جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۱۶:۳۱
کد مطلب: 24191
۱

مقایسه نرخ دندانپزشکی در ایران و کشورهای دیگر

تاثیر تحریم ها بر افزایش قیمت مواد و تجهیزات دندانپزشکی، واردات مواد مصرفی دندانپزشکی از طریق چمدانهای شخصی، تبعیض آمیز بودن خدمات بیمه های درمانی در کشور و...، از جمله موضوعات مورد بحث در نشست خبری بیست و پنجمین کنگره انجمن دندانپزشکی ایران بود.

به گزارش مهر، در این نشست خبری که شب گذشته برگزار شد، در ابتدا دکتر بیژن اخوان آذری رئیس انجمن دندانپزشکی ایران، از افزایش قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصدی مواد و تجهیزات دندانپزشکی در سال گذشته خبر داد و گفت: بروز این گرانی، به این دلیل بود که واردکنندگان مواد و تجهیزات دندانپزشکی، واردات کمتری داشتند ولی در مقابل، عده ای با چمدان های شخصی نسبت به واردات این قبیل مواد دندانی اقدام می کنند که همین مسئله باعث گرانی سرسام آور مواد و تجهیزات دندانپزشکی شده است.

وی تاکید کرد: البته دندانپزشکان فقط ۵۰ تا ۶۰ درصد بر هزینه‌ها اضافه می‌کنند و باید گفت هزینه دندانپزشکی در ایران به مراتب ارزانتر از آمریکا، اروپا و حتی کشورهای منطقه و خلیج فارس است. به گفته اخوان آذری، دندانپزشکان با خرید گران وسایل و تعرفه‌‌های ارزان برای بیمار سوبسید می‌پردازند در حالی که این سوبسید را وزارت بهداشت باید پرداخت کند. وی ادامه داد: وقتی کل هزینه دانپزشکی و مواد با هم پرداخت می‌شود این تصور در ذهن افراد شکل می‌گیرد که مقصر اصلی دندانپزشک است در صورتی که مقصر اصلی گرانی مواد و تجهیزات دندانپزشکی است.

رئیس انجمن دندانپزشکی ایران، هزینه های دندانپزشکی در کشورهای عربی را ۲ تا ۳ برابر ایران عنوان کرد و افزود: این در حالی است که همان مواد و تجهیزات بکار می رود و مصرف می شود.

در ادامه دکتر پوریا مطهری دبیر علمی پنجاه و چهارمین کنگره انجمن دندانپزشکی ایران نیز به نگاه موجود در عرصه بهداشت و درمان اشاره داشت و گفت: متأسفانه مقوله بهداشت در نگرش افراد نیست و حتی در دانشکده دندانپزشکی اولین درسی را که دانشجو فرا می‌گیرد کشیدن دندان است و این یعنی نگرش درمان‌‌محور.

وی به برگزاری ۴ روزه این کنگره در سالن اجلاس سران اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود یک چهارم یا یک پنجم دندانپزشکان در این کنگره حضور پیدا کنند. مطهری ادامه داد: ۲۰۰ سخنرانی، ۷۰ پوستر، ۲۸ برنامه دور میز، ۲۵ برنامه کارگاهی، جراحی زنده و سمپوزیوم اختصاصی به وضعیت بهداشت دندان از برنامه‌های ارائه شده در این کنگره خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در ایران تعداد دندانپزشک به نسبت یک به ۳ هزار نفر است اما فقط تعداد دندانپزشک تأثیرگذار نیست باید دید چقدر برای سلامت دندان فرهنگ‌سازی می‌شود. مطهری افزود: امروز هیچ ایرانی برای دریافت خدمات دندانپزشکی به خارج نمی‌رود چرا که تقریباً همان خدمات در ایران به قیمت ارزان‌تر ارائه می‌شود.

دبیر علمی کنگره تاکید کرد: در ساختار چند ضلعی سلامت دهان و دندان، دندانپزشک یک ضلع است و اضلاع دیگر عواملی است که در کنترل حاکمیت است و حاکمیت می‌تواند در این زمینه سیاست‌‌گذاری کند.

همچنین دکتر بهزاد فرخ زاد دبیر هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران با عنوان این مطلب که بیمه دندانپزشکی در کشور دچار ضعف است، اظهارداشت: سیستم بیمه‌ ای در ایران تبعیض‌آمیز است و متأسفانه بیمه ها در کشور ما پول را برای درمان بیماری می دهند.

وی با انتقاد از اینکه سیستم بیمه درمانی در کشور ما به گونه ای طراحی شده که بین مردم تبعیض و اختلاف ایجاد می کند، گفت: مشکلی که در بحث درمان وجود دارد آن است که جزء حرفه‌ای خدمت تعیین نشده و دستمزد خالص برای ارائه خدمت تعریف نشده است. فرخزاد افزود: هدف از بیمه ایجاد سلامتی در جامعه است و تعریف اصلی آن حفظ سلامتی افراد با حفظ بهداشت است اما متأسفانه تعریف بیمه در ایران درمان بوده است.

دبیر هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران به بیمه دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: در قسمت فلوراید تراپی و ترمیم دندان شش قرار است بیمه لحاظ شود. وی گفت:‌ برای ترمیم دندان ۶ که دندان اصلی و پایه کودک است و در ۵، ۶ سالگی درمی‌آید چون اکثر خانواده‌‌ها به آن به عنوان دندان شیری نگاه می‌کنند قرار است با اعمال بیمه جلوی کشیدن و پوسیدگی دندان گرفته شود.

فرخزاد انجام فلورایدتراپی را تا ۶۰ درصد در کاهش پوسیدگی دندان مؤثر دانست و گفت: اگر این روند اجرا شود در جامعه جوان و رو به رشد روند پوسیدگی کمتر خواهد شد.

در ادامه دکتر محسن امین‌سبحانی دبیر سیزدهمین جشنواره دکتر هدایت اظهار داشت: دندانپزشکی جزو هزینه‌برترین خدمت است که خیلی از افراد جامعه درگیر آن هستند.

وی گفت: در این حوزه قرار است تحقیقات، آموزش و نوآوری ارائه شود و از حدود ، ۱۰ - ۱۲ سال قبل به همت جامعه اسلامی دندانپزشکی و همکاری انجمن دندانپزشکی جشنواره شهید هدایت برگزار شد که هدف تشویق پژوهش و نوآوری در این حوزه است که از امسال نیز برای یادآوری شهدای دندانپزشکی قرار است از دکتر بهرام شکری یاد شود.

دبیر سیزدهمین جشنواره دکتر هدایت به بحث بیمه دندانپزشکی نیروهای مسلح پرداخت و گفت:‌ سلامت و آموزش‌ محوری در این بیمه لحاظ شده و هزینه فلورایدتراپی آموزش بهداشت دهان و دندان با فرانشیز ۱۰ درصد و بقیه خدمات با فرانشیز ۳۰ درصد است.
وی ارائه آموزش بهداشت دهان و دندان را توسط بهداشت‌کاران دادن فرصت به داندانپزشک عنوان کرد و گفت: در آن صورت دندانپزشک به درمان و آموزش تخصصی بیمار می‌پردازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن