کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حواس پرتی ژنتیکی است

3 فروردين 1393 ساعت 21:47

پ‍‍ژوهشگران دانشگاه بن در تحقیقی جدید، رابطه ای مستقیم میان حواس پرتی و ژن دی آردی 2 (DRD2) انسان کشف کرده و دریافته اند که تغییرات و اختلالات ژنتیکی می توانند به حواس پرتی منجر شوند.


 

به گزارش ایرنا از منابع خبری ، تحقیقی جدید که توسط روان پزشکان دانشگاه بُن آلمان انجام شده، توجیهی برای حواس پرتی و فراموشکاری فراهم می کند.
 
بنابر داده های این تحقیق، افرادی که دارای یک ژن خاص هستند، راحت تر می توانند از مسیر کار خود منحرف و غافل شوند و با دقت کمتری کارهای خود را انجام دهند.
 
این دانمشندان برای انجام تحقیق خود 500 زن و مرد را آزمایش کردند و ترشح بزاق آن ها را بر اساس تغییرات ژن دی آر دی 2 مورد بررسی قرار دادند. علاوه بر این، شرکت کنندگان می بایست میزان حواس پرتی و تمرکز خود را در پرسش نامه ایی ارزیابی می کردند.
 
 
 
***دو نوع ژن دی آردی 2
 
نتایج این تحقیق که در نشریه علمی Neuroscience letters منتشر شده اند، رابطه ایی مستقیم میان فراموشی ها و تغییرات ساختاری در ژن دی آردی 2 را نشان می دهند.
 
ژن دی آردی 2 می تواند دو نوع مختلف داشته باشد.
 
علاوه بر داده های آماری، دانشمندان حتی یک رابطه ی علّی نیز میان این دو می بینند.
 
به گفته آنان، ژن دی آردی 2 نقش بزرگی در رساندن سیگنال ها به ناحیه های مربوطه در مغز ایفا می کند.
 
دانشمندان می گویند که این ساختار قابل مقایسه با عملکرد یک رهبر ارکستر است، که مغز را همانند یک ارکستر هماهنگ و اداره می کند. ژن دی آردی 2 نیز نقش چوب رهبر ارکستر را بازی می کند. اگر رهبر ارکستر با آن چوب حرکت اشتباهی انجام دهد، کل ارکستر به هم می ریزد.
 
 
 
***ژنتیکی بودن و رایج بودن حواس پرتی در میان یک خانواده
 
پژوهشگران می گویند که رایج بودن حواس پرتی در میان افراد یک خانواده نیز ژنتیکی بودن این مساله را نشان می دهد.
 
محققان می گویند که فاکتورهای دیگری نیز می توانند بر رفتار انسان ها تاثیر بگذارند. برای مثال محیط اجتماعی یک نفر نیز می تواند تاثیرگذار باشد.
 
اما پژوهشگران وجود این ژن را به عنوان یک بهانه از افراد حواس پرت نمی پذیرند. برای مثال آنها به فراموشکاران و حواس پرت ها پیشنهاد می کنند که از یادادشت های کوچک استفاده کنند و برای مقابله با حواس پرتی خود به دنبال راه کارهای مختلف بگردند.

 
 


کد مطلب: 23266

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/23266/حواس-پرتی-ژنتیکی

میگنا
  https://www.migna.ir