جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۱۶:۳۹
کد مطلب: 24220
۰
خنگی بزها یک سوءتفاهم است

«قد بز نمی‌فهمد» را فراموش کنید!

به گزارش ایسنا، بزها یاد می‌گیرند که مسئولیت‌های پیچیده را به سرعت حل کنند و می‌توانند چگونگی اجرای آن را دست کم 10 ماه به یاد داشته باشند. این موضوع توانایی قابل‌توجه آن‌ها در سازگاری با محیط‌های خشن را توضیح می‌دهد.

در این مطالعه، دانشمندان دانشگاه کوئین مری لندن به گروهی از بزها آموزش دادند تا غذا را با استفاده از مجموعه‌ای از گام‌ها از یک جعبه بازیابی کنند. آن‌ها نخست اهرم را با دهان‌هایشان می‌کشیدند و سپس آن را برای آزادسازی جایزه بلند می‌کردند. توانایی بزها برای به یادآوردن این مسئولیت پس از یک ماه و مجددا پس از 10 ماه آزمایش شد. آن‌ها این مسئولیت را ظرف 12 آزمایش یاد گرفتند و در کمتر از دو دقیقه چالش مزبور را به یاد می‌آوردند.

دکتر الودی بریفر، یکی از نویسندگان ارشد این مقاله که هم‌اکنون در موسسه ETH زوریخ مشغول به کار است، در این باره گفت: سرعتی که با آن بزها مسئولیت را پس از 10 ماه تکمیل کردند، در مقایسه با مدت زمانی که طول کشید آن‌ها مسئولیت را یاد بگیرند، نشان‌دهنده حافظه بلندمدت این حیوانات است. پیش از جلسه یادگیری، تعدادی از بزها دارای شانس نگاه‌کردن به بز دیگر برای اجرای مسئولیت بودند.

بریفر در این باره گفت: ما دریافتیم بزهایی که دارای چنین شانسی نبودند، درست به اندازه بزهایی که این نمایش را می‌دیدند، در یادگیری سریع عمل کردند. چنین موضوعی نشان می‌دهد آن‌ها ترجیح می‌دهند به تنهایی و نه با نگاه‌کردن به دیگران یاد بگیرند. این نخستین باری است که دانشمندان علاقه‌مند به بررسی چگونگی یادگیری انجام مسئولیت‌های شناختی فیزیکی پیچیده توسط بزها هستند.
چنین واقعیتی دلیل سازگاری این حیوانات با محیط‌های خشن و توانایی خوب آن‌ها در جستجوی گیاهان در محیط وحش را توضیح می‌دهد. به گفته دانشمندان، نتایج حاصله همچنین سوءتفاهم عمومی دال بر این که بزها حیوانات باهوشی نیستند و یا به عبارتی خنگ هستند، را به چالش می‌کشد.
جزئیات این مطالعه در مجله Frontiers in Zoology منتشر شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا