جامعه ای را نمی توان با دستورات مکانیکی اداره کرد.

میرزاده با اشاره به تاثیر مستقیم دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه فرهنگی، سیاسی و علمی ایران، اظهار داشت: دانشگاه آزاد معادل همه بودجه هایی که دولت تا کنون هزینه کرده، تأثیر داشته است.

وی با بیان این که قیمت تمام شده پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی یک هفتم قیمت تمام شده پژوهش با امکانات مساوی در بخش دولتی است، افزود: آمارها نشان می دهد هزینه تحصیل هر دانشجوی دانشگاه آزاد تقریباً یک سوم هر دانشجو در سیستم دولتی است این نشان می دهد که همکاران ما چه در هیات علمی و چه کارکنان دانشگاه در توسعه علمی ایران، با هزینه کم بسیار موثر بوده اند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی به مقایسه بودجه دانشگاه آزاد با وزارت علوم پرداخت و گفت: بودجه سال 1392 ما حدود 3200میلیارد تومان بود در حالی که در همین سال بودجه آموزش عالی در وزارت علوم، حدود 6000میلیارد تومان بود. اگر بخواهیم مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که بودجه ما باید به 18هزار میلیارد تومان برسد.

وی افزود: این تفاوت ها نشان می دهد که واگذاری فعالیت های به بخش خصوصی تا چه اندازه می تواند به دولت کمک می کند ولی متأسفانه هنوز از بودجه عمومی برای فعالیت هایی که می تواند بخش خصوصی آن را انجام بدهد، اعتبار تخصیص داده می شود و این یکی از مشکلات بزرگ برنامه ریزی ایران است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید همدلی، همراهی، همگامی و همکاری مسئولان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی، خاطر نشان کرد: دستان شما به همراه مدیریت دانشگاه می تواند کارهای بزرگی شکل دهد. ما با استعانت الهی 30 جبهه کاری بزرگ را برای توسعه کیفی دانشگاه به صورت موازی شروع کرده ایم.

میرزاده افزود: واقعاً، فضای ما فضای کار دستوری نیست. بحث های ما بیشتر بر مبنای مشاوره است. امروز بهترین فرهیختگان، دانشمندان و مدیران باتجربه ای که بعضاً سابقه وزارت هم داشته اند، همراه دانشگاه آزاد شده اند . 693 نفر از این افراد بدون اینکه به استخدام دانشگاه درآیند، در بخش های مختلف با ما همراه شده اند.

وی به شورای های مختلف تشکیل شده در دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: بیش از 10 شورای راهبردی در زمینه های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تولیدی، فناوری اطلاعات و دیگر فعالیت هایی که مربوط به دانشگاه می شود، کمک می کنند تا تصمیمات درستی گرفته شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که دیگر در شرایطی نیستیم که با آزمون و خطا کار کنیم. باید حتما بر اساس مدل های کامل و عالی کار می کنیم، افزود: براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ما فقط 4 سال وقت داریم ولی حجم کاری که می خواهیم انجام دهیم برای 8سال است.

میرزاده افزود: دانشگاه آزاد باید به جایی برسد که هرکارمند، دانشجو و عضو هیات علمی افتخار کند که تحت برند دانشگاه آزاد اسلامی کار می کند، درس می خواند یا درس می دهد. این یک افتخار ملی می تواند باشد.

رییس دانشگاه آزاد با بیان این که دانشگاه آزاد اسلامی، نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح منطقه ای و بین المللی نیز می تواند رتبه قابل قبولی کسب کند، بیان داشت: متاسفانه دانشگاه آزاد در سطح بین المللی هنوز رتبه خوبی ندارد. 10 سال زمان لازم است تا رتبه ما به کمتر از رتبه 500 جهانی برسد.

میرزاده همچنین گفت: تعداد دانشگاه هایی که واقعا در توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و تکنولوژیکی و فناوری دنیا موثرند، خیلی کم است. برای اینکه در اقتصاد ایران تاثیرگذار باشیم، همه مان باید با جدیت کار کنیم.

وی افزود: برای اینکه این دانشگاه بتواند پرافتخار باشد، باید مدیر این دانشگاه به رفاه همکاران اعم از هیات علمی یا کارکنان دقت داشته باشد. بدون اینکه بخواهیم تظاهری کنیم باید به فکر رفاه اعضای هیات علمی و کارکنان باشیم. به همین سبب حرکت هایی را برای افزایش حقوق کارکنان، برای افزایش حقوق هیات علمی، و افزایش پاداش ها در شش ماه گذشته شروع کرده ایم.

میرزاده با بیان این که توجه به رفاه کارکنان دانشگاه به عنوان عناصر موثر در توسعه کیفی دانشگاه، جزو اعتقاد ماست، تصریح کرد: برای این کار معاون مالی و اداری دانشگاه کارهایی را شروع کرده اند؛ تاسیس یا احیای تعاونی مسکن یکی از این موارد است، همچنین قراردادی با بانک ملی امضا کرده ایم که موفق شدیم هم برای اعضای هیات علمی و هم برای کارکنان و هم برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا، حتی دانشجویان کارشناسی، وام های ارزان قیمتی را بگیریم که از اول سال 93 تخصیص داده خواهد شد که هدیه کوچکی است از طرف مدیریت جدید دانشگاه به کارکنانی که به این پولها احتیاج دارند.

وی افزود: همان طور که می دانید درصد سود وام هایی که بانک ها به مردم می دهند، بالای 20 درصد است ولی ما موفق شدیم این وام را با بهره 14درصد برای کارکنان دانشگاه بگیریم.

رییس دانشگاه آزاد درباره دیگر تسهیلات ارائه شده به کارکنان گفت: آئین نامه جدیدی تدوین شده است که براساس آن کارکنان اگر خواستند می توانند بازخرید تشویقی یا بازنشسته شوند.

میرزاده همچنین به موضوع تاسیس شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: همان گونه که مقام معظم رهبری هم در فرمایشاتشان به آن تاکید دارند اصلی ترین ساختار اقتصاد مقاومتی توجه به توسعه علمی براساس کارهای دانش بنیان و دانش محور است. بنابراین دانشگاه آزاداسلامی با این همه فارغ التحصیل و اعضای هیات علمی می تواند مشارکت جدی در اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

وی با بیان این که اولین شورای راهبردی که تشکیل دادیم، شورای راهبردی اقتصادی دانش بنیان بود، افزود: در این شورا 30 نفر از برجستگان اقتصادی ایران عضو هستند و تاکنون کارهای خیلی خوبی انجام دادند. طرح های اقتصادی در این شورا تایید شده است که انشالله کم کم برای توسعه دانشگاه در سال آینده استفاده می شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به موضوع تجمیع واحدهای دانشگاه آزاد و ساختمان های اداری آن اشاره کرد و اظهار داشت: هدف ما در تجمیع ها، طرح اداری نیست بلکه اقتصادی است. غیر از واحدعلوم و تحقیقات و چند واحد دیگری که در سایر نقاط کشور است، که دارای معماری با ابهت، عظیم و زیبا است، معماری اصیل ایرانی در دیگر واحدها آن گونه که باید دیده نشده است.

وی با اشاره به حضور مهندس هاشمی در میان معاونان این دانشگاه افزود: خوشحالم که یکی از مدیران برجسته اجرایی کشور که کارهای بزرگی شکل داده اند، به جمع ما پیوسته اند. ایشان درصدد هستند طرح تجمیع 5 ساله را در همین چهارسال اجرایی کند.

میرزاده با اشاره به اهمیت تجمیع سازمان مرکزی دانشگاه آزاد گفت: تجمیع سازمان مرکزی و ساختمان هایی که در شعاع 2.5 کیلومتر در منطقه پاسداران پراکنده هستند بسیار مهم است چرا که این پراکندگی خودش باعث عذاب مراجعان شده است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین از ایجاد یک مجموعه ورزشی خبر داد و اظهار داشت: بنا داریم یک مجموعه ورزشی بزرگ و بی نظیر که برای کشور هم آبرو باشد بسازیم، منابع این طرح نیز در حال تأمین شدن است.

میرزاده با بیان این که برای اولین بار در دانشگاه شورای راهبردی بانوان فرهیخته شکل گرفته است، افزود: حدود 45درصد دانشجویان ما دختر هستند، ولی فقط یک مدیر خانم در سطح دانشگاه داشتیم. البته یک نفر دیگر از بانوان را در یکی از واحدهای تهران منصوب کردیم که این کار ادامه خواهد داشت. باید از ظرفیت مدیریتی بانوان فرهیخته دانشگاه استفاده کنیم، این مأموریت جدید دانشگاه است.

وی همچنین از ایجاد بیمه دانشجویان خبر داد و گفت: بیمه دانشجویان به صورت جدی در دستور کار قرار دارد. بنا بر قول معاون دانشجویی قرار است از سال آینده تمام امور یک دانشجو اعم از ثبت نام، بیمه، حذف و اضافه و نقل و انتقالات در یک چیپ ست در کارت دانشجویی در اختیار دانشجویان قرار بگیرد.

وی همچنین با بیان این که جذب نخبگان برای توسعه کیفی دانشگاه یکی دیگر از اولویت های دانشگاه به شمار می رود، افزود: امروزه بسیاری از بزرگان در حوزه های مختلف پزشکی، مهندسی و سایر علوم به دانشگاه آزاد می پیوندند. این کار را باید انجام دهیم تا بتوانیم به هدف اصلی خود که همان توسعه کیفی دانشگاه است، دست پیدا کنیم.

وی درباره مسائل رفاهی کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: توجه به مسائل رفاهی کارکنان یک موضوع اعتقادی برای من است، باید کارکنان و اعضای هیات علمی به یک رفاه نسبی برسند تا بتوانند با ما همکاری کنند. ما می توانیم با برنامه ریزی برای افزایش درآمدهای دانشگاه این کار را انجام دهیم این کار شدنی است اما نیازمند زمان است.

میرزاده با بیان این که یک میلیون و 863 هزار فرزند دارم گفت: اینها هم در مدارس سما هم در واحدهای دانشگاهی هستند.این دانشجویان امانت های خانواده ها در دست ما هستند. همه را دوست دارم و آنها را فرزندان خود می دانم و نگران آینده شان هستم.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

حسین
آدم از بچه ش پول میگیره؟
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!