جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹ - 10 Jul 2020
تاریخ انتشار :
جمعه ۶ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۴:۴۶
کد مطلب: 2351
۰

40 هزار معلم تازه‌وارد حقوق ندارند

نگرانی های زیادی برای بودجه سال آینده آموزش و پرورش بوجود آمده است. نگرانی هایی که امسال وزیر آموزش و پرورش و معاونانش می گویند وجود ندارد، اما مجلس عقیده دارد بودجه پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش، چنگی به دل نمی زند و باعث کسری بودجه و درجا زدن آموزش و پرورش می شود. مانند اسفندهای گذشته، نگرانی های زیادی برای بودجه سال آینده آموزش و پرورش بوجود آمده است. نگرانی هایی که امسال وزیر آموزش و پرورش و معاونانش می گویند وجود ندارد، اما مجلس عقیده دارد بودجه پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش، چنگی به دل نمی زند و باعث کسری بودجه و درجا زدن آموزش و پرورش می شود. این نگرانی و کمبود بودجه به معلمان تازه وارد و گسترش فعالیت های پرورشی اختصاص دارد. مجلس معتقد است افزایش حدود 8 درصدی بودجه آموزش و پرورش، نمی تواند بودجه مورد نیاز برای حقوق و مزایای معلمان و پرسنل تازه استخدام آموزش و پرورش را تامین کند. پیش از این مجلس پیشنهاد کرده بود بودجه آموزش و پرورش به 13 هزار میلیارد تومان برسد. به گفته علی عباسپور تهرانی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، باوجود اینکه بودجه پیشنهادی دولت برای هزینه‌های جاری آموزش و پرورش حدود هشت درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است، اما هنوز هم برای آموزش و پرورش کم است: «12 هزار و 313 میلیارد تومان بودجه هزینه‌ای برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است. در سال 1389 کل پرسنل رسمی آموزش و پرورش حدود 855 هزار نفر بود، در سال 1390 با توجه به تکالیفی که در ارتباط با استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت‌ سوادآموزی به عهده آموزش و پرورش گذاشته شده و 40 هزار نیرویی که به استخدام وزارت آموزش و پروش درآمده‌اند، نیروهای آموزش و پرورش به 922 هزار نفر می رسید، بنابراین بیش از 70 هزار نفر در سال 90 به پرسنل رسمی حقوق‌بگیر آموزش و پرورش افزوده می‌شوند.» آنطور که عباسپور می گوید حدود 93 تا 95 درصد از اعتبارات هزینه‌ای آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و مزایای پرسنل می‌شود: «اگر حقوق و مزایای این 70 هزار نفر را هم اضافه کنیم، افزایش فقط 8 درصدی که برای اعتبارات هزینه‌ای دیده شده به این معناست که احتمال دارد باز درصد اعتبارات پرسنلی آموزش و پرورش از کل اعتبارات هزینه‌ای افزایش پیدا کند یعنی از حدود 95 درصدی که در سال 89 پیش‌بینی می‌شود بودجه جاری آموزش و پرورش صرف پرسنل ‌شود، بیشتر است.» اما وزیر آموزش و پرورش چنین عقیده ای ندارد: «دولت تلاش کرده است تا اعتبارات جاری تمام دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش را حدود 7 الی 8 درصد افزایش دهد که در این بخش حقوق معلمان و سایر هزینه‌های جاری مطرح بوده و مشکلی نخواهیم داشت، رشد 7 الی 8 درصدی اعتبارات جاری آموزش و پرورش نشان دهنده تناسب و توازن این اعتبارات با افزایش تعداد کارمندان آموزش و پرورش بوده است و بند (و) لایحه بودجه که مربوط به حقوق کارکنان است هیچ‌گاه دچار مشکل نمی‌شود و دولت آن را به هرشکلی تأمین می‌کند.» از سوی دیگر اسدالله عباسی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس می گوید با بودجه 12 هزار و 313 میلیارد تومانی آموزشی و پرورش، تازه استخدام های این وزارت خانه، حقوق ندارند: «در سال‌جاری اعتبارات هزینه‌ای وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه معادل 11 هزار و 421 میلیارد تومان بوده است که امسال در لایحه بودجه 1390، این اعتبار با رشد 8/7 درصد معادل 12 هزار و 313 میلیارد تومان رسیده است. مشکلی که در بودجه سال 1390 آموزش و پرورش وجود دارد، عدم تخصیص اعتبار برای 70 هزار نیروی جدیدی است که آموزش و پرورش استخدام کرده است البته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیگیر این مشکل است. دولت باید این موضوع را مدنظر قرار داده و آن را به صورت پیوست به مجلس ارائه کند.» برای پرورشی چیزی گذاشته اید؟ احیای معاونت پرورشی از جمله برنامه های حاجی بابایی و البته جزو تاکیدهای مجلس است. اما گویا در بودجه سال 90، چیزی برای این بخش ماجرای دیده نشده است. رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دراین باره می گوید: «نگرانی‌های ما این است که درصد بسیار کمی حتی کمتر از سال 89 برای فعالیت‌های فوق‌برنامه و مسایل پرورشی باقی بماند، که هم‌اکنون مشکل ما همین است، در حال حاضر معلمان طبق قوانین کشوری از مزایا و حقوق برخوردار می‌شوند اما اعتبار نداریم که ابزار کافی در اختیار آنها قرار گیرد که بتوانند دانش‌آموزان را تربیت کنند. اعتبارات هزینه‌ای غیر پرسنلی آموزش و پرروش که باید برای مسایل پرورشی و ورزشی و فعالیت‌های فوق‌برنامه اختصاص یابد نگران کننده است، از نقطه نظر کیفیت در آموزش و پرورش بسیار نگران هستیم، متاسفانه آموزش و پرورش هم در شرایط فعلی فقط به ارایه یکسری مزایای پرسنلی توجه دارد و به کیفیت آموزش و پرورش توجه کافی نمی‌کند.» حاجی بابایی دراین باره چنین اعتراف می کند: «96 درصد اعتبارات جاری وزارتخانه آموزش و پرورش صرف حقوق و مزایای کارکنان می‌شود اما در سیاست‌های کلی آموزش و پرورش که در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید و نیز در نقشه جامع علمی کشور و سند ملی آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است نسبت سایر فصول و اعتبارات آموزش و پرورش متناسب با حقوق و مزایا افزایش یابد تا امکان کیفیت‌بخشی به برنامه‌ها به ویژه اجرای فوق برنامه‌ها فراهم شود که این موضوع در دستور کار ما قرار دارد.» رشد بودجه باید دوبرابر شود از سوی دیگر، نورالله حیدری دسنانی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است اگر بودجه سال آینده ترمیم نشود و افزایش پیدا نکند آموزش و پرورش با کسری فاحشی روبرو می شود: «حداکثر رشدی که دربودجه‌ آموزش و پرورش پیش‌بینی شده نسبت به سال گذشته تنها حدود هشت درصد است، در حالی که اگر انتظار هیچ برنامه‌ جدیدی هم در آموزش و پرورش نداشته باشیم و صرفا آموزش و پرورش همین ماموریت‌های متعارف و معمول خود را انجام دهد باید افزایش بیشتری برای این وزارتخانه در نظر گرفته می‌شد. تحول بنیادین در آموزش و پرورش نیازمند به اعتبارات مالی است، اگر ایجاد تحول بنیادین در سال آینده انجام نشود، این مطالبه سالهای دیگر هم به همین شکل بر روی زمین می‌ماند، به همین دلیل انتظار داشتیم بودجه آموزش و پرورش بیش از این افزایش داشته باشد.» به عقیده او بودجه اموزش و پرورش حداقل باید نسبت به سال قبل، دو برابر شود: «یعنی رشد بودجه باید از هشت درصد به شانزده درصد برسد، البته این کار دشواری است ولی در هر صورت هر رقمی بتوانیم به این رقم اضافه کنیم، مثبت است، این نگاه کمیسیون است چراکه از وضعیت موجود راضی نیست، همان دوازده هزار میلیارد تومانی که نسبت به گذشته رشد هشت درصدی دارد هم‌اکنون در کیمسیون در حال بررسی است که ان‌شاالله خروجی آن منتج به افزایش بودجه آموزش و پروش شود.» حیدری احیای معاونت پرورشی را نیازمند اعتبارات ویژه می داند: «برای تامین نیروی انسانی و منابع مالی معاونت پرورشی نیازمند افزایش بودجه سال آینده وزارت آموزش و پرورش هستیم چراکه هم‌اکنون شرایط بسیار سختی در این حوزه حاکم است و اگر نتوانیم وضع موجود بودجه آموزش و پرورش را در حد یک رضایتمندی معمول افزایش دهیم، طبیعتا مازادی نمی‌ماند که بتواند در فعالیت‌های پرورشی استفاده شود.» 900 میلیارد تومان برای نوسازی مدارس مجلس هفتم، دولت را موظف کرد در برنامه چهارم توسعه، چهار میلیارد دلار برای نوسازی مدارس فرسوده هزینه کند. اما مجلس معتقد است تا پایاین برنامه چهارم، این اتفاق نیفتاده است و به همین دلیل در برنامه پنجم این قانون تمدید شد. د قانون بودجه سال 90، حدود 900 میلیارد تومان بودجه برای نوسازی مدارس پیش بینی شده است. به گفته عباسپور غیر از این طبق ماده 22 قانون برنامه دولت مکلف شد معادل کمک‌هایی که خیرین مدرسه‌ساز برای ساخت مدارس پرداخت می‌کنند دولت هم اعتباری اختصاص دهد اما رقم مشخصی برای این مساله در گزارش بودجه سال 90 مشاهده نمی‌شود. با این حال وزیر با حساب و کتاب خاص خودش می گوید بودجه عمرانی 8 برابر شده است: «در اعتبارات عمرانی رشد قابل توجهی در لایحه بودجه سال 90 داشته‌ایم؛ در لایحه بودجه سال 89، 150 میلیارد تومان برای عمران آموزش و پرورش پیش‌بینی شده بود که در نهایت با افزایش 500 میلیارد تومانی، به 650 میلیارد تومان افزایش یافت اما امسال حدود 900 میلیارد تومان برای مقاوم‌سازی و تخریب و بازسازی مدارس به همراه حدود 200 میلیارد تومان از منابع بودجه‌ای در نظر گرفته شده است که در مجموع رقمی معادل یک‌هزار و صد میلیارد تومان را شامل می‌شود بنابراین اعتبارات عمرانی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه 90 نسبت به لایحه بودجه امسال، 8 برابر رشد داشته است.»
امید کریمی: http://khabaronline.ir/news-132695.aspx
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

بازار مکاره مشاوره‌های مجازی
ترامپ مانند دوران کودکی به دنبال جلب توجه است
نور خیابان بر خواب و سلامت روان نوجوانان تاثیر دارد
شرحی بر نظریه های رشد اخلاقی
چه کسانی احساس «شرم سمی» دارند؟
درباره‌ هورمون نوراپی‌نفرین و فواید آن
بدن های رنجیده
ارثی به جامانده از اجداد: خجالتی و کم رو بودن
فوق‌ تخصص بیماری‌های عفونی: ماسک پارچه‌ای بزنید؛ همین!
جزئیات برگزاری آزمون دکتری اعلام شد/ زمان توزیع کارت
کارهایی که باعث می شود احساس ثروتمند بودن کنید
علم روانشناسی در بازاریابی محصولات فناوری
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...