شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۹
کد مطلب: 24209
۰
۱

پيامدهاي مصرف قرص هاي «OTC»

پيامدهاي مصرف قرص هاي «OTC»
به نقل از سايت «Prevention» و به گفته متخصصان، بزرگ ترين تصور نادرستي که مردم از داروهاي «OTC» دارند اين است که بي ضرر است در حالي که چنين نيست. در واقع بيشتر اين قرص ها بايد با تجويز پزشک مصرف شود با اين حال با دوزهاي پايين به عنوان داروهاي «OTC» در اختيار مردم قرار مي گيرد. البته متخصصان قبول دارند، مقدار کم آسپرين (۸۱ ميلي گرم) براي افرادي که در معرض خطر سکته، بيماري قلبي و برخي انواع سرطان قرار دارند، مي تواند مفيد واقع شود اما مصرف زياد آن به طور روزانه براي تسکين درد مي تواند سلامت مصرف کننده را تهديد کند.

قبل از مرور عوارض مصرف روزانه اين داروها بايد نحوه عملکرد آن را بهتر بشناسيم. آسپرين، ايبوپروفن و ناپروکسن سديم در گروه قرص هاي غيراستروئيدي ضد التهابي يا NSAIDS قرار مي گيرند. اين قرص ها باعث کند شدن روند کار پروستاگلاندين مي شود. پروستاگلاندين، هورموني است که در واکنش به عفونت يا آسيب ديدگي، درد و التهاب ايجاد مي کند. استامينوفن که در گروه دارويي ديگري قرار مي گيرد، در دريافت پيغام درد توسط مغز اختلال ايجاد مي کند.

زخم معده:
مصرف قرص هاي «NSAIDS»، به ويژه ايبوپروفن و آسپرين باعث ايجاد زخم و التهاب در ديواره معده و در نتيجه باعث ايجاد سندروم معده سوراخ مي شود.در پي اين بيماري، معده قادر نيست مواد مغذي را جذب کند و در نتيجه فرد دچار کمبود مواد مغذي مي شود (که اين امر مي تواند در ايجاد درد و مشکلات ديگر نقش داشته باشد). در اين شرايط مصرف پروتئين هاي حساسيت زا مانند گلوتن، سويا يا پروتئين تخم مرغ مي تواند حساسيت غذايي به وجود آورد.

معده يک فيلتر بسيار پيشرفته است که خود به خود دچار اختلال نمي شود مگر اين که عادات ناصحيح ما باعث اختلال عملکرد آن شود. علاوه بر آن مصرف قرص هاي «NSAIDS» در کار باکتري معده که سيستم ايمني را کنترل مي کند نيز اختلال به وجود مي آورد. در نتيجه، فرد به دفعات مريض مي شود ، عده زيادي که براي مدت طولاني از اين داروها استفاده مي کنند، دچار التهاب مزمن روده کوچک مي شوند. فرد ابتدا دچار نفخ، گاز معده يا تغيير در حرکت روده خواهد شد اما به مرور زمان دچار خستگي مفرط يا عدم تحمل مواد غذايي مي شود.

آسيب ديدگي کبد:
استامينوفن زخم معده ايجاد نمي کند بلکه به کبد آسيب مي رساند از طرفي مصرف مشروبات الکلي مي تواند استامينوفن را به سمي تجزيه کند که به کبد آسيب مي رساند. مصرف زياد مسکن هاي حاوي کافئين، روي کبد فشار وارد مي کند.

 آسيب ديدگي کليه:
علاوه بر معده، کليه ها نيز محل توليد عمده هورمون پروستاگلاندين است که قرص هاي «NSAIDS» روي عملکرد آن تأثير مي گذارد. پروستاگلاندين به کليه کمک مي کند عمل دفع سموم موجود در خون انجام شود. مصرف زياد قرص هاي «NSAIDS»، مي تواند در اين روند اختلال به وجود بياورد، در نتيجه فرد دچار آسيب ديدگي کليه و تراکم ضايعات سمي در خون مي شود. پزشکان به محض مشاهده آسيب ديدگي کليه از بيمار مي خواهند تا مصرف قرص هاي ضد التهابي را متوقف کند.

حساسيت:
مصرف مسکن در دراز مدت، آستانه حساسيت فرد را افزايش مي دهد. اگرچه اين حساسيت اغلب در داروهاي مخدر تجويزي مانند ويکودين واکسي کونتين ديده مي شود اما نتايج بررسي ها نشان مي دهد که استامينوفن و NSAIDS مي تواند اثر مشابه داشته باشد. به گفته متخصصان درد را يک علامت و نه بيماري بدانيد تا با تشخيص به موقع علت آن، مشکلتان برطرف شود.


خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

متشکر
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...