جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ / ۱۷:۱۰
کد مطلب: 23916
۱
۱

هشدار درباره بحران بی رغبتی به ازدواج

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به بحرانهای مختلف بر سر راه ازدواج جوانان نظیر بحران بی رغبتی یا بی انگیزگی گفت: در درجه اول باید انگیزه لازم را در جوانان ایجاد کرد و گروهی از جوانان متمول که توان ازدواج و تشکیل خانواده را در خود می بینند تمایل نشان دهند.

به گزارش مهر، نخستین نشست مشورتی مجمع ملی خیرین ازدواج به منظور بررسی اساسنامه با حضور معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت کشور، کمیته امداد امام خمینی(ره) و تعدادی از خیرین ازدواج برگزار شد. در این جلسه معاون ساماندهی امور جوانان گفت: مهمترین امتیازی که در فرهنگ های توحیدی همگام با پایبندی به عقاید مذهبی آنها وجود دارد، خانواده است . به فرموده رسول اکرم(ص) بزرگترین بنای عالم خانواده است که با ازدواج شکل می گیرد. علامه طباطبایی نیز در کتاب المیزان اهمیت بسیار بالایی برای پرورش صفات انسانی در خانواده قائل شده اند.


محمود گلزاری افزود: در کشور ما با وجود چنین پیشینه عظیم معنوی و دیدگاه بزرگان، با بحران های مختلفی بر سر راه ازدواج جوانان روبرو هستیم که اول باید به بحران بی رغبتی یا بی انگیزگی، همسریابی و همسر گزینی اشاره کرد. در درجه اول باید انگیزه لازم در جوانان ایجاد کرد و گروهی از جوانان متمول که توان ازدواج و تشکیل خانواده را در خود می بینند تمایل نشان دهند.

وی تصریح کرد: پیدا شدن فرد مناسب و انتخاب صحیح، بحران دیگری است که امروزه پسران و دختران با آن مواجه هستند. چه بسا به واسطه انتخاب شدن دختران، این قشر عظیم به ناچار اکثرا دچار تجرد ناخواسته و قطعی می شوند، در حالیکه تمایل بسیاری برای ازدواج در آنها وجود دارد. به طور مثال می توان به تعداد بالای دختران مستقلی که در ادارات مشغول فعالیت هستند اشاره کرد.

دکتر گلزاری ضمن مهم خواندن دو بحران ذکر شده گفت: چالش دیگر حوزه ازدواج جوانان همسرگزینی است که نباید این چالش اساسی را از نظر دور داشت. 50 درصد طلاق های کشور در سال اول ازدواج رخ می دهد. با بررسی های انجام شده و افزایش روند رو به رشد طلاق در تهران و البرز مشخص شده است که از هر سه ازدواج یکی منجر به طلاق شده و هزاران جوان کمتر از 30 سال از 1 تا5  سال مطلقه می شوند. 60 درصد طلاق ها به دلیل انتخاب نامناسب افراد اتفاق می افتد.


وی با مهم دانستن نقش فرهنگ سازی در حوزه ازدواج گفت: ترس از ازدواج سد بزرگی است که باید ضمن آموزش از نقش آن در این امر کاست. همچنین ضمن مرتفع نمودن آداب و رسوم دست و پاگیرکه در انتخاب همسر، خرید جهیزیه و مهریه نقش مهمی را ایفا می کنند، باید محیطی امن برای دیده شدن سالم دختر و پسر به همدیگر فراهم شود.

معاون ساماندهی امور جوانان افزود: آموزش مسائل و مهارت های ویژه همسران پس از ازدواج از مسائل مهمی است که نباید آن را از نظر دور داشت
.
گلزاری با تاکید بر نقش مهم و موثر خیرین در ساماندهی حوزه ازدواج جوانان گفت: آمار و ارقام مراسم ازدواج در سراسرکشور نشان دهنده نقش بسیار مثبتی است که تاکنون خیرین برعهده داشته اند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه امیدوار است با تشکیل مجمع ملی خیرین ازدواج گام عملی در جهت تحقق شعار امسال برداشته شود گفت: تشکیل مجمع ملی خیرین ازدواج هم امری فرهنگی است و هم اقتصادی که با حمایت­های مردمی و عزم ملی به سامان خواهد رسید.

در پایان جلسه با موافقت معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، مقرر شد کارگروهی با مسئولیت دکتر ریاحی مشاور رییس سازمان اوقاف و امور خیریه تشکیل شود. همچنین با حضور حجت الاسلام حاتمی معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امورخیریه،  مشکینی مشاور وزیر و معاون امور سازمان های مردم نهاد وزارت کشور، نوروزی مدیرکل حمایت های اجتماعی کمیته امداد امام(ره)، بذرافشان موسس موسسه خیریه مصباح الهدی مباحث به صورت تخصصی و عملیاتی مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

دومین نشست مشورتی مجمع ملی خیرین ازدواج سه شنبه دوم اردیبهشت برگزار خواهد شد.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

عجب
تصمیم مهم: ایجاد کارگروه
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند