پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۱۵:۲۹
کد مطلب: 24246
۴
۱۵
درپی تصویب فلوشیب روان‌درمانی توسط وزارت بهداشت؛

فعالیت‌های روان‌درمانی روان‌شناسان غیرقانونی است!

دکتر فربد فدایی در گفت‌وگو با ایسنا، دراین‌باره اظهارکرد: وظیفه انجام عملیات تشخیصی و درمانی تمامی بیماری‌های روانی تنها به عهده پزشکی است که به طور تخصصی در حوزه بیماری‌های روانی و روش‌های درمانی آن تحصیل‌ کرده باشد و دخالت افراد غیر پزشک در امور درمانی از نظر قانون جرم محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روانپزشکان برای درمان بیماران روانی از روش‌هایی نظیر روان‌درمانی، درمان دارویی و یا درمان با تشنج برقی و سایر روش‌ها استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: طبق برنامه آموزشی مصوب وزارت بهداشت از دوره چهارساله آموزش رشته روانپزشکی نزدیک به یک سال به آموزش روش‌های روان‌درمانی به صورت نظری و عملی اختصاص داده شده است. فدایی با اشاره به اینکه تصویب فلوشیب روان‌درمانی برای روان‌پزشکان از سوی وزارت بهداشت برای تخصصی‌تر کردن آموزش‌ها در این زمینه است، افزود: امید می‌رود که با تصویب این زمینه تخصصی افراد غیرپزشک از جمله روان‌شناسان از وخامت در امور تشخیصی و درمانی که مخاطره‌آمیز و غیرقانونی است و ممکن است زندگی بیمار را به خطر بیندازد پرهیز کنند.

این متخصص روانپزشکی با اشاره به اینکه ارتباط بین صاحبان حرفه‌های مرتبط با مشاغل روانی از طریق تیم درمانی روانپزشکی در بیمارستان‌های روانی ایجاد می‌شود، گفت: سرپرست این تیم درمانی روانپزشک است و سایر اعضای آن را پرستار روانی، مددکار اجتماعی روانپزشکی، روان‌شناس بالینی و کار درمان‌گر تشکیل می‌دهد و در نهایت سرپرست تیم درمانی به هریک از آنها وظایفی را محول می‌کند که تحت نظر او انجام می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه نظام روان‌شناسی با هدف اعطای مجوز کار به روان‌شناسان و نظارت به فعالیت آنها تشکیل شده است، تصریح کرد: وظیفه روان‌شناسان و مشاوران طبق اساسنامه عبارت است از مداخلات روان‌شناختی و با نهایت احتیاط از هر اشاره‌ای به مسئله درمان اجتناب شده است زیرا درمان امری است فقط در حیطه صلاحیت پزشک.

وی با اشاره به اینکه ممکن است ریشه برخی از ضعف‌ها و ناراحتی‌های روانی مشکلات جسمی باشد، اظهار کرد: برای نمونه امکان دارد اضطراب‌های به ظاهر خفیف، اختلافات زناشویی و افسردگی ناشی از مسائلی چون پرکاری تیروئید، بیماری دوقطبی و یا غده مغزی باشد که تشخیص و درمان آن تنها از سوی افرادی ممکن است که تحصیلات پزشکی داشته باشند و در علوم تشریح، بافت‌شناسی، پاتولوژی، فیزیولوژی آموزش دیده باشند.

فدایی با تاکید بر اینکه در تیم روان‌درمانی هیچ‌یک از اعضای گروه نمی‌توانند به طور مستقیم و بدون هماهنگی با روان‌پزشک تیم، اقدامی در جهت تشخیص و درمان بیماری‌ها انجام دهند، افزود: در فرایند روان‌درمانی ممکن است انجام برخی‌ روش‌های ساده روان‌درمانی به عهده روان‌شناس بالینی قرار گیرد. وی تصریح کرد: با این حال بارها مواردی دیده شده است که افراد غیرپزشک حتی مبادرت به تجویز دارو برای بیماران کرده‌اند که این موارد بارها به وزارت بهداشت منعکس شده و این‌گونه ارتباطات به قدری خطرناک است که رسیدگی به آن بر عهده دادگاه‌های انقلاب است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

