کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

این کفش‌ها، شکم را بزرگ می‌کنند +عكس

10 فروردين 1393 ساعت 9:56

کفش‌های پاشنه بلند که ارتفاع بیش از ۲ تا ۳ سانتیمتر داشته باشند باعث افزایش قوس کمر، خم شدن زانوها و افزایش قوس گردن و ستون فقرات پشتی می‌شوند که می‌تواند باعث درد شدید نواحی کمر، زانو و گردن شود.


پاشنه هایی به مثابه آسمان خراش
از این جهت که متاسفانه کفش های پاشنه بلند این روزها از مهمانی‏ها به پیاده روی‏ها و عبور ومرور های روزانه راه پیدا کرده به نظر می رسد که دقت در حالت استاندارد و بهداشتی آن به فراموشی سپرده شده است. اندازه پاشنه پا در پاشنه در یک کفش مناسب ۲ سانتی متر و در قسمت پنجه ۵/۱ سانتی متر باشد تا ما به آن یک کفش مناسب بگوییم.

کفش هایی که همین الان در بازار به عنوان کفش های پاشنه بلند با پاشنه های بالای ۳ سانت موجود است عوارض بسیاری را در طولانی مدت به جا می گذارد.

بسیاری از مردم وقتی که از سن ۳۰ سالگی عبور می کنند، دچار درد های مضمن اسکلتی، ماهیچه‏ای و خستگی‏های زودهنگام در پاها می‏شوند. در این زمان است که فرد برای درمان یا پیدا کردن علت این مشکلات به شدت به تکاپو می‏افتد، غافل از اینکه نیاز به وسواس زیادی نیست و بسیاری از این دردها ناشی از انتخاب نامناسب کفش از دوران نوجوانی و جوانی است، زمانی که شخص به ویژه بانوان فارغ از هرگونه دقت در انتخاب کفش فقط برای زیبایی و خوش تیپ! بودن از کفش های نامناسب با پاشنه های بلند به طور مداوم استفاده می‏کنند.
این شیب در کفش های پاشنه بلند در مچ پا سبب می شود که فرد برای حفظ تعادل سیستم بدن را کمی به سمت جلو متمایل کند و زانو و مفصل لگن کمی خم شود، از طرف دیگر این انحراف ساختار بالاتنه بدن به سمت عقب، ایجاد قوس کمر می کند و این تغییر قوس با گذشت زمان موجب افزایش انحنای ستون فقرات می شود و با افزایش فشار در مجموع خستگی و درد کمر را منجر می‏شود.


در کفش‌های پاشنه‌بلند، برای جلوگیری از افتادن بدن به سمت جلو، قسمت بالای لگن به سمت عقب خم شده و موجب افزایش گودی کمر می‌گردد.


این تاثیرات سوء در تمام سنین رخ می‌دهد و در سن بزرگسالی می‌تواند به جهت کمتر شدن تعادل، افزایش احتمال افتادن و آسیب دیدگی عوارض بیشتری نیز داشته باشد. نباید بلندی پاشنه کفش بیش از ۳ تا ۴ سانتیمتر نباشد چرا که سبب بر هم زدن تعادل در هنگام راه رفتن شده و منجر به پیچ خوردگی مچ پا و آسیب دیدن رباط مچ پا می‌شود.
از دیگر عوارض استفاده از این کفش ها، کوتاه شدن طول عضلات پشت ساق پا می باشد. به این معنا که اگر خانمی بیش از ۶ ماه به طور مداوم کفش پاشنه بلند بپوشد، طول عضلات پشت ساق پایش کوتاه می‌شود.

نایب رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران معقتد است افرادی که کفش پاشنه بلند می پوشند بیشتر دچار سردرد می شوند زیرا بلندی پاشنه کفش باعث قوس زیاد کمر شده و این قوس کمر به صورت جبرانی گردن را به جلو می کشد و رشته های عصبی یک و دو گردنی تحت فشار قرار می گیرد. افرادی که کفش های پاشنه بلند می پوشند بیشتر دچار سردرد می شوند زیرا بلندی پاشنه کفش باعث قوس زیاد کمر شده واین قوس کمر به صورت جبرانی گردن را به جلو می کشد و رشته های عصبی یک و دو گردنی تحت فشار قرار می گیرد در نتیجه این رشته های عصبی به سمت سر رفته و باعث فشار بر روی سر می شود و سبب ایجاد سر درد در فرد می گردد.
نتیجه این عارضه کج و کوله شدن پا و کوتاه شدن قد نیست که برخی پاشنه بلند پوش‌ها بگویند، عضلات پای ما که کوتاه نشد، بلکه محصول این پدیده از بین رفتن قوس کف پاست که معمولا خود فرد متوجه کف پای صاف خود نمی‌شود، اما حتما کمر دردهای ناشی از آن آزارش خواهد داد .
یکی دیگر از عوارض کفش پاشنه بلند، فشار بیشتر به زانوهاست. بر اساس نتایج تحقیقات دانشمندان دانشگاه هاروارد، کفش‌های دارای پاشنه بلند و پهن، ۲۶ درصد میزان فشار روی زانوی فرد را افزایش می‌دهند. همچنین کفش‌های با پاشنه بلند و نازک، ۲۲ درصد فشار روی زانو را افزایش می‌دهند. از طرفی سلامت غضروف بین استخوان های مفصل زانو، به مایع مفصلی زانو بستگی دارد.
چرا که تغذیه این غضروف از طریق همین مایع صورت می‌گیرد وقتی فشار روی مفصل زیاد شود، هم غضروف فشار بیشتری را تحمل می‌کند و هم تغذیه آن از مایع مفصلی دچار اشکال می‌شود، به مرور زمان این پدیده باعث بروز آرتروز مفصل زانو می شود. کفش باید دارای کفی مناسب باشد تا قوس طولی و عرضی پا را حفظ کند و پنجه‌های پا نیز تحت فشار نباشند چرا که در طولانی مدت باعث انحراف انگشت شست پا می‌شود که نوعی بیماری محسوب می‌شود و در سنین کهنسالی دردهای شدید در ناحیه مفصل شست پا ایجاد می‌کند که در بعضی مواقع با عمل جراحی می‌تواند اصلاح شود. افرادی که به مدل کفش پاشنه بلند علاقمند هستند بهتر است یک جفت از کفش های پاشنه مخفی ما را تهیه کنند چرا که کفش‌های راحتی بوده و عوارض کفش های پاشنه بلند غیر استاندارد موجود در بازار را هم ندارند.

-
این کفش‌ها، شکم را بزرگ می‌کنند !

سعید کریمی،کارشناس ارتوپد فنی، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: کفش‌های پاشنه بلند، در افراد سالم، موجب تغییراتی در عضلات پا می‌گردد در کفش‌های پاشنه بلند، برای جلوگیری از افتادن بدن، به سمت جلو، بالای لگن به سمت عقب خم می‌شود و موجب افزایش گودی کمر می‌شود.

وی افزود: همچنین شکم به جلو رفته و به دنبال آن کشیدگی عضلات پشتی ایجاد می‌گردد ضمنا پنجه به صورت شیبدار قرار می‌گیرد.

کریمی، در رابطه با عوارض کفش‌های پاشنه بلند گفت: از عوارض کفش‌های پاشنه بلند می‌توان به کوتاه شدن تاندول آشیل، کشیدگی عضلات جلوی ساق و ضعف آن، فشار زیاد در قسمت جلوی پا، درد پا، افزایش گودی کمر، خستگی زودرس و غیره اشاره کرد.

وی تصریح کرد: کفش‌های تنگ به کفش‌هایی گفته می‌شود که در طول و عرض با پا هماهنگی ندارند، همچنین از عوارض آنها می‌توان به جمع شدن انگشتان در کفش و تولید عارضه انگشت چکشی، اختلال گردش خون،‌ایجاد پنبه در انگشتان، ایجاد زخم در پشت پاشنه و لنگش در راه رفتن اشاره کرد.
کلام آخر
مساله اصلی در زمینه این نوع آسیب‏‌ها به ویژه با توجه به شیوع گسترده آن در چند سال اخیر هزینه‌های درمانی این آسیب‏‌ها و دردهاست. هزینه‌های بالای فیزیوتراپی و طولانی مدت بودن این درمان‏‌ها و گاها عدم بهبود کامل و محدودیت‌ های حرکتی از جمله این نکات است. ببینید مساله این هست که ما خیلی از اوقات برای بسیاری از بیماری‌ ها چاره‌ای جز درمان نداریم یا برای پیشگیری مراقبت‏‌های سختی را باید در نظر بگیریم، ولی این چنین مواردی که تنها با دقت در انتخاب نوع کفش قابل پیشگیری هست واقعا سهل انگاریست که به خاطر مد آن را رعایت نکنیم و بعدها دچار این فرسودگی و هزینه‏‌های هنگفت شویم.

عكس ها :
يك / دو / سه / چهار / پنج شش


کد مطلب: 23400

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/23400/این-کفش-ها-شکم-بزرگ-می-کنند-عكس

میگنا
  https://www.migna.ir