شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲ فروردين ۱۳۹۳ / ۲۲:۳۳
کد مطلب: 23264
۱

آداب معاشرت مناسب عید‌دیدنی

اگر می‌خواهید در یک جمع صمیمانه به شما خوش بگذرد و دیگران را هم از حضورتان خوشحال کنید باید از آداب حضور در چنین جمع‌هایی باخبر باشید. حتی در دید و بازدید‌های اول سال هم، تک‌تک رفتارهای شما توسط صاحبخانه و مهمان‌های دیگر تفسیر می‌شود و اگر مراقب رفتارها و واکنش‌های‌تان نباشید، تصویر ناخوشایندی از شما یک سال تمام در ذهن آنها باقی می‌ماند.

از گوشه‌گیرها حرف بکشید

اگر تنها مهمان جمع نیستید، تنها با صاحبخانه یا یکی از آشناهایی که در مهمانی حضور دارد وارد صحبت نشوید و طوری رفتار نکنید که انگار فرد دیگری در جمع حضور ندارد. اگر برخی افراد به اندازه شما با دیگران آشنا نیستند، بد نیست راهی برای وارد کردن‌شان به بحث‌ها پیدا کنید و فضای صمیمانه‌تری را ایجاد کنید.

 برای ایجاد چنین صمیمیتی در زندگی خصوصی آنها سرک نکشید و باب صحبت را در مورد موضوعاتی باز کنید که حساسیت کمتری در موردشان وجود دارد. قطعا نمی‌توانید با یک غریبه در مورد میزان درآمدش یا قیمت خانه‌ای که خریده صحبت کنید اما گپ زدن در مورد یک برنامه تلويزیونی، خلوتی شهر در روزهای اول سال و موضوعات ساده‌ای از این دست به شکستن یخ رابطه کمک خواهد کرد.


معتدل باشید

در روزهای عید، میــز میزبان‌ها پر است از خوراکی‌های رنگارنگ و خوشمزه اما باور کنید خانه دیگران، خانه خودتان نیست و قرار نیست به همان اندازه که در منزل‌تان غذا می‌خورید، پشت میز شام غذا بکشید یا خود را بی‌وقفه با خوراکی‌های روی میز سرگرم کنید. مهمان‌هایی که به جای گپ زدن با دیگران مدام در حال خوردن هستند، خاطره خوشی از خود برای میزبان برجا نمی‌گذارند.  باور کنید برای خوردن آجیل‌ها و شیرینی‌ها همیشه وقت هست اما شما بعد از تمام شدن این دورهمی، ممکن است تا ماه‌ها فرصت دیدن صاحبخانه و گپ زدن با او را پیدا نکنید.

نقل مجلس نشوید

در مهمانی ممکن است آدم‌هایی از قومیت‌ها و عقاید سیاسی و مذهبی گوناگون حضور داشته باشند پس از گفتن لطیفه‌هایی که ممکن است برای برخی‌ها آزاردهنده باشد پرهیز کنید تا بعدا مجبور به عذرخواهی و جبران اشتباه‌تان نباشید. از طرف دیگر، هیچ وقت قاطعانه یک عقیده یا رفتار را متهم نکنید. شاید کسی در جمع نظر یا رفتاری متفاوت با شما داشته باشد.

 از طرف دیگر، درست است که شوخ‌طبعی شما می‌تواند حاضران را سرحال کند اما در لطیفه‌گویی و شوخی کردن با آنها زیاده‌روی نکنید. قطعا در دید و بازدیدهای عید، آدم‌هایی با سن و روحیات متفاوت حضور دارند و معنای شوخی‌های شما برای همه آنها یکسان نیست.

به او نگاه کنید

مهم نیست که چقدر به موضوع صحبت صاحبخانه علاقه‌مندید. به هر حال او یکی از عزیزان شماست که برای عیددیدنی به خانه‌اش رفته‌اید و قطعا این ملاقات قرار نیست زیاد هم طول بکشد. پس زمانی که با شما صحبت می‌کند، نگاه‌تان را از گوینده دریغ نکنید.

یادتان نرود که قرار نیست در یک دورهمی یک‌ساعته، دیگران را متوجه اشتباه‌های‌شان کنید و از در نصیحت دربیایید. پس اگر با حرف‌ها و عقاید صاحبخانه مخالفید، انتقاد کردن را به فرصتی دیگر موکول کنید و در بازدید نوروزی دست از تربیت کردن دیگران بردارید.

صدای‌تان را بالا نبرید

مراقب درجه صدای‌تان باشید. شما تنها حاضر آن جمع نیستید و قرار نیست با صدای بلندتان همه توجه‌ها را به خود جلب کنید. شاید فکر کنید خوش‌مشرب هستید و حرف‌های شنیدنی زیادی برای گفتن دارید اما باور کنید همه حاضران مهمانی، مشتاق بی‌وقفه شنیدن حرف‌ها و خاطرات شما نیستند پس صدای‌تان را در حدی تنظیم کنید که مانعی برای گفت‌وگوی افراد دیگر ایجاد نکند.

جنگ عقیده راه نیندازید

این روزها به هر جمعی که وارد می‌شوید، صحبت از تورم است و پای بحث‌های عقیدتی و سیاسی هم به همه مجلس‌ها باز شده است. اما مراقب باشید که شما در این تله نیفتید و مثل دیگران گرفتار بعضی حرف‌های کسالت‌آور و تکراری نشوید.

گذشته از منفی‌نگری که در برخی از این بحث‌ها هست، صحبت در مورد عقاید سیاسی می‌تواند یک جمع دوستانه را به میدان جنگ تبدیل کند و مهمانی را برای حاضران آزاردهنده کند. پس عقایدتان را پشت در بگذارید و این چند دقیقه تنها به فکر خوش‌گذراندن در کنار دیگران باشید.

معلم اخلاق نشوید

وقتی بچه‌ها در روزهای عید به هم می‌رسند، خانه صاحبخانه پر می‌شود از سر و صدا و حتی دعواهای کودکانه. اگر شما برای بازدید نوروز به چنین خانه‌ای رفتید، مراقب واکنش‌های‌تان باشید حتی اگر فرزند صاحب خانه رفتار اشتباهی انجام داد، حق ندارید او را تنبیه یا تربیت کنید. شما تنها چند دقیقه یا چند ساعت مهمان آن خانه هستید، پس بهتر است مدیریت اوضاع را به صاحبخانه بسپارید و اگر تحمل رفتارهاي فرزندانش برای‌تان آسان نیست، کمی زودتر اما با آرامش و لبخند از آنها خداحافظی کنید.


در صورتی که فرزند شما در مهمانی باعث آزار دیگران شود، تنها برای پایان دادن به رفتارهای نادرست او تلاش کنید و از چشم غره رفتن‌های مداوم یا تنبیه کردنش در حضور دیگران خودداری کنید. شاید چند دقیقه صحبت با او در اتاقی دیگر و دور از چشم مهمان‌ها و فرزندانش، اثر بهتری بر رفتار فرزندتان بگذارد.

افتخارات‌تان را فریاد نزنید

شاید این روزها کار و کاسبی‌تان خوب بوده یا در شغل‌تان ترفیع گرفته باشید اما دلیلی ندارد این اتفاق‌های مبارک را در جمع جار بزنید و همه را از افتخارات‌تان باخبر کنید. یادتان نرود ممکن است صاحبخانه یا یکی از مهمان‌ها در شرایطی سخت به سر مي‌برد و صحبت کردن از دارایی‌ها و تعریف کردن خاطرات سفرهای خارجی‌تان ممکن است چیزی جز فخرفروشی به نظر نرسد پس طوری از دستاوردها و داشته‌های‌تان حرف نزنید که دیگران چنین قضاوتی در موردتان کنند.

همه را با هم دعوت نکنید

درست است که بازدید عید را بی‌خبر هم می‌توان انجام داد اما بد نیست با صاحبخانه تماس بگیرید و از مناسب بودن زمانی که برای دیدن او در نظر گرفته‌اید مطمئن شوید. اگر هم تصمیم گرفته‌اید با یک مهمانی جمعی، تعداد زیادی از عزیزان‌تان را ببینید، مراقب انتخاب مهمان‌ها باشید. قطعا نباید کسانی که با هم درگیری داشته‌اند، زن و شوهری که از هم جدا شده‌اند یا افرادی که عقاید به شدت مخالف هم دارند را در کنار هم دعوت کنید. سعی کنید مهمانی‌ها را کوچک‌تر برگزار کنید و افرادی را دعوت کنید که هماهنگی و صمیمیت بیشتری با هم دارند.

در آشپزخانه پنهان نشوید

باور کنید مهمان‌های شما ترجیح می‌دهند غذاهای ساده‌تری بخورند یا کمتر پذیرایی شوند اما در چند دقیقه یا چند ساعت حضورشان، شما را بیشتر ببینند، پس مثل میزبان‌های وسواسی یا کسانی که چشم دیدن مهمان‌های‌شان را ندارند، خود را در آشپزخانه حبس نکنید. اگر با مهمان‌های نوروزی‌تان قرار ناهار یا شام گذاشته‌اید از روز قبل مقدمات کار را فراهم کنید و به جای درست کردن چندین نوع غذا و دسر و بازی کردن نقش یک میزبان خسته که آرزوی رفتن مهمان‌هایش را دارد به فکر خوش گذراندن باشید.

بازدیدتان را کش ندهید

یادتان نرود که تنها برای دید و بازدید عید آمده‌اید پس اگر میزبان از قبل شما را به صرف شام یا ناهار دعوت نکرده، آنقدر در خانه‌اش نمانید که وقت درست کردن غذا شود. حتی اگر میزبان دلش به حال شکم گرسنه مهمان‌ها سوخت و برای درست کردن غذا به آشپزخانه رفت، برای نجات او پیشقدم شوید و بگویید برنامه‌تان را طوری تنظیم نکرده بودید که امکان صرف غذا را داشته باشید.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند