پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۵:۵۲
کد مطلب: 23192
۱
۱

13 روز تعطیل و این همه کار؟

13 روز تعطیل و این همه کار؟
از همه اینها بدتر، حسی است که پس از تعطیلات و در روزهای پایانی نوروز به ما دست می‌دهد؛ حسی که تقریبا شبیه شکست‌خورده‌هاست، آن هم شکست خوردن در انجام کارها و پیش رفتن مطابق برنامه‌ها.
همان وقتی که می‌بینیم فقط چند ساعت تا تمام‌شدن تعطیلات نوروزی باقی مانده و برنامه‌های ما هنوز به پایان نرسیده؛ می‌خواستیم چند کتاب مختلف را در این روزهای تعطیل بخوانیم، اما هنوز ده صفحه کتاب اول‌مان هم تمام نشده، می‌خواستیم به دیدن دوستی برویم که حتی تلفنی هم با او حرف نزده‌ایم و ده‌ها برنامه دیگر که فقط در ذهن‌مان مانده و به مرحله اجرا نرسیده است.

پس حالا که هنوز تعطیلات شروع نشده، فکری به حالش کنید و برنامه‌ای بریزید که قابل اجرا باشد. به اشتباه فکر نکنید این روزها برای شروع برنامه‌ریزی خیلی زود است، چون تا چشم به هم بزنید، نوروز از راه می‌رسد و تمام می‌شود و اگر از حالا به فکرش نباشید، در پایان تعطیلات حسرت این روزهای تعطیل را خواهید خورد.

تعطیلات فقط برای استراحت نیست

بقیه اعضای خانواده می‌خواهند به دیدن بزرگ‌ترها بروند، اما او می‌گوید «نمی‌آیم»؛ چون با خودش قرار گذاشته تمام این تعطیلات را استراحت کند. دوستانش برنامه‌ریزی می‌کنند با هم بروند بیرون و او می‌گوید «نمی‌آیم»، مگر می‌شود هم استراحت کرد و هم تفریح؟ تماشای فیلم، کتاب خواندن، تمام‌کردن کارهای نیمه‌تمام و هر برنامه دیگری غیر از استراحت را هم تعطیل می‌کند و می‌گوید باید در این روزها فقط و فقط استراحت کرد.

تعطیلات فرصتی است برای استراحت و هیچ‌کس منکر این قضیه نمی‌شود، اما استراحت‌ هم حد و اندازه‌ای دارد. قرار است استراحت کنیم تا انرژی بیشتری برای کارها و زندگی‌مان داشته باشیم، نه این‌که استراحت بهانه‌ای شود برای تعطیل‌کردن زندگی و برنامه‌هایی که داریم. پس اگر شما هم می‌خواهید در طول تعطیلات بیشتر استراحت کنید، حواستان باشد به این بهانه تعطیلات را بیهوده از دست ندهید؛ این روزها فرصت خوبی است برای انجام دادن بسیاری از کارهایی که در روزهای عادی وقتش را نداریم و البته در کنار آنها کمی هم استراحت کردن. تا فرصت باقی است، برنامه‌ای برای این کارها هم طراحی کنید و آنها را نادیده نگیرید.

عید برای همه تعطیل نیست

بعضی از کارها اصلا تعطیلی ندارد یا حداکثر یکی دو روز تعطیل است؛ پزشکان، پرستاران، پلیس‌ها، کارکنان حمل و نقل شهری، کسانی که در بخش اورژانس بیمارستان‌ها کار می‌کنند، آتش‌نشانان، کسانی که در هتل‌ها مشغول خدمت هستند، افرادی که برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی را آماده می‌کنند و بسیاری از شاغلان دیگر در تمام روزهای تعطیل سال نو و حتی در لحظه تحویل سال هم باید در محل کارشان حضور داشته باشند. اگر یکی از اعضای خانواده شما هم چنین وضعیتی دارد، به جای این‌که دائم به او یادآوری کنید هیچ‌وقت پیش شما نیست و با این کار ناراحتی خود را به او نشان دهید، کمی بیشتر همراهش شوید و بگذارید خیالش از شما راحت باشد. البته حتی شاید بتوانید به او کمک کنید؛ مثلا کسانی که همسرشان فروشگاهی دارد که در طول تعطیلات هم باید باز باشد، می‌توانند در روزهای تعطیل کنار همسرشان بمانند و در انجام کارها کمکش کنند.

به فکر روز آخر تعطیلات هم باشید

چشم به هم بزنید، تعطیلات نوروز 93 هم تمام شده؛ فرقی نمی‌کند یک روز تعطیل باشد یا 15 روز، چون روزهای زندگی مثل برق و باد می‌گذرد و می‌رود، مثل تمام سال‌هایی که نوروز آمده و رفته اما خیلی هم نباید افسوس این روزها را خورد؛ چه بخواهید و چه نخواهید زندگی باید بگذرد. پس خوب است طوری برنامه‌ریزی کنید که از همه لحظات تعطیلات بهترین و بیشترین بهره را ببرید.

فکر نکنید هنوز تعطیلات شروع نشده و وقت زیاد است؛ از همین حالا دست به کار شوید و برنامه‌ریزی کنید. از الان باید بدانیدطی نوروز قرار است چه کارهایی انجام شود و اولویت با کدام کارهاست.

اگر ندانید چطور می‌خواهید روزهای تعطیل را بگذرانید، آخرین روز تعطیلات، ناراحت و افسرده خواهید بود و با کلی کار نیمه‌تمام منتظر شروع دوباره کارهایتان هستید. از طرفی اگر از همین روزها برنامه‌ای برای تعطیلات نداشته باشید، تمام کارهایی را که باید انجام شود، می‌ماند برای روزهای پایانی و آن وقت است که نگرانی و استرس کمبود وقت هم شما را آزار می‌دهد. پس از همین روزها که هنوز تعطیلات شروع نشده، قدم به قدم پیش بروید و برنامه‌هایتان را یکی‌یکی اجرا کنید.

طعم زندگی بدون​کار و دغدغه​کاری

«چند روز تعطیل داریم و کلی کار ناتمام؛ چطور با این همه کار به خانواده هم برسیم؟!»

تعطیلات عید است و بودن در کنار خانواده، پس اگر شما هم فکر می‌کنید کارهای متعددی دارید که اجازه نمی‌دهد کمی بیشتر با اعضای خانواده‌تان باشید، بهتر است زودتر فکری به حال برنامه‌تان کنید و آن را تغییر دهید. یادتان باشد 11 ماه و دو هفته از سال را کار کرده‌اید و حالا در این چند روز ـ که برای بعضی‌ها فقط دو سه روز است و برای بعضی‌ها هم دو هفته ـ باید وقت بیشتری را به اعضای خانواده‌تان اختصاص دهید. پس تصمیم بگیرید و تلفن همراه‌تان را خاموش کنید یا حداقل خیلی با آن مشغول نشوید، لپ‌تاپ و تبلت و کامپیوتر را هم بگذارید کنار و با خیال راحت، چند روز با خانواده‌تان زندگی کنید، نفس بکشید و ببینید زندگی بدون این دغدغه‌ها چطور می‌گذرد؛ مطمئن باشید اگر چند روز از کارتان فاصله بگیرید، دنیا عوض نخواهد شد. اگر می‌توانید، دنیای کار و مشغله‌های کاری را برای مدتی فراموش کنید و آن را بگذارید برای بعد از تعطیلات. علاوه بر این، اگر بتوانید دور اخبار و بحث‌های جدی اقتصادی و سیاسی را هم خط بکشید و چند روزی از آنها فاصله بگیرید، اوضاع بهتر هم می‌شود.

سنگ بزرگ، علامت نزدن است

شما هم حتما جریان سنگ بزرگ را شنیده‌اید، اما نمی‌دانم چرا باز هم خیلی‌ها هر سال مانند سال قبل برنامه‌هایی عجیب و غریب و سنگین برای این ایام می‌ریزند؛ برنامه‌هایی که شاید حتی یکی ازآنها هم اجرا نشود، اما در تمام مدت تعطیلات همراه فرد خواهد بود و فکرشان او را آزار خواهد داد.

به نظر شما بهتر نیست کمی از کارهایی را که قرار است انجام شود، کم کنید و تعداد کارهایی را که انجام می‌شود، افزایش دهید؟ باور کنید این کار خیلی سخت نیست؛ فقط برنامه‌تان باید کمی واقع‌بینانه‌تر باشد. مسلما بهتر از هر کس دیگری می‌دانید​ در طول تعطیلات فرصتی پیش نمی‌آید تا هر روز یکی دو ساعت ورزش کنید، چند ساعتی کتاب بخوانید، به اندازه کافی استراحت داشته باشید و به دیدن دوست و آشنا بروید. پس چرا این همه کار را در برنامه‌تان می‌نویسید؟!

بعضی‌ها می‌گویند این برنامه‌های فشرده ضرری ندارد؛ یا کارها انجام می‌شود که چه بهتر یا می‌ماند برای روزهای بعد از تعطیلات، اما کارشناسان می‌گویند برنامه‌ریزی‌ اشتباه و سنگین فکرتان را خسته می‌کند و باعث می‌شود پایان تعطیلات احساس بدی داشته باشید، چون هیچ‌یک از کارهایی را که می‌خواستید، به پایان نرسیده و تمام نشده است.

عید برای بچه‌ها هم هست

از خانه یکی از اقوام بیرون می‌آییم و می‌رویم خانه دوستمان، هنوز درست و حسابی سلام و احوالپرسی نکرده‌ایم که باید بلند شویم، چون تا آخر شب قرار است به چند نفر دیگر هم سر بزنیم. این برنامه عیدمان است؛ دید و بازدید به معنای واقعی.

خیلی‌ها اینقدر درگیر دید و بازدید نوروزی می‌شوند که به کلی بچه‌ها را فراموش می‌کنند؛ بچه‌هایی که هر روز از این خانه به آن خانه می‌روند و شب‌ها خسته و بی‌حوصله می‌خوابند تا دوباره فردا صبح همین برنامه تکرار شود در حالی که بچه‌ها هم حق دارند از این تعطیلات و فرصتی که پیش آمده تا همراه پدر و مادرشان باشند، استفاده کنند. پس کمی بیشتر به آنها توجه کنید؛ شاید بتوانید در طول تعطیلات سری هم به پارک‌ها بزنید یا به دیدن دوستان و آشنایانی بروید که کودکانی هم‌سن و سال فرزند شما دارند. حتی اگر نمی‌خواهید خیلی از خانه خارج شوید یا فرصت و امکان این کار را ندارید، همین که چند دقیقه‌ای در روز با فرزندتان صحبت کنید، حرف‌هایش را گوش دهید و مثل یک کودک با او مشغول بازی شوید، خوب است. فقط یادتان باشد بچه‌ها هم ماه‌ها منتظر تعطیلات نوروز بوده‌اند و حق دارند از این روزها نهایت لذت را ببرند.

کینه‌ها را دور بریزید

درست است ​دید و بازدیدهای نوروزی مهم‌ترین برنامه تعطیلات است، اما خیلی‌ها هم در این روزها به دیدن هیچ‌کس نمی‌روند. آنها ممکن است با یکی از اعضای خانواده‌شان قهر باشند و از ترس این‌که او را در جمعی ببینند، کل تعطیلات در خانه می‌مانند. البته دلیلی که دارند فقط برای خودشان موجه است، ولی دیگران چه نظری درباره کارشان خواهند داشت؟

بی‌شک، قهر بودن و کدورت داشتن بهانه خوبی برای تعطیل‌کردن دید و بازدیدهای نوروزی نیست. علاوه بر این، بزرگ‌ترها می‌گویند نوروز و رفت‌وآمدهایی که در طول تعطیلات داریم، بهانه خوبی است برای رفع کدورت‌ها و کنار گذاشتن کینه‌ها. باور کنید این کار نه خیلی سخت است، نه غیرممکن؛ فقط باید غرورتان را کنار بگذارید و با رویی خوش و البته از صمیم قلب بخواهید دوباره رابطه خوبی با کسی که سال‌هاست او را ندیده‌اید، برقرار کنید. بزرگ‌ترها هم در این روزها می‌توانند نقش موثری در بهبود روابط اعضای خانواده داشته باشند. مثلا خوب است یک روز بعدازظهر، همه اعضای خانواده را دعوت کنید و آنهایی را که با هم مشکل دارند، آشتی دهید.

سفر​یا از این خانه به آن خانه رفتن؟

فرقی نمی‌کند بروید شمال یا جنوب؛ آب و هوای شهر مقصد گرم باشد یا سرد؛ به شهری باستانی بروید یا زیبایی‌های طبیعت را انتخاب کنید؛ هیچ‌کدام از اینها فرقی ندارد وقتی قرار است تمام مدت سفر را در خانه یا هتل بمانید و به کارهایی بپردازید که در شهر خودتان هم می‌توانستید انجام دهید. اگر شما هم چنین برنامه‌ای برای تعطیلات نوروز دارید، پیشنهاد می‌کنیم برنامه سفر را فراموش کنید و در خانه خودتان بمانید؛ با این کار حداقل هزینه‌های‌تان کمتر خواهد شد. خیلی‌ها فکر می‌کنند سفر یعنی رفتن به شهری دیگر و برایشان خیلی مهم نیست در شهر مقصد چه کارهایی انجام می‌دهند. آنها فکر می‌کنند همین که از این شهر به آن شهر بروند، کافی است اما آن سفری که می‌گویند بسیار باید رفت «تا پخته شود خامی» با این نوع سفرها خیلی فرق دارد. پس اگر شما هم برنامه سفر دارید و می‌خواهید تعطیلات‌تان را در شهر دیگری سپری کنید، سری هم به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آنجا بزنید، از زیبایی‌های طبیعتش استفاده کنید و در هوای آنجا کمی نفس بکشید. با مردمش آشنا شوید، آداب و رسومشان را از نزدیک ببینید و آنها را تجربه کنید. غذاهای محلی‌شان را بچشید و اگر دوست داشتید، طرز تهیه‌شان را هم یاد بگیرید. صنایع‌دستی و سوغات‌شان را ببینید و برای خودتان یادگاری‌هایی از آن شهر بخرید و... خلاصه این‌که چند روزی باید زندگی‌کردن در شهری دیگر را تجربه کنید.

بخور و بخواب ممنوع

وقتی شیرینی‌های رنگارنگ، کاسه‌های پر از آجیل، ظرف‌های میوه و شکلات و ده‌ها نوع خوراکی خوش‌آب و رنگ دیگر کنار هم روی میز چیده می‌شود و صاحبخانه هم اصرار می‌کند یکی از آنها را برداریم و بخوریم، چه کار می‌شود کرد غیر از اطاعت‌کردن؟ نتیجه چنین اطاعتی هم فقط افزایش وزن است و چاقی‌های بعد از عید که به این زودی‌ها از بین نمی‌رود. ولی غیر از این، یک راه دیگر هم هست؛ در هر مهمانی یکی دو تا از خوراکی‌ها را بخورید و بعد از مهمانی‌ هم ورزش کنید. البته متاسفانه حتی کسانی که قبل از عید ورزش می‌کردند و اهل پیاده‌روی بودند، روزهای عید که از راه می‌رسد، ورزش را تعطیل می‌کنند. در حالی که هیچ‌کس نگفته تعطیلات سال نو به معنای تعطیل‌کردن همه برنامه‌های زندگی است. پس این روزها که هوای شهرها هم بهتر است، ورزش کنید یا حداقل کمی قدم بزنید.

باتری‌های‌تان را شارژ​کنید

تعطیلات که تمام شود، باید برای شروع یک سال جدید آماده باشید؛ پس​ از تک‌تک این روزهای تعطیل نهایت استفاده را ببرید و انرژی لازم را برای گذراندن یک سال خوب و همراه با موفقیت ذخیره کنید. برای این‌که بتوانید هرچه بهتر پس از تعطیلات به کارها و برنامه روزانه‌تان رسیدگی کنید، خوب است به جسم‌تان برسید، فکرتان را آرام و روح‌تان را تغذیه کنید و هرطور که می‌توانید​ آماده شروع سالی نو شوید.

برای مهمانی‌ها آماده‌اید؟

نوروز است و دید و بازدیدهایش؛ این رسم قدیمی هنوز یکی از مهم‌ترین و زیباترین سنت‌های نوروزی به حساب می‌آید، بخصوص در این دوره که خیلی‌ها برای خبر گرفتن از هم به تلفن زدن و پیامک فرستادن رضایت می‌دهند و دیدارهای رودررو تقریبا از رونق افتاده. نوروز فرصت خوبی است برای سر زدن به دیگران و خبر گرفتن از آشنایان. ترافیک، گرفتاری‌های کاری، دور شدن خانه‌ها از یکدیگر و ده‌ها دلیل دیگر هم وجود دارد که می‌تواند بهانه خوبی باشد برای کم‌شدن دید و بازدیدها، اما نوروز که از راه می‌رسد همه این بهانه‌ها رنگ می‌بازد و دیگر هیچ دلیلی پذیرفته نمی‌شود. بنابراین بیشترین ساعت‌های روز به همین دید و بازدیدها می‌گذرد و دوست و آشنا به دیدن یکدیگر می‌روند. این روزها خیلی‌ها نگران هزینه خرید آجیل و شیرینی و میوه هستند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند دید و بازدیدها را کم کنند، در حالی که این رسم قدیمی برای خوردن نبوده که حالا به بهانه خوراکی‌ها قطع شود. بهبود روحیه اعضای خانواده، حل مشکلات، افزایش اعتماد به نفس و احساس رضایت، همدلی و ده‌ها نکته مثبت دیگر در دل این دید و بازدیدها وجود دارد که باعث می‌شود تا این حد اهمیت پیدا کند. پس خیلی راحت آنها را از دست ندهید و برای کنار گذاشتن این مهمانی‌ها بهانه‌ نیاورید.

الان​ وقت مشاجره نیست

وقتی همه اعضای خانواده برای چند روز​ تعطیل هستند و تمام مدت روز را کنار هم می‌مانند، ممکن است بحث‌ها و اختلاف‌نظرها هم بیشتر از قبل به چشم بیاید، اما اگر حواستان جمع باشد، این اختلاف‌های کوچک و جزئی نمی‌تواند عیدتان را خراب کند. مثلا وقتی می‌خواهید به مهمانی بروید و نوع لباس پوشیدن فرزندتان را قبول ندارید، به جای مشاجره و دعوا می‌توانید روش دیگری را انتخاب کنید و به بهانه عید خیلی دوستانه با او حرف بزنید و بخواهید طور دیگری لباس بپوشد. مطمئن باشید حفظ آرامش و نادیده گرفتن بعضی از کارهای کوچک نتیجه بهتری دارد. یادتان باشد همه ما عیب و ایرادهایی داریم که شاید خیلی راحت نتوانیم آنها را تغییر دهیم، اما روزهای عید فرصت خوبی برای یادآوری نقاط ضعف و ایرادهای جزئی نیست. این روزها دست از ایراد گرفتن بردارید و نقاط ضعف دیگران را دائم مطرح نکنید. اگر بتوانید برعکس عمل کنید که اوضاع بهتر هم خواهد شد؛ یعنی با شناخت نقاط ضعف و قوت اطرافیان‌تان​ طوری برخورد کنید که مشکلی برای خانواده پیش نیاید و رفع این عیب و ایرادها یا بحث و مشاجره را بگذارید برای بعد از عید.

سفر، دسته‌جمعی‌‌اش بهتر است

خیلی‌ها وقتی بار سفر می‌بندند، می‌خواهند با یک تیر دو نشان بزنند؛ هم جای جدیدی را می‌بینند و هم چند روزی را با دوستان و آشنایان‌شان می‌گذرانند. این سفرهای دسته‌جمعی معمولا خیلی بیشتر از سفرهایی که تنها یا فقط با اعضای خانواده است، خوش می‌گذرد و خاطره‌های خوبی هم دارد اما همیشه هم این نوع سفرها لذتبخش نخواهد بود. اولین و مهم‌ترین نکته این است که در سفرهای دسته‌جمعی باید با کسانی همراه شویم که اخلاق و رفتارشان تقریبا شبیه خودمان است و می‌توانیم از بودن کنار آنها لذت ببریم. پس با هر کسی نمی‌توان همسفر شد و از سفر لذت برد. همچنین کسانی که با هم برنامه سفر می‌ریزند، باید وظایف هرکس را مشخص کنند تا در طول سفر بعضی‌ها فقط مشغول استراحت نشوند و برخی دیگر تمام کارها را انجام دهند. با همه اینها هم گاهی ممکن است احساس کنیم به سفر نیاز داریم و می‌خواهیم فقط خودمان باشیم و خانواده‌مان. در این شرایط معمولا سفرهای دسته‌جمعی نتیجه خوبی نخواهد داشت و احساس خستگی بیشتری به همراه دارد. بنابراین خیلی خودتان را به زحمت نیندازید و فکر نکنید سفر اگر دسته‌جمعی نباشد، سفر نمی‌شود. اگر دوست دارید و می‌خواهید با آشنایان همراه شوید، برای یک سفر جمعی برنامه‌ریزی کنید وگرنه​ خودتان برای سفر آماده شوید.

چند دقیقه تنهایی میان این همه شلوغی

خانه، تمام روزهای عید پر است از مهمان؛ هنوز سری قبل مهمان‌ها نرفته‌اند که گروه دیگری از راه می‌رسند و این برنامه تا آخر شب ادامه دارد. روزهایی هم که خبری از مهمان نیست، خودشان باید به دیدن اقوام بروند. البته درست است که می‌گویند تعطیلات سال نو فرصتی است برای بودن کنار دیگر اعضای خانواده و سپری‌کردن اوقاتی با آنها، اما این نباید باعث شود حتی چند دقیقه هم برای خودتان وقت نداشته باشید. این کنار هم بودن‌ها هم اگر افراطی باشد، نه تنها دیگر مایه آرامش نیست که حتی می‌تواند اوضاع را خراب کند. پس حتما روزی چند دقیقه با خودتان خلوت کنید، به تنهایی قدم بزنید، کتاب بخوانید یا هرکار دیگری را که دوست دارید انجام دهید، ولی یادتان باشد تنهایی زیاد هم خوب نیست.

جام جم

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
kash intori bod o eyd zod tamom mishod
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.