پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۳ / ۱۸:۰۷
کد مطلب: 23476
۰

چه کشورهایی 13 فروردین را جشن می‌گیرند؟

بهار فصل بیداری انسان و طبیعت و مملو از جشن‌ها، غذاها و شیرینی‌ها و سنت‌های مختلف است. اگرچه به سختی می‌توان منشأ اصلی روز دروغ آوریل را به درستی تخمین زد، اما محتمل‌ترین گمانه‌زنی‌ها در این زمینه به اقدام "شارل نهم" پادشاه فرانسه در سال 1564 میلادی در اصلاح تقویم گریگوری و انتقال جشن‌های سال نو میلادی از اول آوریل به اول ژانویه بازمی‌گردد. به همین دلیل در آن زمان افرادی که از سنت‌های گذشته تبعیت می‌کنند را «احمق» نامیدند و بدین ترتیب نیز این روز به احمق آوریل نیز معروف شد. کشورهای مختلفی تا امروز این فرهنگ را حفظ کردند اما در عین حال این روز در هیچ کجای جهان به یک شکل جشن گرفته نمی‌شود.

در ایران و برخی کشورهای آسیای میانه نیز از ابتدای بهار تا 13 فروردین که مصادف با اول و دوم آوریل است، به این روز نگاه متفاوتی وجود دارد این روز در ایران 13بدر نام گرفته است.

در این روز کوچک و بزرگ، پیر و جوان با رفتن به طبیعت به تفریح، پیک‌نیک، بازی و شوخی با دوستان و خانواده می‌پردازند. همچنین گفته می‌شود سیزدهم فروردین روز شادی و دعا برای بارش باران و باروری زمین در ایران باستان است و در این روز ایرانیان باستان سوار بر اسب‌های خود به بازی می‌پرداختند.

در هندوستان نیز در 31 مارس جشنی با نام «هولی» برگزار می‌شود. در این جشن مردم با رنگ‌های مختلف خود را رنگی کرده و به جشن و پایکوبی و آوازخواندن می‌پردازند. هندی‌ها بر این باورند که این جشن در واقع پلی بین خوبی و بدی است و منجر به ازسرگیری روابط می‌شود. در خلال جشن هولی مردم با آرزوی اجابت آرزوها برای یکدیگر هدیه می‌فرستند.

در مقدونیه نیز این روز بسیار مرسوم بوده و با رسوم ویژه‌ای جشن گرفته می‌شود. در این کشور روز اول آوریل با گفتن دروغ آگاهانه به اعضای خانواده و دوستان جشن گرفته می‌شود. در این روز کودک و بزرگ با پوشیدن لباس‌های نمادین و زدن نقاب خود را به جای شخصیت این لباس‌ها جا می‌زنند. در مدارس این کشور نیز مراسم انتخاب بهترین نقاب برگزار می‌شود و در مناطق پایین شهرها نیز جشن و شادی برگزار می‌شود.

اما در فرانسه اسم خاصی برای این روز انتخاب شده است. این کشور روز اول آوریل را «ماهی آوریل» نامگذاری کرده است. در این روز دانش‌آموزان تصاویری از ماهی‌ها نقاشی کرده و آن را بدون اطلاع افراد در پشت آن‌ها می‌چسبانند. اعتقاد بر این است که برای نخستین بار مردم فرانسه بودند که جشن احمق آوریل را در جهان هویت بخشیدند. زیرا زمانی که شارل نهم، پادشاه فرانسه قصد داشت روز جشن سال نو را در تقویم تغییر دهد عده‌ای از آن‌ها با عنوان «احمق‌ها» یاد شده با این تصمیم مخالفت کرده و همچنان این روز را به عنوان سال نو جشن گرفتند. در پرتغال نیز رسمی وجود دارد که در این روز مردم به سمت هم آرد می‌پاشند و به گفتن لطیفه و شوخی با یکدیگر می‌پردازند.

در سوئد نیز این روز پر از شوخی‌های مختلف بوده به طوری که رسانه‌های گروهی نیز در آن شریک می‌شوند. یکی از جالب‌ترین شوخی‌هاییکه در این کشور صورت گرفت به سال 1962 میلادی باز می‌گردد که در آن اعلام شد با کشیدن یک کیسه نایلونی روی تلویزیون‌های سیاه و سفید آن‌ها به تلویزیون رنگی تبدیل می‌شوند.

روسیه این روز را با شوخی میان اعضای خانواده و دوستان جشن می‌گیرد اما در محل کار شوخی انجام نمی‌شود. رسانه‌های گروهی روسیه نیز با انتشار مقاله‌های طنز در این رسم شریک می‌شوند. در سال 2008 میلادی در این کشور خبری به شوخی منتشر شد که این خبر حتی مقامات این کشور را نیز فریب داد. در این شوخی گفته شد مقامات کشور باید با تولد هر فرزند سرود ملی این کشور را بخوانند تا بدین ترتیب میهن‌پرستی ترویج شود. در سالن‌های تئاتر و مکان‌های عمومی این کشور نیز در شب نخست آوریل نمایش‌های کمدی اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی «گاردین لیبرتی وویس»، روز اول آوریل در سراسر جهان به شیوه‌های مختلف جشن گرفته می‌شود. این روز یک روز مفرح و شاد است که در آن دست کم برای یک روز هیچ چیز جدی گرفته نمی‌شود.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...