کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آگاهی،‌بهترین روش مدیریت افکار منفی

11 فروردين 1393 ساعت 13:34

احساسات منفی انسان در 3 گروه احساس افسردگی، احساس اضطراب و نگرانی از وقوع اتفاقی ناخوشایند در آینده و احساس خشم یا عصبانیت طبقه بندی می‌شوند.


غلامرضا حاجتی متخصص اعصاب و روان،در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: بیشترین روشی که برای از بین بردن افکار منفی در جهان شناخته شده است و مطالعات علمی در مورد آن انجام شده روش شناختی رفتاری می‌باشد. در این حوزه مثلثی به نام مثلث شناختی وجود دارد.

وی ادامه داد: شناخت‌هایی که مربوط به خود فرد می‌باشد افکار خود را شناسایی کرده و مورد ارزیابی منفی قرار می‌دهد و فرد تمام ویژگی‌های منفی خود را مشاهده می‌کند که می‌تواند نسبت به جهان اطراف باشد و می‌گوید جهان و دنیا ناامن است. ضلع سوم مثلث شناختی، آینده است ( احساس ناامیدی ونگرانی نسبت به آینده) در این مثلث زمانی که خود دچار افسردگی و افکار منفی می‌شود.

وي ادامه داد: فرد هرچیزی را که مشاهده می‌کند، منفی به نظر می‌رسد، کم‌کم حلقه‌های افکار منفی تمام فکر و ذهن فرد را پوشش می‌دهد ودیگر قدرت پیدا نمی‌کند که بتواند نقاط مثبت ذهن خود را مشاهده کند به همین دلیل از درمان شناختی رفتاری برای اینگونه افراد استفاده می‌شود. ----- وی اظهار داشت: شناخت‌ها و افکارها بر روی احساسات انسان اثر دارند و احساسات، رفتارهای انسان را تعیین می‌کنند. کسی که افکار منفی دارد، حس بد وافسردگی دارد بنابراین دچار انزوا و خانه نشین می‌شود،همچنين نشستن درخانه احساس منفی او را بدتر کرده و بر عکس احساس بدتر، فکر اولیه فرد را تشدید می‌کند چرا که فکر روی احساس و احساس روی رفتار و برعکس،‌تاثیر دارند.

رحمتی گفت: شخصی که افکار منفی دارد اگر رفتار جدیدی را صورت دهد و فعالیتی را شروع کند برای مثال یک فعالیت ورزشی را آغاز کند به طور آهسته محیط و پیرامون وی تغییر کرده و افکارش مثبت شده و توانایی‌های خود را می‌بیند.
بنابراین برای مدیریت و از بین بردن افکار منفی باید آگاهی کسب کنیم که بهتر است روش درمان شناختی رفتاری را یاد بگیریم و در این مورد آموزش‌هایی را فرا بگیریم که معمولا روانپزشکان یا روانشناسان بالینی می‌توانند در این مورد کمک کننده باشند.
وی بیان کرد: احساسات منفی انسان در 3 گروه کلی طبقه بندی می‌شوند كه به شرح زير مي باشد:
اولین گروه احساس افسردگی که مربوط به گذشته می‌باشد که معادل‌های آن مانند: احساس غم، غصه، گریه، ناامیدی است.
گروه دوم، احساس اضطراب و نگرانی از وقوع اتفاقی ناخوشایند در آینده است مانند: تشویش، نگرانی و دلشوره .
گروه سوم احساسات منفی، می‌تواند احساس خشم یا عصبانیت باشد که اصولا در رابطه با حال است و معادل آن هوا، از کوره در رفتن و انفجار است.


کد مطلب: 23428

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/23428/آگاهی-بهترین-روش-مدیریت-افکار-منفی

میگنا
  https://www.migna.ir