پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ / ۱۳:۵۴
کد مطلب: 23557
۱
روانشناس کودک:

کودکانی که مستعد اعتیادند!

پنهان کردن اعتیاد والدین، اعتماد کودک را سلب می‌کند
کودکانی که مستعد اعتیادند!
مهناز استکی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در مغز انسان سلول‌های عصبی وجود دارد که به نورون‌های آئینه‌ای معروف است. این سلول‌ها واکنش‌های دنیای بیرونی را ثبت و ضبط می‌کند. وی افزود: این سلول‌های عصبی از ابتدای تولد شروع به فعالیت می‌کنند. وقتی نوزاد در واکنش به شکلک در آوردن الگویی، همان رفتار را تکرار می‌کند، یعنی سلول‌های عصبی ‌آئینه‌ای فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

این روانشناس کودک تغییر الگوهای رفتاری صرف را به مؤلفه شناختی ناشی از رشد کودک و افزایش سن دانست و گفت: به تدریج که کوک رشد می‌کند و بزرگتر می‌شود بر اثر رشد شناختی که ناشی از عوامل درونی و بیرونی مانند تجربیات است، الگوهای رفتاری را با توجه مؤلفه‌های شناختی پردازش می‌کند و انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در بحث الگوگیری واکنش افراد نسبت به الگوها متفاوت است. افراد بر اثر الگوی مشاهده‌ای رفتارهای مختلف را یاد می‌گیرند. در کودکان به دلیل فقدان رشد شناختی کافی، این الگوها پردازش نمی‌شوند و عیناً تکرار می‌شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران مرکزی تصریح کرد: واکنش کودکان به محرک‌های محیطی مانند رفتار والدین، حائز اهیمت است زیرا والدین اولین الگوهایی هستند که کودک با آنها سر و کار دارد.

وی با اشاره به اعتیاد در والدین و الگوپذیری کودکان از آنها اظهار داشت: برخی افراد در مواجهه با افسردگی و اضطراب به اعتیاد رو می‌آورند و برخی دیگر برای کسب موفقیت بیشتر معتاد می‌شوند.

وی افزود: کودکانی که هوش متوسط به پائین و ضعیفی دارند با دیدن اعتیاد والدین، همان رفتار را تکرار می‌کنند. هر چند که در این خصوص تفاوت‌های فردی هم وجود دارد. این متخصص بهداشت روان ابتلا به انواع آسیب‌های روانی را نتیجه تنش موجود در خانواده‌هایی دانست که یکی از والدین یا هر دو مبتلا به اعتیاد هستند.

وی ادامه داد: اعتیاد آسان‌ترین راهی است که فرد را از تنش دور می‌کند. هر چند این راه نادرست است اما با فرد معتاد باید مانند یک بیمار رفتار کرد. عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران مرکزی با انتقاد از خانواده‌هایی که اعتیاد والدین را از کودک پنهان می‌کنند گفت: با توجه به لایه‌های شناختی کودک باید تا حدودی با او صادق بود تا بتواند مسائل را درک کند. البته این به سن کودک نیز مربوط می‌شود. بیان مسئله به کودک 7 ساله با کودک 10 ساله باید متفاوت باشد. مخفی کردن اعتیاد یکی از والدین از کودک، اعتماد او را سلب می‌کنند.

وی افزود: وقتی یکی از والدین به اعتیاد مبتلا است، حمایت والد دیگر یا فردی از افراد خانواده می‌تواند در حفظ سلامت روان کودک مؤثر باشد.
وی از تعامل مؤثر والدین برای حل معضل اعتیاد و آموزش آن بر کودک تأکید کرد: والدین باید برای حل مشکل اعتیاد با یکدیگر تعامل داشته باشند چرا که این شیوه در یادگیری کودک برای مشاوره از خانواده در آینده مؤثر است.

این روانشناس کودک تصریح کرد: فرزندان مبتلا به اعتیاد به دلیل ترس از والدین موضوع اعتیاد خود را پنهان می‌کنند. در صورتی که اگر شیوه تعامل مناسب و بهره‌گیری از تجربیات و دانش والدین را مدنظر قرار دهند بهتر می‌توانند با آسیب روانی و اجتماعی موجود مقابله کنند. البته توانمندی‌های شناختی و سطح تحمل فرد نیز در عدم ابتلا به اعتیاد مؤثر است.

این متخصص بهداشت روان شیوه‌های فرزندپروری را که از سوی والدین به ویژه مادر اعمال می‌شود در اعتیاد فرزندان مؤثر عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در بحث اعتیاد باید مجموعه‌ای از عوامل را در نظر گرفت همچنین والدین باید شیوه‌های تربیتی‌شان را ابتدا در مورد خود انجام دهند تا الگوپذیری فرزندان با تأثیر بیشتری همراه باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...