جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۳ / ۱۲:۱۶
کد مطلب: 23467
۱۸
۱۳۴
Electroconvulsive therapy - ECT

الکتروتراپی در بیماران روانی چیست؟ + عکس

الکتروتراپی در بیماران روانی چیست؟ + عکس
درمان با شوک الکتریکی چیست؟
ECT  یا الکترو شوک درمانی ( Electro Canvulse Therapy ) عبور دادن یک جریان الکتریکی محرک از مغز بیمار به مدت یک دهم تا یک ثانیه برای تولید یک تشنج بزرگ می باشد. بعبارتی دیگر الکتروشوک عبارت است از قرار دادن دو الکترود بر روی سر و انتشار یک جریان الکتریکی درون مغز که به تغییر شمیایی مغز منجر می شود. امروزه این روش درمانی بیشتر در درمان افسردگی ماژوری که به دیگر درمان ها پاسخ نداده است، به کار می رود . همچنین در درمان بیماری مانی(mania)، کاتانونی (catatonia) هم استفاده می شود.

تخمین زده می شود سالانه یک میلیون نفر در جهان از این روش درمانی استفاده کنند. این روش در سال 1930 توسط دو نورولوژیست ایتالیایی معرفی شد و از 1940 تا 1950 به عنوان یک روش درمانی جدید گسترش پیدا کرد اما هنوز طریقه کارکرد آن ناشناخته باقی مانده است.
 
الكترو شوك مغزي (ECT) از سال 1945 ميلادي با حداقل امكانات و بدون بيهوشي عمومي و با استفاده از داروهاي شل كننده از جمله بنزو دياز پين ها بعنوان يك روش درماني در علم روانپزشكي بكار برده مي شد گر چه اين روش درماني داراي مخالفاني بوده و اختلاف نظر و سليقه هايي نيز در اين مورد داشته اند. اما با پيشرفت تكنولوژي و انجام بيهوشي و متدهاي كاربردي جديد، جاي خود را بعنوان يكي از مؤثرترين، مطمئن ترين و بي خطرترين متدهاي درماني در روانپزشكي مدرن باز و بخوبي حفظ كرده است. و امروزه جاي شك و ترديد و حتي تبليغات منفي باقي نمانده و بكاري گيري اين روش امري مورد قبول و ثبت شده در مجامع پزشكي بين المللي است، تحقيقات انجام گرفته حاکی از عدم بروز ضايعات مغزي به زيان شوك مغزي مي باشد.

اين روش درماني نخستين بار توسط مرحوم دكتر ميرسپاسي در سال 1314 در ايران انجام گرفت، كاربرد الكترو شوك تا دهه هفتاد ميلادي عمدتاً شامل افسردگي و مواردي از اسكيزوفرني مي شد لیکن در دو دهه اخير به كارگيري اين روش در ساير اختلالات روانپزشكي از جمله اختلالات خلقي دوقطبي و حتي اختلالات نورولوژيك (از قبيل پاركينسون،صرع،سندرم نورولپتيك بد خيم و دليريوم) مورد استفاده قرار مي گيرد.
 

 
 الکتروشوک ها با توجه به جایگاه الکترودها، مدت زمان تحریک و ویژگی های محرک اثرات جانبی و درمانی مختلفی دارند. حدود نیمی (45-55%) از بیماران، الکترو شوک را موثر دانستند البته بررسیهای جدید موثر بودن و بی خطر بودن را عنوان کرده اند.
 
دکتر ملکیان در مقاله ی خود در مجله ECT نتایج تحقییقات خود بر روی نمونه ای از بیماران ایرانی، اینگونه بیان کرده است: با وجود نتایج مثبتی که از ECT به دست می آید اما بیماران و اطرافیان آنها با دیدی منفی به آن می نگرند. از اثرات جانبی منفی الکترو شوک می توان به تغییرات دائمی و کوتاه مدت حافظه، تغییر ساختار مغز، تغییرات شناختی و کاهش هوش اشاره کرد.
 
طبق استانداردهای الکتروشوک، درمان با این روش باید با آگاهی کامل مریض از اثرات جانبی این روش باشد و تنها در صورتی درمان اجباری انجام می پذیرد که به نجات جان بیمار بینجامد.
 
اگر چه امروزه کمتر در موارد مقاوم از الکتروشوک استفاده مي‌شود و تنوع دارويي آن‌قدر زياد شده که به ندرت به مشکل «مقاومت دارويي» برمي‌خوريم، با اين حال، در چنين مواردي به الکتروشوک متوسل مي‌شويم. و یا مواردي که در آنها به هر دليل نمي‌توان از دارودرماني استفاده کرد؛ مثلا در زنان بارداري که افسردگي شديد (مخصوصا در ماه‌هاي اول بارداري) دارند، ترجيح مي‌دهيم از انواع داروها استفاده نکنيم و سراغ الکتروشوک برويو یا در مواقعي که خود بيمار هم تمايل داشته باشد، گاهي مي‌توانيم اين روش درماني را تجويز کنيم.
 
خوشبختانه الکتروشوک يکي از کم‌عارضه‌ترين درمان‌هاي افسردگي است و با اينکه برخي افراد معتقدند اين روش مي‌تواند عوارض دايمي روي مغز ايجاد ‌کند، قويا مي‌گويم که اين روش هيچ‌گونه اثر ماندگار يا دايمي روي مغز ندارد و هيچ‌گونه اختلال شناختي را نيز در فرد به وجود نمي‌آورد.

البته قبل از دادن اين شوک مدت کوتاهي فرد را بي‌هوش مي‌کنند و با تزریق شل‌کننده عضلاتي سپس با استفاده از دو الکترود در دو طرف مغزش جريان خاصي از برق را از مغزش عبور مي‌دهند. اين جريان برق باعث مي‌شود سلول‌هاي مغزي بیمار به صورت هم‌زمان تحريک شوند (دپلاريزه مي‌شوند) و به طور مصنوعي يک تشنج اتفاق بيفتد که اثر درماني دارد و علايم افسردگي را به تدريج کم مي‌کند.

 

 
موارد ممنوعه:
ECT موارد ممنوعه مطلق ندارد فقط در مواقعی که در آن بیمار با انجام ECT در معرض خطر بالاتر قرار می گیرد مثلا در بیمارانی که تومورهای سلسله اعصاب مرکزی دارند و یا بیمارانی که تازه سکته قلبی را پشت سر گذاشته اند باید با احتیاط به کار برده شود .

* اقداماتی که از بدو ورود بیمار در بخش ECT صورت می گیرد به شرح زیر است :
 در اتاق ECT: ابتدا Iv line جهت بیمار گرفته می شود ، سپس دو داروی تیونپتال ( هوشبر وریدی کوتاه اثر ) و اسکولین ( شل کننده عضلانی ) توسط متخصص بیهوشی به بیمار تزریق می شود ، سپس پرستار توسط دو الکترود فلزی که به دستگاه ECT وصل است و در دو طرف شقیقه های بیمار گذاشته می شود به بیمار شوک می دهد . زمان تشنج بیمار در پرونده ثبت می گردد .

سپس توسط تکنسین بیهوشی به بیمار اکسیژن داده می شود و ترشحات حلقی ساکشن می شود و بعد از اینکه تنفس بیمار برگشت ، به اتاق ریکاوری منتقل می گردد . در اتاق ریکاوری بعد از اینکه بیمار به هوش آمد Iv line وی D/C می شود و در صورت نیاز ساکشن می شود و اکسیژن به بیمار داده و سپس به اتاق انتظار فرستاده می شود .

در اتاق انتظار نیز پس از بهوش آمدن کامل بیمار توسط کمک بهیار از تخت پایین آورده می شود و استراحت می کند و در آنجا یک دسر شیرین به بیمار داده می شود که بعداز چند ساعت NPO بودن تا حدودی نیاز وی به قند تامین شود تا اینکه به بخش خود برود و در آنجا غذا میل کند .

بعد از اینکه تمام بیماران ECT گرفتند توسط اسکورت طبی طبق دستور پزشک و با هوشیاری کامل به بخش های خود ارجاع داده می شوند .
 

 
 آيا شوک برقی (ECT) براي درمان اسكيزوفرني مؤثر است؟
مترجم: دکتر محمد بهشتیان
ویراستار: محمدعلی امینی - روان کلنیک
 
در مطبوعات، سال‌های زیادی استفاده از الکتروشوک در درمان افسردگی و اسکیزوفرنی به نحو بدی نشان داده می‌شد. بعضی از بیمارستان‌ها حق نداشتند از این روش استفاده کنند و استفاده پزشکان از آن مستلزم اخذ مجوزهای پزشکی و امتیازات خاصی از طرف بیمارستان بود. اگر درمان ECT برای شخصی تجویز شود، باید متخصصین بیهوشی نیز جهت ارائه بهتر درمان آنجا نظارت کنند. اگر این درمان همزمان با داروهای ضد تشنج تجویز شود کاملا بی‌خطر است.
 

 
در خصوص اثربخشی آن در اسکیزوفرنی بحث‌های زیادی وجود دارد. بسیاری از مطالعات اثربخشی طولانی مدت این روش را تأیید نکردند و احتمال عود مجدد بیماری را، حتی به صورت حملات حاد و ضعیف تأیید می‌کنند. بعد از این درمان باید داروهای نگهدارنده‌ی آنتی سایکوتیک به بیمار داده شود.

به هر حال یکی از دلایل اینکه ECT نسبتا بیشتر از داروهای آنتی سایکوتیک به عنوان درمان اولیه تجویز می‌شود، کاستن و جلوگیری از عوارض جانبی این داروهاست. چون این درمان نسبت به داروهای جدید عوارض جانبی کمتری دارد. یکی از اثرات جانبی ECT کاهش حافظه است. تأثیرات پایدار آن بر عملکرد حافظه بسیار واضح و روشن نشده است. ECT بیشتر به عنوان روشی برای درمان بیماران اسکیزوفرنی تجویز می‌شود که همراه با بیماری‌شان، افسردگی یا مانیک (سرخوشی) و علائم خشونت داشته باشند، یا به داروهای معمولی پاسخ نمی‌دهند.

مکس فینک(1999)یک محقق مشهور در زمینه ECTبود که یک کتاب خیلی مفید در مورد استفاده از ECTنوشته است. در آن کتاب او تأثیرات مفید ECT را برای آنچه که او آن را اختلالات تفکر می‌نامند - که علائم آن شامل توهم ،هذیان و آشفتگی‌های گفتار است- توصیف می‌کند. این علائم ممکن است قبل از ظهور اسکیزوفرنی در فرد دیده شوند یا در سایر بیماری‌ها نیز دیده می‌شوند.
 
تعداد دوره‌های درمانی ECT (حدود 15 تا 25) منجر به کاهش علائم، بخصوص علائم افسردگی می‌شود، اگر بخواهیم این اختلال بیشترین تأثیر را از ECT بگیرد، بعلاوه اگر یک دوره از ECT انجام نشود، احتمال عود مجدد بیماری بالا می‌رود. حداقل 6 ماه درمان مداوم توصیه می شود (فینک،1999). بنابراین شکست ECT در درمان اسکیزوفرنی موجب عدم ارائه این درمان از سمت خانواده‌ها و روانپزشکان شد.

همراه کردن ECT با داروهای آنتی سایکوتیک ممکن است از کاربرد هر کدام از درمان ها به تنهایی اثر بخش تر باشد. دکتر «فرانک» توضیح می‌دهد که مکانیزم های اثر ECT افزایش توانایی اثر داروها بر سلول های مغزی فرد و سپس افزایش اثرات درمانی آن است. بخصوص در بیمارانی که ممکن است نیاز به یک دوز خیلی پایین از داروها با حداقل عوارض جانبی داشته باشند. به هر حال امروزه تعداد کمی از روانپزشکان از ECTبرای درمان اسکیزوفرنی استفاده می کنند یا در مدارس پزشکی خود به تدریس یا آموزش آن می‌پردازند.

مصاحبه:
اما در این ارتباط باشگاه خبرنگاران در مصاحبه با دکتر غلام رضا حاجتی متخصص اعصاب و روان آورده است: درمان با الکترو شوک یا تشنج الکتریکی یکی از درمان‌هایی است که جزء درمان‌های فیزیکی در روانپزشکی محسوب می‌شود. اصولا در مراکز درمانی و بیمارستانی این روش انجام می‌شود چرا که لازم است بیمار به مدت 2 یا 3 دقیقه بیهوش شود.
شوک درمانی که درمان با تشنج الکتریکی به صورت کنترل شده است، یک جریان الکتریکی به مغز بیمار متصل شده و باعث می‌شود مسیر‌هایی که در مغز وجود دارند خلق و روحیه فرد را تنظیم کنند. در افسردگی بعضی از واسطه‌های شیمیایی مغز کم می‌شود با شوک‌ درمانی آن مسیرها سریعا به جای خود بر می‌گردند و به سرعت بهبود می‌یابند. این تشنج‌ها اثرات درمانی دارند. اصولا برای بیمارانی که افسردگی‌های مقاوم به درمان دارند، از این روش استفاده می‌شود. افسردگی شدید در فرد منجر به ایجاد افکار خودکشی و قتل می‌شود.

در بعضی از بیماری‌های شدید روانی دیگر مثل بیماری دو قطبی که در فاز حاد حمله شیدایی است برای کنترل رفتارهای بیمار، روانپزشکان از الکترو شوک استفاده می‌کنند. سیر کلی این روش در بیماری‌های شدید روانی است که خطر آسیب به خود یا دیگران ممکن است وجود داشته باشد.

یکی از عوارض شوک فراموشی است اما عارضه شوک برای این نیست که فرد افکار منفی را فراموش کند. در واقع شوک همان کاری را انجام می‌دهد که درمان‌های دارویی یا درمان‌های شناختی رفتاری انجام می‌دهد اما با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد چرا که طی مدت یک هفته تا حد زیادی مشکلات فرد حل می‌شود.

در هفته حداکثر 3 جلسه به بیمار شوک داده می‌شود اما انتظار این نیست که ایجاد فراموشی در فرد باعث شود افکار منفی از فکر خارج شود بلکه در مسیرها و واسطه‌های شیمیایی مغز با سرعت بیشتر تاثیر می‌گذارد.

شوک درمانی هیچ عارضه‌ پایداری ایجاد نخواهد کرد.

علت خاطرات ناخوشایند به تجربیات وقایع زندگی و اتفاقاتی که از کودکی شخص تجربه می‌کند باز می‌گردد که در محیط، خانواده، اطرافیان و مدرسه اتفاق می‌افتد و کم کم در ذهن کودک ذخیره می‌شوند. شدت عاطفی شدت خاطره یا دشت شوکی که به کودک در آن زمان وارد شده است ممکن است فراوان باشد و به صورت یک خاطره ناخوشایند در او باقی مانده، بعدها در بزرگسالی باعث آزار می‌شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

faezeh
Iran, Islamic Republic of
man chand dore ect shodam,dore aval behtar bood, amma dorehaye baad moghvem be darman shodam
مریم
Iran, Islamic Republic of
سلام من 8 ماه دچار افسردگی شدم دکتر برام ECT تجویز کرده چی کار کنم برم نرم بدترنشم ؟
Iran, Islamic Republic of
حتما برید. خیلی خوبه
Iran, Islamic Republic of
مسخره میکنی ؟
م
Romania
نرو
رها
Iran, Islamic Republic of
سلام شما برای نظر دادن الکی و بدون اگاهی بهتون مزد میدن ایا؟؟ برو بهتر میشی به امید خدا
..رضا..
Iran, Islamic Republic of
نرو عوارض خیلی بدی داره . سردرد. فراموشی و گیجی عجیب. لکنت زبان و مسائل دیگه ! این درمانها همش سرکارین برو پیش یه گفتار درمان بهتره باهات صحبت میکنه روی روحیه و خلق و خوت اثر داره باور کن !
دکتر زارع
Iran, Islamic Republic of
عزیز من با تکیه بر علوم مذهبی(خروج جن از بدن) موفق میشی حتما
Iran, Islamic Republic of
این کارها نه تنها حالشو بهتر نمیکنه بدتر هم میکنه،
سنا
Iran, Islamic Republic of
سلام از کجا میدونی جن وارد بدن شده؟
Iran, Islamic Republic of
سلام تو طب سنتی به افسردگی دو قطبی میگن سودا زدگی که میگن اجنه زیاد با ادم ور میرن ...این که گفتی علوم مبارزه با اجنه اینو کجا باید بریم تا ازین جن ها خلاص شیم من خودمم دوقطبی یا جنزده ام متاسفانه
لیدا
Iran, Islamic Republic of
من چند سال پیش رفتم الکلترو شوک رفته رفته هم از لحاظ روحی بهتر شدم. اینکه بعضی وقتا یادم میره بعضی چیزا اذیت میشم البته مطمئن نیستم از الکتروشوک باشه .۸جلسه میرفتم ی روز درمیان.ولی چون سخت بود تحمل بیماری اعصاب ندارم خیلی سخت بود تحملش.ترجیح میدم برید الکتروشوک
behnam
Iran, Islamic Republic of
شما الان بهترید؟ یعنی خاطرات بد از ذهنتون رفت کاملا؟
سارا
Iran, Islamic Republic of
علائم شما چی بود ، من فوبیا دارم . رو افسردگیم اثر گذاشته. میگم دلرودرمانی شدین شما؟.یا یمرتبه رفتین سراغ الکتروشوک؟
ریحانه
Iran, Islamic Republic of
ببخشید منم میخوام برم یعنی چی فراموشی گرفتید مثلا چیرو فراموش میکنید؟ی توضیح میدید لطفا؟
Iran, Islamic Republic of
نه یعنی اون خاطرات بدی که آزار دهنده بودند دیگه سراغت نمیاد
عذرا
Iran, Islamic Republic of
دکتر چرا شوک تجویز کرد؟
Iran, Islamic Republic of
اگر بری حافظه ات کم میشه
رها
Iran, Islamic Republic of
اصلا اینطور نیست یک فراموشی مختصر انهم در حافظه کوتاه مدت که ظرف 4 الی 6 ماه برمی گرده و حافظه فرد خوب خوب میشه
pardis
Iran, Islamic Republic of
برات طلب خیر دارم
Iran, Islamic Republic of
هرگز این کار را نکن که مصداق کور کردن چشم در ازای درست کردن ابروست
علی
Romania
چقدر خطر ناک است
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتت کنه
مریم
Iran, Islamic Republic of
میشه نظرتون رو در مورد ECT بگین بعد از شوک چقدر اختلال حافظه دارین من میخوام مرخص بگیرم ؟
علی
Iran, Islamic Republic of
ههههه چقدر بامزه ای به درد اینا دچار نشدی نوبت تو هم میرسه
رها
Iran, Islamic Republic of
خدا. انسانهای نادان و پر گو رو به راه راست هدایت کنه و بجای زبانشان کمی بر عقلشان بیفزایدِ
hani
Iran, Islamic Republic of
من میخوام حافظمو(اتفاقات 2سال اخیر)رو پاک کنم.حتما هم میخوام این کارو بکنم.چیکار باید بکنم؟
..رضا..
Iran, Islamic Republic of
مگه هاردیسک کامپیوتره که بری پیش دکتر بگی دکتر این مدتو برام فرمت کن ؟
Iran, Islamic Republic of
دهنت حاجی
United Arab Emirates
دقیقاااا منم همین کارومیخوام بکنم
Iran, Islamic Republic of
حافظه انسان که فلش یا مموری نیست که بری یک فولدر بد رو دیلیت یا فرمت بکنی
hani
Iran, Islamic Republic of
من میخوام حافظمو(اتفاقات 2سال اخیر)رو پاک کنم.حتما هم میخوام این کارو بکنم.چیکار باید بکنم؟
سونیا
Romania
سلام ECTعوارض دارد بهتره انجام ندید
ﻟﻴﻠﻲ
Iran, Islamic Republic of
اﻳﻨﻂﻮﺭ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻓﻘﻄ ﻫﻤﻮﻥ ﺗﺎﻳﻤﻲ ﺭﻭ ﻛﻪ ﺩﻟﺖ ﺑﺨﻮاﺩ ﭘﺎﻙ ﻛﻨﻲ ﻳﻪ ﺳﺮﻱ ﺧﺎﻃﺮاﺕ ﭼﻪ ﺧﻮﺏ ﭼﻪ ﺑﺪ ﭘﺎﻙ ﻣﻴﺸﻦ ﭼﻪ ﻳﻪ ﺳﺮﻱ ﭼﻴﺰا ﺭﻭ ﺑﺨﻮاﻱ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻲ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﺁﺩﻣﻮ ﻋﺬاﺏ ﻣﻴﺪﻩ ﻳﻪ ﺳﺮﻱ اﺗﻔﺎﻗﺎ اﻃﺮاﻓﻴﺎﻥ ﻳﺎ ﺣﺘﻲ اﺷﺨﺎﺹ ﺭﻭ ﺑﻴﺎﺩ ﻧﻤﻴﺎﺭﻱ
دکتر کوشان
Iran, Islamic Republic of
با سلام
برای پاک کردن حافظه خود ابتدا به _setting رجوع کنید. از قسمت memmory گزینه clear recent history را انتخاب کرده و بر روی last 2 years کلیک کنید.
نجمه
Iran, Islamic Republic of
ههههه وای خیلی با مزه بود کلی خندیدم مرسی
بهار
Iran, Islamic Republic of
اصلا خوب نیست مگر واسه زنجیریا.عوارض شدید داره و زندگیته مختل میشه شاید قسمتی از حافظه که دوست ندارین پاک شه و بقیه بمونه کارقرون وسطایی است گول این تبلیغات نخورین
ﻟﻴﻠﻲ
Iran, Islamic Republic of
ﻳﻌﻨﻲ ﭼﻲ ﻭاﺳﻪ ﺯﻧﺠﻴﺮﻳﺎ ﺧﻴﻠﻲ ﻟﻔﻆ ﺯﺷﺘﻲ ﺑﻜﺎﺭ ﺑﺮﺩﻱ
ﺧﻮﺩ ﻣﻦ اﻧﺠﺎﻡ ﺩاﺩﻡ ﺑﺨﺎﻃﺮ اﺗﻔﺎﻗﺎﺕ ﺗﻠﺨﻲ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺯﻧﺪﮔﻴﻢ اﻓﺘﺎﺩ و ﺩﭼﺎﺭ اﻓﺴﺮﺩﮔﻲ ﺷﺪﻡ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﮕﻢ ﺯﻧﺠﻴﺮﻳﻢ ﻧﺒﻮﺩﻡ
Mina
Iran, Islamic Republic of
سلام،ميشه بكين ججوريه يني ميشه درسمو ادامه بدم؟؟؟؟توروخدا جوابه منو بدين،من شش بار انجام دادم
علی
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز شما از کی داری میپرسی یه مشت دلقک که فکر میکنن خیلی بامزه هستن ، عزیز من برو از ۴تا دکتر مغزو اعصاب مشاوره بگیر
علی
Iran, Islamic Republic of
لایک
آرام
Iran, Islamic Republic of
سلام عزیزم چند جلسه انجام دادین بعد خاطرات گذشته اتفاقات چ خوب چ بد همرو فراموش کردی یعنی از گذشته هیچی یادت نیست
شایان
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا روش بسیار کارسازیه و من اگه روزی پیش اومد بین دارو و شوک حتما شوک درمانی رو انتخاب میکنم. بسیار موثر تر از ددارو درمانیه. افرادی که مثل این آقا میگن برای زنجیریاست متاسفانه عقلش خوب کار نمیکنه. بیخیال این افراد بشین. نادانی بدتر از بیماری روانیهو بیماری روانی یه چیز عادی مثل بیماری جسمیه و غالبا به دلبل عمل نکردن برخی هورمونهاست ولی نادانی فرق میکنه و این افراد رو نمیشه درمان کرد.
هوتن
United States
سلام دوست نسبتا محترم! شما اول از همه یاد بگیر که ادب داشته باشی! دوما راجع به چیزی که اطلاع نداری صحبت نکن. دوستان این روش به هیچ عنوان باعث از دست دادن حافظه نمیشه و هیچ عوارضی نداره. در صورت تجویز پزشک متخصص حتما انجام بدید.
Iran, Islamic Republic of
خانم بهارخیلی بی ادبه
سهیل قنواتی
Iran, Islamic Republic of
بابا جان دعوا نکنید شوک درمانی حفره های که بین مغز به وجود امد باعث میشه سرجاشون برگردند
سیمین
Iran, Islamic Republic of
پس چطور میگن باعث پاک شدن بخشی از خاطرات میشه؟
Iran, Islamic Republic of
خجالت بکش
رها
Iran, Islamic Republic of
روزی خودت به این درد مبتلا میشدی ببینم بازم از این حرفا میزنی . امیدوارم روزگار سر خودتم بیاره
مهیا
Iran, Islamic Republic of
من کل خونوادمو ۱ سال پیش از دست دادم افسردگی شدید گرفتم پیش کلی روانشناسو روانپزشک رفتم ۲ بار خودکشی کردم نمیتونم داروهاشون بخورم بیماری صرع دارم تقریبا هر روز دچار حمله میشم میتونه Ect موثر باشه؟ خیلی حالم بد
سنا
Iran, Islamic Republic of
هر چیزی راه درمان داره بجز مرگ . حتما روشهای درمانیتو پیش ببر، برو روانپزشک خوب تو تهران ،دارو داد دارو بخور، شوک تجویز کرد ، انکام بذه ،ب حرف مرذم گوش نده ،دکتزا درس خوندن یا ملت عادی؟
Iran, Islamic Republic of
عزیزم واقعا متاسفم برای این مسئله پیش آمده .حتما باتجویزپزشک این کاررو انجام بدید واصلا نترسید شوهرمن هم مشکل افسردگی شدیدداشت ازبس دارو میخوردبیچاره معدشم داغون شد هرروز یه مشکل جدید داشتیم باشوک درمانی انگارطعم واقعی زندگی روچشید
Iran, Islamic Republic of
شما ببخشید
مهدی
Iran, Islamic Republic of
فک نکن بهش جا بقیه برو تا تنها نباشی
مهیا
Iran, Islamic Republic of
چیکارکنم
محدثه
Iran, Islamic Republic of
اول یه دکتر خوب انتخاب کن بعد بهش اعتماد کن و هر کاری میگه انجام بده، الهی بمیرم تجربه تلخی داشتی و من فکر میکنم ارزششو داره ک انجامش بدی ولو اینکه خاطرات خوبت هم پاک شه، لااقل صدمه ای ب خودت نمیزنی و ب زندگی نرمالت تقریبا برمیگردی، داروها هم همشون عوارض دارن، بعدشم من اینو میدونم ک مغز توانایی بازسازی خودش رو داره، کم کم مشکلات جانبی دیگت هم ب امید خدا حل میشه. ب خدا توکل کن و برو جلو، نترس
محمد
Iran, Islamic Republic of
منم با محدثه موافقم. ولی اگه بدون این روش ها باشه بهتره. مثل تفریح و برنامه و دوست خوب و مهربانی با افراد نیازمند و دعا. برا خانوادتون دعا میکنم. خودمون هم یه زمانی میریم. ایشالله خدا رحمتشون کنه. میدونم خیلی سخته.
Russian Federation
برو جلو نترس
Iran, Islamic Republic of
تشخیص با پزشکیه
محمد
Iran, Islamic Republic of
راستی مادرم دو سال پیش ect انجام داد. یه مدت بعضی چیزا رو فراموش میکرد. ولی الان انگار اصلا انجام نداده. مغز خیلی توانایی بازسازیش زیاده. در پناه حق.
Iran, Islamic Republic of
سلام با نظرتون موافق نیستم
خودم شوک دادم
سر درهای بدی دارم
و حافظم خیلی اذیتم میکنه
یه طور بی تفاوتی و بی حسی در مغز هم احساس میکنم
زندگی مثل گذشته دارای لذت و جذابیت نیست
محمود
Iran, Islamic Republic of
با سلام. من در بخش روانپزشکی کار میکنم و ECT در مرکزمون به وفور انجام میدیم.
باید خدمت دوستان عرض کنم که شوک هیچ عارضه پایدار و دایمی نداره و کسایی که شوک واسشون تجویز شده بدون نگرانی میتونن انجامش بدن. تنها عارضه اون فراموشی هستش که بیشتر روی حافظه نزدیک اثر میزاره و تقریبا کل موارد فراموش شده طی مدت کوتاهی پس از اتمام درمان(2 الی 4ماه) به حافظه برمیگرده. کسی که صرع و تشنج داره نمیتونه شوک دریافت کنه. چون شوک روی این فرد تاثیری نداره. اگه سوالی داشتین خوشحال میشم کمک کنم.
hosseiny59@gmail.com
سحر
Iran, Islamic Republic of
سلام من مادرم 1 ماهی میشه که دچار توهمات ذهنی شده و خیالپردازی میکرد. به نظر شما ect خوب هست یا با دارو خوب میشه
Iran, Islamic Republic of
پزشک متخصص تشخیص میده
زهرا حسین
Iran, Islamic Republic of
بسیار توضیحاتتون عالی بود .و اینکه چطور میتونن با شما تماس بگیرم .؟
Iran, Islamic Republic of
سلام دوست عزیز من میخوام گذشته ام را پاک کنم آیا تاثیر دارد ممنون میشم اگه راهنمایی کند
رها
Iran, Islamic Republic of
سلام خیر از عوارض ect از دست دادن حافظه کوتاه مدت هست که ظرف 4 تا 6 ماه بر میگرده به حالت قبل شما باید سعی کنید به یک متخصص مغز و اعصاب و روانشناس خبره مراجعه کنید که خاطرات بد گذشته رو کنترل کنید و یا حتی بی اهمیت فراموشی غیر ممکن
Iran, Islamic Republic of
چرا روی افراد دارای صرع تأثیر نداره،پس ما چکار کنیم
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید شما تو کدوم بیمارستان کار میکنید به بیماری کرونا میترسم که برای شوک به بیمارستان بیام وضعیت بیمارستان شما چطوره از لحاظ ویروس کرونا ممنون.
رضا
Iran, Islamic Republic of
حالم خيلي بده احساس ميكنم مغزمو با جارو برقي ميكشنً بيرون
مریم
Iran, Islamic Republic of
خوردن کلونازپام وپرگابین 50دولوکستین60 برای ECT اشکال دارد
Iran, Islamic Republic of
سلام من سه هفته هست طبق نظر دکتر شوک زدم الان سردرد زیاد دارم دارو مصرف می کنم اما سردردم خوب نمی شه کارهایی که از قبل انجام دادم به یاد ندارم تا حد امکان از شوک استفاده نشه
رها
Iran, Islamic Republic of
سلام دوست عزیز اطلاعات غلط و نادرست ندهید سردرد و گرفتگی عضلات از عوارضی هست که بلافاصله بعد از شوک درمانی ظاهر میشه و خیلی زود بر طرف میشه و فراموشی شما هم کوتاه مدت ظرف 6 ماه برمی گردید به حالت قبل نگران نباشید
Iran, Islamic Republic of
اوایل اینجوره بهبود پیدا میکنی به پزشکت اعتماد کن این روش مورد تایید FDAامریکاست و در دنیا به تایید رسیده
ناهید
Iran, Islamic Republic of
من پسرم ب18سالشه ه دارو مقاوم شده هرچی دارو میدیم 10روز کمی اثر داره بعدش دیگه اثر نمیکنه الان تصمیم گرفتم ببریمش برای شوک خودمون به دکتر پیشنهاد بدیم
دیگه تحملمون تمام شده از بس خودشو میزنه وداد های وحشتناک میکشه درضمن از بدو تولد هم مشکل گفتاری داره نمیتونه حرف بزنه ولی نمیدونم کدوم مرکز برای این کار معتبرتره لطفا راهنمایی کنید
منصوره
Iran, Islamic Republic of
سلام.بیمارستان روزبه بهترین مرکز روان `پزشکی هستش ...موفق باشید
سحر
Iran, Islamic Republic of
سلام بیمارستان ایرانیان بهتر پاسخگو هست.
مریم
Iran, Islamic Republic of
سلام، مادر من دوساله بیماری اسکیز فرنی داره، میدونستیم بیماره ولی فکر میکردیم افسرده شده رو آورده به توهم، تازه فهمیدیم به زحمت بردیم بیمارستان آتيه، امروز اولین جلسه ای تی سی شون بود یکم دردناک برای ما ولی به نظرم انشالله بهتر ميشن
بهنام
Iran, Islamic Republic of
اثر شوک موقت است درمان کاملی نیست
ساحل
Russian Federation
باسلام میخواستم از عوارض الکترو شوک بدونم من مبتلا به اسکیزوفرنی هستم سال 82یه تشنج کوچک کردم ایا خطرناک نیست که الکترو شوک بدهم
Iran, Islamic Republic of
انشاءالله شفای همه رو ببینیم .......دعا کنید
نوید
Iran, Islamic Republic of
به امید خدا
شیرین
Iran, Islamic Republic of
سلام من حدود۳سال بهم گفتن خشکی مغز داری مننزدیک به یک سال که تنها برادرمو از دست دادم وبعداز این جریان حالم خیلی بد شد همه چیزو مصرف کردم همه دکترا رفتم ولی بهم گفتم ن باید شوک بزنیم ولی از این میترسم که دیگه برنگردم امکان مرگ داره اخه یا نه چون خانوادم خیلی نیترن من دوتا بچه دارم واقعا میترسم خواهش میکنم راهنمایی
Iran, Islamic Republic of
با تشخیص پزشک اصلا نترس به هیچ وجه
Iran, Islamic Republic of
سلام چطور فهمیدن خشکی مغز داری
میشه راهنماییم کنید
از طریق تلگرام
آدرس تلگرام من@Nimaghola
حسين
Turkey
سلام،برادر من ١٠ساله شيشه مصرف مى مكنه،ديگه رسمأ ديوانه شده و همه تو خونه ازش مى ترسن،كسى راهنمايي مى تونه بكنه؟! تورو جونه عزيزتون كمكم كنيد.
..رضا..
Iran, Islamic Republic of
شما چاره ای ندارید بجز اینکه برادرت رو به پزشک متخصص اعصاب و روان معرفی کنی با امبلانس میان توی منزلتون میبرن بستریش میکنن بهتر میشه . من با دکتر های اعصاب و روان موافق نیستم اما در مورد کسایی که مشکلات روانیشون حاد شده چاره ای نیست بجز بستری! هذسنشم کمی زیاده .
رها
Iran, Islamic Republic of
سلام برادرتون باید خیلی سریع ببرید پیش متخصص اعصاب و روان و درکنارش روانشناس و بعد از مدتی کمپ های ترک اعتیاد و جلسات Na
حام حام
United States
بسيار جالب و مفيد بود تبريك ميگم بخاطر اين همه اطلاعات مفيدتون و تشكر
معین
Iran, Islamic Republic of
سلام.وقتی طرف داره عذاب میکشه هیچ چیزی براش اهمیت نداره و افکار خود کشی داره دیگه عوارض شوک اصلا مهم نیست.خیلیا مثل من اصلا اتفاق خواصی چه تو گذشته وچه زمان حال صورت نگرفته.(شکست عشقی-از دست دادن کسی یا خیلی چیزای دیگه) ولی نمیدونم چرا اینجوریم.حتی میگم خودمو بکشم کلا از بین که نمیرم.بازم هستم ولی یه جای دیگه.میخوام اصلا وجود نداشته باشم.حالا موندم شوک اثری داره یا نه.عوارضش به جهنم.
زهرا
Iran, Islamic Republic of
دقیقا مثل من.با این تفاوت که چندین بار خودکشی کردم و بستری شدم ولی بازم سالم میمونم
3سال دارو خوردم ولی بدترشدم
دکتر گفته بستری شو
ولی الان ی خاستگار عالی اومده
نمیخام بفهمه مشکل دارم و باید بستری شم
آژین
Iran, Islamic Republic of
بمیرم برات . امیدوارم همین اتفاق خوب تو زندگیت باعث بشه جوری خوب بشی که خودتم یادت نیاد ی روز بیمار بودی.
خانم محترم
توصیه می‌کنم قبل از ازدوج حتما با مشاور صحبت کنید، حرفاش را دقیق گوش بدید، ازدواج یک عمره و مسخره بازی نیست.
محبوبه
Iran, Islamic Republic of
برادرم 7 ساله به ماری جوانا اعتیاد داره... پس از کلی اصرار و التماس الان برای ترک بستریه حدود 25 روز. دچار افسردگی و توهم هست و فکر میکنه مثلا میتونه ابرها رو جابجا کنه!! خیلی براش ناراحتیم. به توصیه دکترش قراره ECT بشه. امیدواریم خوب شه.
مملی
United States
اینجور که معلومه اینجا همه فوق تخصصو فوق دکترا دارن و جویزات خوبی میکنن اما هر ادم ساده ای میدونه که هرگونه دست بردن توی مغز به هر نوعش مغزو معیوب میکنه ! سلولهای مغزی با دوتا عچسه کردن ازبین میرن بعد شوک مغزی عوارض نداره؟! :-D
ریحانه
Iran, Islamic Republic of
سلام.خواهر من دچار توهماته و هر از چند گاه حمله های شدید داره.چند باری شوک گرفته.بعد شوک فراموشی های جزیی از خاطرات گذشته داشته.اما نه فراموشی های طولانی مدت و اساسی.عوا ض آن چنانی هم ما ندیدیم.در ضمن خانم بهار بیماری های روانی هم مثل بیماری جسمیه و به وفور داریم در جامعه.لفظت خیلی زشت و زننده بود این جور ریماری ها دلیل دیوانه و زنجیری بودن نیست.خواهر من از نظر هوش تو فامیل زبانزده.دانشجوی ارشده.رتبه کنکورش سه رقمی بوده.پس خواهشن دیدتون رو عوض کنید.
United States
سلام
الان حال خواهرتون چطوره؟نسبت به قبلش تغییر کرده
memol
Iran, Islamic Republic of
اونطوری ک استادم گفتن ک روانپزشک هستن ،ect عوارض داره و بهتره استفاده نشه اما در بعضی مواقع چاره ای نیست ،مثلا وقتی کسی به درمانهای دیگه جواب نده،انشاله خدا مشکل همه رو برطرف کنه
زهرا
Iran, Islamic Republic of
سلام به نظر من اگه تحت یه روانپزشک خوب تو محیط خونه درمان بشین با مصرف دارو خیلی بهتره خودتونو به این چیزا الکی عادت ندید البته باز به شرایط بیمار و همکاریشم بستگی داره افسردگی یه اتفاق لحظه ای که تو شرایط سخت اتفاق میفته و برای هر کس ممکن پیش بیاد پس بهتره زیاد جديش نگیرید
S
United Kingdom
من درگذشته خاطرات بدی داشتم که دچار افسردگی شدم.این خاطرات منو عذاب میده میتونم این کار بکنم اگه میشه یکی راهنمایی کنه میشه کاری کرد خاطرات کسی پاک شه
رها
Iran, Islamic Republic of
سلام خیر خاطرات پاک نمیشه اما اگر تحت نظر متخصص اعصاب و روان و در کنارش روانشناس هم باشید کنترل و تحمل مسایل ازار دهنده قطعا برای شما اسانتر خواهد بود خداوند به شما سلامتی عنایت کند
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
بسیار متشکر از مطلب مفیدتون.
رضا
Iran, Islamic Republic of
سلام 33 سالمه بدبین شدم زیرنظردکترم ترس دارم اسکیزوفرنی گرفته باشم همه چیزبرام تکراری شده نمدونم چیکارکنم تورابه خداکمکم کنید خودم اینجاهستم ولی فکرم جای دیگست
صبح
Iran, Islamic Republic of
سلام برادر من به اسکیزوفرنی مبتلا است دکتر eCT براش تجویز کرده به نظر شما فایده ای داره ؟ باید چکار کنیم تا دیگه بیماریش عود نکنه؟
آژین
Iran, Islamic Republic of
بهتره با ی فوق تخصص در این زمینه مشورت کنید
روانپزشک
Germany
سلام
وقتی پزشک معالجتون الکتروشوک تجویز میکنه برا بیمارتون حتما فواید این درمان رو نسبت ب عوارضش ترجیح داده پس جز ب فوق تخصص از بیمار مشورت نگیرید ،در ضمن بیمارانی ک این نوع معالجه براشون درنظر میگیریم ثبات شخصیت و روحی ندارن پس واسه هر بیماری صورت نمی پذیره
عوارضش هم اکثر بیمارا حافظه کوتاه مدت تاکیید میکنم حافظه کوتاه مدت از دست میره واسه مدتی مشخص
بازم میگم از بیمار مشورت نگیریید فقط از فوق تخصص
اکبر
Iran, Islamic Republic of
سلام من بچه طلاق هستم و پدرم 4 بار ازدواج کرده و مادرم 2 بار اون اوایل فقط درد بدنی داشتم اما هرچقدر دکتر رفتم خوب نشدم تا اینکه معلوم شد اثرات روانی گدشته روی بدنم هست،از شما می خوام به انسانها با دید بهتری نگاه کنید چون خیلی از اتفاقات در اختیار ما نیست
رها
Iran, Islamic Republic of
سلام دوست خوب شما باید در کنار شوک درمانی جلسات روانکاوی و گفتار درمانی حتما شرکت کنید. و سعی کنید دوستان خوب و دلسوزی پیدا کنید که با بودن انها روحیتان بهتر شود
Sara
Iran, Islamic Republic of
سلام من پارسال شوک درمانی داشتم به خاطر افسردگی الان حالتا قبلم داره برمیگرده یعنی اگه تیغ بدن دستم دوباره مثل پارسال میزنم دستمو همشم گریه زاری میکنم گوشه گیر شدم اگه ب دکترم بگم بازم برام شوک مینویسه؟چون از قبل داشتم مشکل ایجاد نمیکنه؟
رها
Iran, Islamic Republic of
سلام دوست خوب گاهی بعد از یک دوره شوک درمانی بیماری برمیگرده و اگر مجددا تحت درمان قرار بگیرید البته تحت نظر متخصص قطعا حالتان نسبت به سابق بهتر خواهد شد. در کنار شوک درمانی شما باید پیش یک روانشناس باتجربه و حاذق هم بروید و همزمان درمان را انجام بدید در ضمن ورزش منظم مثل پیاده روی و بودن در جمع البته جمع سالم که باعث نشاط شما بشه و پرهیز از یاداوری مجدد خاطراتی که موجب تشویش شما میشه باعث بهبود سریع تر شما خواهد شد از خداوند براتون سلامتی عاجل خواهانم در پناه حق
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
دوستان عزیز قبل از هرکاری به چند تا نکته توجه کنید :
این روش روی اسکیزوفرنی چیزی رو اثبات نکرده و آن هایی که هنوز از آن برای درمان اسکیزوفرنی استفاده میکنند باید جوابگو باشند .
برای افسردگی عمده و حاد به کار میره و شاید بشه گفت کسی که میتونه بیاد اینترنت و درباره بیماریش سرچ کنه افسردگی حاد و مزمن نداره
نکته بعدی اینکه هنوز کسی نمی داند این روش چرا و چگونه موثر واقع می شود و باید ملاحضات اخلاقی رو هم مد نظر داشته باشیم و برای فرد توضیح بدهیم که با چه چیزی مواجه خواهد شد
در نهایت با چند متخصص مشورت کنین و خود و عزیزانتون رو راحت دست افراد نا آگاه نسپرید
در نهایت هیچ چیزی معجزه نخواهد کرد چون انسان خود معجزه خلقت است .
خودتان را دوست بدارید❤
امین
Germany
سلام دوست عزیز ،من برادرم چند بار شوک گرفته، مشکل خاصی پیدا نکرده...تاثیر منفی انچنانی نداره
arm
Iran, Islamic Republic of
سلام. برادر من مشکل اعصاب داشت یک جلسه بهش شوک دادند دیگه نمیخوایم بهش شوک بدن مشکلی براش پیش میاد؟

لطفا لطفا جواب بدید
مهدی
Romania
خیلی ممنون از راهنمایی همه، خیلی کمک کردید در مورد این راه درمانی، چون نگرانی زیادی داشتم در موردش
fahim
Iran, Islamic Republic of
دوستان خوبی که مشکل روحی دارن لطفاً اول به روانشناس و روانپزشک مراجعه کنند و تحت درمان قرار بگیرن
اگه مراحل درمان جواب نداد و روانپزشکتون تشخیص شوک درمانی داد ؛ حتماً از این روش مفید استفاده کنید ؛ من خودم تجربه اشو داشتم ؛ خیلی بهم کمک کرد ؛ نمی‌دونم اگه این کارو نمی‌کردم الان تو چه وضعیتی قرار داشتم ؛ در رابطه با عوارضش باید بگم من چیزی ندیدم بجز کمی فراموشی تو حافظه کوتاه مدت که مطمئن هم نیستم که از عوارض ect باشه آخه با این همه مشغله روزانه کیه که فراموشی نداشته باشه
ر م
Iran, Islamic Republic of
من مدت 8ساله که افسردگی دارم بعضی وقتها توهم میزنم داروهامم الانزاپین و سیتالوپرام هست آیا ectبرام خوبه؟
رها
Iran, Islamic Republic of
سلام بله اگر افسردگی اونقدر شدید باشه که مقاوم به دارو باشه خیلی نتیجه بخشه هیچ عارضه خاصی هم نداره فقط از دست دادن حافظه کوتاه مدت اونم بصورت موقت که ظرف شش ماه بر میگرده نگران نباشید توکل به خدا
Iran, Islamic Republic of
سلام
شما از Ect استفاده کردید که با این اقتدار جواب میدید که مشکلی نداره
من دچار سر درد در طول روز میشم که حاضرم تمام زندگیمو بدم سر درد نداشته باشم
چشم درد
حافظه کوتاه مدتم از بین رفت و بلند مدت هم دچار مشکل شده
به سختی چیزی را میتونم به ذهنم لسپرم در نتیجه درکم کم میشه نسبت به تجزیه و تحلیل حرفهای مخاطبم
چقدر اطلاعاتتون کامله که با این قدرت جواب بیمارها را میدید ؟
شما وصل به چه سازمان یا بیمارستانی هستید ؟
France
من انجام دادم ! ده جلسه و به اصرار خودم . وسواس فکری و افسردگی شدیذ داشتم و از دارو خوردن خسته شده بودم. خب من بعد از اینکه رفتم پروندمو گرفتم و دیدم مثلا هربار حدود ۲۴ ثانیه تشنج کردم خیلی گریه کردم! ولی انصافا الان پنج سال میگذره من فقط پنیک شدیدگرفتم بعد این جریانات ک اونم بخاطر مشکلات شدیدم با همسرم بود. جز اینکه بشدددددددت حافظه خوبی دارم و نمره اول دانشگاهم…. و بسیار باهوش بودمو هستمو از این نظر هیچ تغییری نکردم و خب بخاطر داستان پنیکم سه چهار بار ام آر آی دادم ک همش خوب بود. ما کلا عادت داریم زمان حال رو رها کنیم و بچسبیم به اینکه در آینده قرارع با شوک چ بلایی سرمون بیاد.
من افتخار نمیکنم شوک گرفتم فیلم هاشو ک میبینم تن و بدنم میلرزه ولی حداقلش اینه که با اینکه دوباره بعدش هم افسردگی گرفتم هم وسواس اما روی حافظه و هوش و مغزم هیچ تاثیری نداشت و خب من دیگه اقدام به خودکشی نکردم از اون سالها.
سایه
Iran, Islamic Republic of
برادر من شیزفرنی داره الان عود کرده توهم میزنه ارامش نداریم از دستش،این درمان جواب میده،توروخدا کمک کنین
رها
Iran, Islamic Republic of
سلام تو سایت که نمیتونید برادرتون و درمان کنید سعی کنید فورا ببریدش پیش یک متخصص اعصاب و روان عالی تا درمانهای لازم تجویز بشه و سعی کنید محیط زندگی اش ارامش و صلح و صفا بیشتر باشه
Sweden
بنظر اینجانب نویسنده این متن میبایست این شیوه درمان را بروی مغز ناقص خود تست نماید سپس ........
رها
Iran, Islamic Republic of
سلام اونطور که معلوم مغز جنابعالی ناقص که پابرهنه و بدون هیچ اطلاعی میپری وسط. دوستان عزیز از خداوند مهربان برای تمام مریضای اینجا و افرادی که اطرافیانشون مریضن شفای عاجل خواهانم برادر منم چند سال بیمار هر وقت دستتون سمت اسمان بلند شد برادر منم فراموش نکنید
بابک
Canada
من برادرم حدود ده ساله مشکل روانی داره ،مشکلش اینه که بشدت خجالتی و جمع گریز شده قبلا اینجوری نبود ،به هیچی هم اعتیاد نداره به نظر شما شوک درمتنی تاثیری داره
رها
Iran, Islamic Republic of
شوک درمانی برای مشکلات حاد روانی و روی اسکیزوفرنی هم مثل اینکه نتایجی رو نشان نداده. برادر خود من افسردگی خیلی شدید طوریکه حتی به دارو هم مقاوم بود و روش تاثیر نداشت با شوک درمانی بهتر شده خدا رو شکر. از عوارض پس از شوک درمانی سردرد و گرفتگی عضلات که باداروهایی که پزشک بعد شوک درمانی تجویز میکنه ظرف یک ساعت از بین میره. بردارتون رو پیش یک روانشناس خیلی کارازموده ببرید نه از این الکی ها و تو خونه هم اعتماد به نفسش و پایین نیارید و سعی کنید بهش روحیه بدید. در پناه خدا
Shahab
Iran, Islamic Republic of
Ect یک روش فوق العاد خطرناک در ایجاد واکنشهای شیمیایی مغز بیمار می شود و بعضا علاوه بر فراموشی باعث جلوگیری از عدم تمرکز بر روی امور زندگی بی حوصلگی و تهوع نسبت به تفکر راجع به امور معیشتی ، تاری دید و تحریک سینوسها و از دادن حافظه نزدیک در خصوص یادگیری و بخاطر سپردن جملات و معنی کلمات زبانهای دیگر و الی .......میشود ، این یکی از جنایتهایست که مصداق درست کردن ابرو به قیمت کور کردن چشم است
Iran, Islamic Republic of
تخصص شما چیه
France
میشع چرت نگی؟!
من ۲۲ سالم ک بوده تازه ب اصرار و رضایت خودم ده بار انجام دادم الانم رشتم مترجمی زبانه !!! هوش و حافظمم عالیع ….تورو قرآن با این اراجیف هایی ک میگی زندگی بیماری ک ممکنه با این روش جواب بگیره مختل نکن! من چون خودم انجام دادم اگه کسی بگه باعث کندی حافظه و هوش میشه میزنم تو دهنش.
Mahtab
Iran, Islamic Republic of
به نظر من کسی ک این مسخره بازیو اختراع کرده دیووانست
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما از اطلاعات جامع شما متشکرم پایدار باشید
دوستان سلام
نظراتتان را خواندم موقعیت من به شرح زیره
برادری دارم که دچار مصرف مواد روان گردانه و همیشه در توهم
امروز بعد از چندین بار ترک الکترو شوک را برایش تجویز کردند تا بلکه این توهمات از بین بره نمیدانم دوباره این مشکل باز میگردد یا خیر میترسم چون عمل قلب باز هم انجام داده تحمل این کار را نداشته باشه لطفا اگر کسی در موقعیت ما قرار داشته ما را کمک کند این کار را انجام بدهیم یا خیر ممنون از شما رضا
Iran, Islamic Republic of
سلام هفته قبل من پیغام گذاشتم ولی کسی جوابم را نمیده
لطفا پیگیری نمایید
با تشکر سعید محمودی
Iran, Islamic Republic of
برو پزشک اینجا یه سری کمی علم دارن یه سری مشکل اخلاقی دارن و یه سری بدون اطلاع جواب میدن دکتر امیر شعبانی استاد دانشگاه هستند و پزشک خوبی می باشند حتما برو ویزیت شو
Mehdi
Iran, Islamic Republic of
آیا شوک درمانی باعث برطرف شدن کامل افسردگی و برطرف شدن خودکشی میشود
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو