شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ / ۰۹:۱۴
کد مطلب: 2386
۰

دبستان سال 90 کلا متحول می شود\ابتدایی رسما 6 سال شد

تغییر ساختار نظام آموزشی از 5-3-3-1 به 6-3-3، تعطیلی روز 5 شنبه ها برای دبستانی ها و افزودن یک ساعت آموزشی ، همگی در سال 90 اتفاق می افتند. بالاخره و پس از یکی سال تغییر و تحول و خبرهای ضد و نقیض، شورای عالی انقلاب فرهنگی رای به تغییر ساختار نظام آموزش و پرورش داد و از سال تحصیلی 91-90 به دروه دبستان یک سال افزوده می شودو پیش دانشگاهی به تاریخ می پیوندد. مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش منبع این خبر است. او دراین باره می گوید: «به دلیل اهمیت و ضرورتی که برای حذف دوره پیش‌دانشگاهی وجود داشت، طرح تغییر ساختار نظام آموزش و پرورش به صورت 6-3-3 به طور مستقل از سایر بخش‌های سند ملی آموزش و پرورش بررسی و تصویب شده است و از سال آینده نیز اجرایی می‌شود.» با اجرای ساختار جدید، ساختار تحصیلی مدارس به 3 مقطع شامل 6 سال ابتدایی، 3 سال اول متوسطه و 3 سال دوم متوسطه» تقسیم می‌شود. آنطور که نوید ادهم می گوید، بسته سند ملی آموزش و پرورش در یک تقسیم‌بندی کلی به 2 بخش «بنیان‌های نظری» و «سند تحول راهبردی نظام تربیت رسمی و عمومی» تقسیم می‌شود: «بنیان‌های نظری، سند ملی آموزش و پرورش شامل 3 بخش «فلسفه تربیت در نظام جمهوری اسلامی»، «فلسفه تربیت رسمی و عمومی نظام جمهوری اسلامی» و «رهنامه تربیت رسمی و عمومی نظام جمهوری اسلامی» می‌شود؛ همچنین بخش "سند تحول راهبردی نظام تربیت رسمی و عمومی " نیز ناظر به برنامه‌های اجرایی و عملیاتی سند ملی آموزش و پرورش از جمله ساختار 6-3-3 است.» تغییر پر ابهام
اما تغییر ساختار نظام آموزشی هرچند که اکنون از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است و از ابتدای سال تحصیلی آینده اجرایی می شود، هنوز در روش اجرا با ابهاماتی مواجه است. آموزش و پرورش تمام تلاشش را می کند تا این تغییر ساختاری-شکلی را در کمترین زمان ممکن و در مدت یک سال اجرایی کند. هرچند معاونان وزیر می گویند اصراری بر اجرای ناگهانی این طرح نیست، اما خبرهایی که از مدارس به گوش می رسد، خلاف چنین اظهار نظرهایی را نشان می دهد. برخی مدیران دبیرستان ها می گویند به آنها ابلاغ شده است که برای سال تحصیلی 90-91، مجوز ثبت نام در پایه اول مقطع متوسطه وجود ندارد. این خبر اگر واقعیت داشته باشد، باید گفت در سال آینده، هیچ دانش اموزی در سال اول متوسطه تحصیل نمی کند. از سوی دیگر، باید انتظار داشت، پایه اول راهنمایی هم وجود نداشته باشد؛ یعنی دانش آموزان پنجم ابتدایی، با همان روش های آموزشی پیشین، سر کلاس ششم ابتدایی می نشینند. این خبرهای تایید نشده در حالی شنیده می شود که تغییر محتوایی و شکلی در ساختار نظام آموزشی، به 12 سال تحصیلی کامل نیاز دارد. یعنی از پایه اول ابتدایی شروع شود. همان اتفاقی که نیم قرن پیش برای تغییر نظام دو مقطعی آموزشی افتاد و پس از 12 سال، تمام دانش اموزان، در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه تحصیل کردند. حتی برای تغییر مقطع متوسطه از چهار سال تمام به سه سال دبیرستان و یک سال پیش دانشگاهی، هم چهار سال زمان صرف شد. تغییرات آموزشی ثلثی به سالی واحدی هم زمان زیادی را به خود اختصاص داد. پیش از این معاونان حاجی بابایی گفته بودند فعلا خبری از تغییر نیست، وزیر هم گفته بود تا مجوز مجلس نباشد، طرح تحول، اجرا نمی شود، اما اکنون خبر از تغییر ساختار در سال آینده می رسد. مخالفت مجلس با تغییر ناگهانی
مجلس اما با این تغییر ناگهانی به شدت مخالف است. علی عباسپور تهرانی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دراین باره می گوید: «وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح قانع کننده ای نداده اند که چرا و با چه مقصودی قصد تغییر سیستم موجود را دارند. نگرانی ما این است که آموزش و پرورش که در آستانه تحول بنیادین در این وزارتخانه است با اجرا کردن این طرح که کار بزرگی است از اصل تحول باز بماند و نتواند آن را اجرا کند. قطعا با اجرای این سیستم آموزشی، باید تغییراتی در فضاهای مدارس و استخدام معلمان انجام شود که باز هم آموزش و پرورش را درگیر چالشهای جدی و امور روزمره می کند.» همچنین مرکز پژوهش های مجلس پیش از این مستند با این تغییر ناگهانی مخالفت کرده است و پیشنهاد داده سیستم اموزش عمومی مانند 20 سال پیش شود: «پیشنهاد می کنیم دوره آموزش و پرورش رسمی کشور با حذف دوره پیش‌دانشگاهی، یک‌سال به دوره متوسطه اضافه شده و 12 سال تحصیلی مشتمل بر 5 سال دوره ابتدایی، 3 سال دوره راهنمایی و 4 سال دوره متوسطه باشد. حذف دوره پیش‌دانشگاهی و افزودن به دوره متوسطه و تبدیل دوره متوسطه به دوره‌ای 4ساله، با عنایت به اینکه امکان توزیع نیروی انسانی مجرب را در تمام سطوح دبیرستان متعادل می‌کند از قوت‌های این طرح است.» تحول کلی در آموزش و پرورش
درحالی که از مجلس خبرهای مختلفی درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش به گوش می رسداما حمیدرضا حاجی بابایی، طرح های مختلفی در دست دارد که نظام اموزشی را با تحولات بزرگی مواجه می کند؛ تغییر ساختار نظام آموزشی از 5-3-3-1 به 6-3-3، تعطیلی روز 5 شنبه ها برای دبستانی ها و افزودن یک ساعت آموزشی به زمان های حضور کودکان 6 تا 12 سال در مدرسه، استخدام 70 هزار نیروی تازه، راضی کردن معلمان حق التدریسی، احیای معاونت پرورشی، پروژه های ورزشی در مدارس و البته اجرای طرح درس ملی، اجرای قانون حذف کنکور و تغییرات عمده در کتاب های آموزشی از این تغییرات هستند. تغییراتی که به نظر می رسد هرکدام به انرژی مضاعفی برای اجرا نیاز دارند. اما وزیر آموزش و پرورش دولت دهم، با سر و صدای فراوان ظاهرا قصد دارد آنها را اجرایی کند.  مهمترین تحولات آموزش و پرورش درسال 90 نوع تحول توضیح نهاد تصویب کننده تعطیلی پنج شنبه ها برای دبستانی ها حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش: طرح ساماندهی تعطیلی روز پنجشنبه مدارس ابتدایی یکشنبه شب، 8 اسفند در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده است. این طرح در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده است، در صورت تایید، امضا و ابلاغ رییس جمهور، این طرح از ابتدای سال آینده در مدارس دوره ابتدایی به اجرا درمی آید. اجرای این طرح از ابتدای مهرماه امسال در مدارس ابتدایی روستایی به اجرا درآمد که در صورت تایید و ابلاغ آن از سوی رییس جمهوری، از ابتدای سال آینده در مدارس شهرهای کشور نیز اجرایی خواهد شد. با تعطیلی پنجشنبه مدارس ابتدایی 106 ساعت به فعالیت کلاس‌های ابتدایی در طول سال افزوده می‌شود، روزهای پنج‌شنبه برای کارهای فوق برنامه آنان تعریف می‌شود که در منزل انجام می‌شود. شورای عالی آموزش و پرورش تغییر ساختار نظام آموزشی به 6-3-3 مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: به دلیل اهمیت و ضرورتی که برای حذف دوره پیش‌دانشگاهی وجود داشت، طرح تغییر ساختار نظام آموزش و پرورش به صورت 6-3-3 به طور مستقل از سایر بخش‌های سند ملی آموزش و پرورش بررسی و تصویب شده است و از سال آینده نیز اجرایی می‌شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی حذف کنکور کنکور باید تا سال 90 حذف می شد، اما به دلیل ناهماهنگی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، اجرای این قانون به سال 92 موکول شد. با این حال آموزش و پرورش در همین سالها باید به شیوه ای روش های آزمونی را تغییر دهد که نمرات ان ملاک پذیرش در دانشگاه باشد. ناتوانی نظام اموزش و سنجش دانش اموزان از مهمترین دلایل حذف نشدن کنکور است مجلس شورای اسلامی برنامه درس ملی آموزش و پرورش از سالها پیش تلاش می کند برنامه ای مدون به عنوان درس ملی را طراحی کند. این برنامه تاکنون سه دوره وزارت آموزش و پرورش را به خود دیده است و هنوز هم در حال تدوین است. هرچند خبرهایی درباره پایان کار آن منتشر شده. اما پایان تدوین این طرح، ارتباط مستقیمی با اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش دارد. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش استخدام معلمان جدید آموزش و پرورش بیشترین بازنشسته پیش از موعد را در سه سال گذشته داشته است. به همین دلیل با کمبود شدید نیروی تحصیل کرده و کارشناس مواجه است. مجلس به آموزش و پرورش مجوز برگزاری آزمون استخدامی داد تا 70 هزار نفر (40 هزار معلم) برای آن جذب شوند. اما هنوز معضل بزرگ معلمان حق التدریسی وجود دارد. نوع برگزاری آزمون استخدامی و حواشی آن و بلاتکلیفی معلمان حق التدریسی یکی از مهمترین دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش دولت دهم است.     -
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی