سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۳ / ۰۱:۰۷
کد مطلب: 23465
۰

دود توتون4هزار ماده شیمیایی دارد!

دکتر حسن آذری در گفتگو با فارس اظهار داشت: استعمال قلیان در میان دختران و پسران جوان افزایش یافته است. این افزایش سرسام آور دیگر مختص قهوه خانه‌ها نیست و در جمع‌های خانوادگی و فامیلی نیز شاهد این امر هستیم چرا که به اشتباه تصور می‌شود که چون دود قلیان از آب می‌گذرد ضرر ندارد و میزان سموم مواد بیماری زای آن کم می‌شود که تصور کاملاً غلطی است.

عضو هیئت مدیره انجمن زندگی بدون دخانیات تأکید کرد: آبی که در قلیان است وظیفه‌اش خنک و مرطوب کردن دودی است که به علت مجاورت توتون با ذغال برافروخته بسیار داغ و خشک شده است که اگر این کار صورت نگیرد بافت دهان، ریه و نای صدمه می‌بیند و هیچ تأثیری در کاهش میزان سموم و مواد سرطان زا مواد دخانی قلیان ندارد.

متخصص ریه در مورد تفاوت توتون و تنباکوهای معمولی و میوه‌ای نیز گفت: توتون‌هایی که قرار است به تنباکوی میوه‌ای تبدیل شوند در انبارها به مدت بیشتری نگهداری می‌شوند.
وی گفت: انبارهایی که متأسفانه مملو از کپک و قارچ هستند در مرحله بعد با اضافه کردن یک اسانس که مخلوطی از ۱۶ ماده شیمیایی است آن را تبدیل به تنباکوی میوه‌ای می کنند که متأسفانه آزمایش‌های مراکز تحقیقاتی نشان داده دو نوع قارچ آسپرژیلوس و کاندیدا در آن‌ها رشد داشته است.
آذری تصریح کرد: قلیان همه مضرات سیگار را دارد و باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی، سرطان، التهاب دیواره عروق، زخم و سرطان‌های گوارشی می‌شود علاوه بر آن استفاده از قلیان به دلیل استفاده مشترک افراد باعث ابتلا به بیماری سل و عفونت ریوی می‌شود.
این متخصص ریه با تاکید بر اینکه استنشاق دود قلیان به ریه صدمه جدی می‌زند، هشدار داد: دود توتون دارای چهارهزار نوع ماده شیمیایی است از قطران و هیدروکربن‌ها گرفته تا فلزات سنگین که این مواد در ریه رسوب می کنند و برجک‌های تنفسی را فلج می‌کنند و روند پاکسازی سموم بدن را مختل می‌سازد و مواد در ریه رسوب می‌کنند.
آذری گفت: برونشیت مزمن، سرطان ریه و عفونت‌های ریه که به ذات‌الریه مشهور است از جمله دیگر بیماری‌هایی است که نتیجه استفاده از قلیان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم