کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بسیاری از دعواهای والدین با فرزندانشان بر سر این موضوع است!

1 فروردين 1393 ساعت 10:51

با شروع دوره نوجوانی و رشد احساس استقلال طلبی در نوجوانان، یکی از درگیریهای جدی والدین با فرزندان که( نزاع بر سر قدرت) است، آغاز می شود.


علی عطری پورقمی کارشناسی بهداشت روان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: نوجوانان تمایل به ابراز عقاید و خواسته های خود و عملی کردن آنها دارند این در حالی است که بسیاری از این خواسته ها همسو و هماهنگ با نظرات والدین نیستند.

وی ادامه داد: این کشمکش از خسته کننده ترین مرحله تربیتی فرزند است اما از سوی دیگر برخورد اصولی و صحیح با آن و مشاهده تاثیر این برخورد در بهبود روابط والدین با فرزندان و کمک به تکامل شخصیت فرزندان می‌تواند از لذت بخش ترین تجربه های فرزند پروری باشد.

عطری پور تصریح کرد: باور داشته باشید که نوجوان شما شایستگی این را دارد که فرصت تجربه کردن و آموختن را داشته باشد و روی پای خودش بایستد و زندگی‌اش را با موفقیت مدیریت کند.

وی اذعان داشت: شما نمی‌توانید بسیاری از جنبه‌های رفتار نوجوانان خود را کنترل تحت داشته باشید همچنین پرسشها و سرزنشهایی را که رفتار جوانتان را زیر سوال می‌برد با دستورهای ساده، روشن و مستقیم و آرام جایگزین کنید.

این روانشناس عنوان کرد: یاد بگیرید که به جای سوال کردن، خواسته‌هایتان را واضح و مستقیم بیان کنید به عنوان مثال : چرا همیشه برای دیر می آید، تو میدانی قانون خانه ما این است که همیشه ساعت 8 شام می‌خوریم، بعد از این زمان باید غذا را از یخچال برداری و بعد از آن ظرفها را جمع کنی.
وی در پایان اظهار داشت: بسیاری از نزاع‌های والدین و فرزندان بر سر مشکلاتی است که نوجوانان نمی‌توانند راه حل‌های منطقی برای آن پیدا کنند در نتیجه احساس ناتوانی، خشم وعصبانیت در آنها تقویت و واکنشهای منفی آنان تشدید می‌شود.


کد مطلب: 23238

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/23238/بسیاری-دعواهای-والدین-فرزندانشان-سر-این-موضوع

میگنا
  https://www.migna.ir