پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۶:۰۶
کد مطلب: 23050
۱
۲

عوامل موثر در خشونت را بهتر بشناسیم

عوامل موثر در خشونت را بهتر بشناسیم
علی محمدی آسیب‌شناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: افراد و گروه‌های زیادی به دلایل و بهانه‌های گوناگون با درگیر شدن در فرآیند‌های خشونت‌آمیز آسیب‌های فراوانی را به خود و سایرین وارد می‌کنند.

وی ادامه داد: در بعضی از اوقات یکسری خشونت‌ها به صورت جمعی در زمان‌ها و مکان‌های دیگری و گاه در ابعادی بسیار گسترده‌تر بروز می‌کند که نتیجه آن، تخریب اموال عمومی، صدمات جانی و مالی افراد ماجراجو و حتی بی‌طرف و یا عابران و غیره است.

این آسیب‌شناس درباره عوامل‌های گوناگون پدیده خشونت در میان جوانان گفت: عوامل متعددی می‌توانند در شکل‌گیری رفتارهای مختلف جوانان که صورت خشونت بخود می‌گیرند موثر و نقش‌آفرین باشند عواملی همچون: بیکاری و فقر، فقدان درآمد کافی برای زندگی، کمبود امکانات ورزشی، تفریحی برای گذران سالم اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، طردشدگی، اخراج از مدرسه و یا اجبار در ترک تحصیل، احساس بی‌عدالتی بی‌قدرتی اجتماعی، نبود خانواده حمایت‌گر و قابل اتکا، احساس محرومیت، ناکامی در برآورده شدن خواسته‌ها و آمال کوچک و بزرگ و عواملی نظیر اینها می‌توانند فرد را در مسیر حوادث و شرایط نامطلوب و خطرآفرین قرار دهند.

وی همچنین تصریح کرد: اگر الگوهای یادگیری اجتماعی و گروه‌های نقش‌آفرین مناسبی در اختیار نباشد، احتمال الگوپذیری و مدل‌سازی منفی و ناسالم برای جوان فراهم‌تر می‌شود و زمینه مناسبی برای رفتارهای ناهنجار و ضداجتماعی فراهم می‌گردد.

این آسیب‌شناس درباره راهکارهای موثر در جهت جلوگیری از خشونت در میان جوانان جامعه اظهار داشت: شناخت همه جانبه پدیده خشونت، بویژه از ابعاد روان‌شناسی اجتماعی و جامعه‌شناختی، به منظور دستیابی به راه‌کارهای اصولی برای پیشگیری و نیز کنترل آن از دغدغه‌های اساسی جوامع است؛ از این رو مهم‌ترین راهکاری می‌تواند فرد را از احتمال درگیر شدن با افراد دیگر به دور و از بروز رفتارهای خطرآفرین جلوگیری نماید حمایت است چراکه فرد اگر همواره مورد حمایت فردی خانوادگی اجتماعی قرار گیرد از خشونت نیز دور می‌شود ، همچنین باید شخصیت و حالات روحی و روانی آن فرد رامورد تحقیق روانشناسی و آسیب‌شناسی قرار داد که در تحت چه شرایطی، و با تاثیرپذیری از کدام عوامل مداخله‌گر، چه نوع رفتارهای خشونت‌آمیزی را مرتکب می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: شناسایی محرک‌های محیطی نظیر کمبود امکانات در ورزشگاه، مدرسه خانواده که باعث بروز خشونت در بین جوانان نیز می‌شود. 

همچنین تحقیقات آسیب شناسان و جامعه‌شناسان و روانشناسان تاکنون نسبت به آگاهی خانواده‌ها و جامعه موثر واقع شده است به طوری که به کمک رسانه‌ها و مطبوعات با برنامه‌های آموزشی روانشناسی و آسیب‌شناسی و اطلاع‌رسانی‌های مربوط به آن سعی نموده‌اند تا از بروز رفتارهای خشونت‌آمیز و آسیب‌پذیر به دیگر افراد جامعه جلوگیری و آنان را از خطرات احتمالی خشونت‌ آگاه سازند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مرتضی
Iran, Islamic Republic of
داشتن یک وکیل باهزینه بسیار کم کاهش بسیار زیادی در کاهش خشونتها دارد یکی از دلایل در گیری پایمال شدن حق انسان است
محمد حیدی
وقتی دارن حق رو ضایع می کنن ، به قانون هم شکایت می کنی باز هم حقت رو به طرف میدن راهی بجز دعوا برامون نمیمونه .
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.