میرزا
ببخشید شما؟ با این مصاحبه ات دوس داری رسانه ای شی داداشم؟
رستم
ببخشید جناب فربد خان با این حساب که شما تفسیر کردین بفرمایید روان شناسان مملکت بیان آبدارچی شما روانپزشک ها بشن و اتاقتون را جارو بکنن/ شما به عنوان یک تحصیلکرده خجالت نمی کشید به خیل عظیم روانشناسان محترمی که سالهای سال درس خونده و کار عملی و تئوری انجام دادن توهین می کنید.
Iran, Islamic Republic of
واقعا درست میگید خیل عظیم! اینروزا جوری شده که طرف رشته اش ادبیات فارسی بوده اومده یه مدرک ارشد روانشناسی گرفته الان درمان انجام میده از طرفی ماشاالله تمام دانشگاه ها آزاد،پیام نور،غیرانتفاعی تو تمام مقاطع روانشناسی، بی حساب کتاب دانشجو میگیرن . اینروزا هرکی دلش هوای روانشناسی کنه راحت میتونه بره روانشناسی بخونه . لااقل دانشگاه علوم پزشکی حساب کتابی داره . من برادرم پزشکی میخونه شب و روز کارش مطالعه است چندین سال از عمرشو گذاشته برا پزشکی ولی دوستایی دارم که ارشد روانشناسین انگار رشته براشون تفریحه! خب باید به انتقادات پزشکا هم حق داد
شهرام وزیری
Iran, Islamic Republic of
علیه شما به جرم نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی شکایت خواهیم کرد.
بهلول کم عقل
شنونده باید عاقل باشه
ابوطالب اميري دهنوي
اقاي دكتر فدايي خوب پا رو وجدانت گذاشتي و هر طور دلت مي خواد اظهار نظر ميكني، خوب البته بهت حق ميديم وقتي پاي منافع بيشتر به ميان بياد وجدان و...كيلو چند-اما اين راهم بگم مطمئن باش پشيمون ميشي چون پا رو حق گذاشتي
آبی
آقای دکتر فدایی اتفاقا شما و همکاران شما چون تخصص روان شناسی ندارید نمی توانید فعالیت روان درمانی داشته باشید، مگر اینکه به اندازه یک روان شناس بالینی دوره های تئوری وعملی گذرانده و مجوزهای لازم و قانونی را اخذ کرده باشید. در غیر این صورت به راحتی می شود از شما شکایت کرد. به جرم درمان بدون مجوز و کار غیر قانونی در حیطه ای خارج از تخصص.
آبی
در هیچ کجای دنیا درمان فقط در حیطه پزشک نیست. در کشوری مثل امریکا که پیشرو در علم است رشته های درمانی نوین و زیادی تاسیس شده که هیچ ربطی به پزشکی ندارد. از جمله رشته انرژی درمانی در دانشگاه مینه سوتا.
سهراب
Iran, Islamic Republic of
امريكا براي شما پيشرو علمه .براي ما المان پيشرو علمه . به حرفها و چيزهايي كه امريكا متداول كرده اعتماد نكنيد.
عاطفه
Iran, Islamic Republic of
برادر كجاى كارى؟!!متاسفم برات كه مثلا روانپزشكى ولى انقدر در وجودت كينه و عداوته!!!شما روانشناس بالينى رو در مقامى پايين تر از روانپرستار قرار دادى!!!همين نشون ميده كه چقدر مغرضانه حرف زدى!در ضمن خيلى از اين درمانهايى كه معتقدى روانشناسا نبايد استفاده كنن!!مبدعشون روانشناسا بودن!!!مثل CBT!!
سهراب
Iran, Islamic Republic of
شما يك امار بده از درمانهايي كه روان شناسها دادن و بيمار رو كمك كرده؟
محمود
Iran, Islamic Republic of
همین خودت سهراب
یادته سندرم پاچه گیری داشتی
محمد
Russian Federation
با سلام. در رسانه ها روانپزشکان مسئله روان درمانی را اینطور توجیه می کنند که تشخیص بیماری های روانی را فقط پزشک می تواند انجام دهد و درمان هم بر اساس همین تشخیص صورت می گیرد. در ظاهر حرف عامه پسندی است. اما من به همکاران پیشنهادی دارم: دانشجویان را راهنمایی کنید تا هر کدام به مطب یک روانپزشک بروند و با بیمارانی که بیرون می آیند مصاحبه کنند. البته باید بدون اطلاع روانپزشک باشد. سوال کنند چند دفیفه در مطب بودی؟ چقدر تماس چشمی برقرار شد؟ چقدر احساس کردی درک شدی و مورد احترام قرار گرفتی؟ چند سال است دارو می خوری؟ عوارض جانبی دارو چیست؟
تحقیقات زیادی نشان می دهند که حد اقل زمان لازم جهت کسب اطلاعات لازم در ارتباط پزشک و بیمار نوزده دقیقه است. منبع این را اگر مایلید بعدا خواهم گذاشت.
اینک با این تفاصیل سوال من این است که آیا روانپزشکان از تخصص لازم برای ایجاد رابطه انسانی برخوردارند؟ و کدام انسان عاقل است که خود (یعنی انسان) را به فیزیولوژی خود کاهش دهد و فراموش کند انسانیت یک کل سازمان یافته غیر قابل تقلیل به بیو شیمی بدن است!
دوستان فکر می کنم راه درست دفاع از حیثیت حرفه ای مان داشتن موضع دفاعی نیست. حمله را باید با حمله متقابل پاسخ دهیم. مصاحبه کنید و نتیج را در رسانه ها منتشر کنید.
Iran, Islamic Republic of
باسلام؛ روان درمانی هویت رشته روان شناسی است تمام دنیا هم اطلاع دارند روان پزشک فقط می تونه بادیدگاه پزشکی به درمان بپردازد چون علم روان درمانی رو ندارد بنابراین روان شناسان خیلی بهتر می تونن دارو تجویز کنن حتی باگذراندن یک دوره آموزشی مهارتر می شوند ولی همیشه روان شناسان اخلاقی عمل کرده اند حد ومرز هارو خیلی خوب میشناسند و در کار دارو درمانی به هیچ عنوان دخالت نمیکنند روان پزشکان هم باید احترام قائل باشند هدف روان شناسان و روان پزشکان باید سلامت جامعه باشه نه منافع شخصی نه دیدگاه تجاری این دور از انسانیت ،اخلاق و حایگاه انسانیت می باشد ،در تمام دنیا روان شناسان خط مقدم سلامت جامعه هستند امیدوارم بفکر سلامت روانی وجسمانی جامعه باشیم ،موفق باشید.
Romania
اکثرفارغ اتحصیلان رشته روانشناسی در ایران حتی در حد این نیستند که صرفا برای حرف زدن راجبه یک مشکل عادی به منظور درد دل به ایشان مراجعه شود چه برسه به درمان! دکتر فدایی با علم به شرایط موجود و تجربه ها و دانش ارزندشون این نظر رو دادن . فارغ از این موضوع ایشون جزو نوادری هستند که به حق پزشک نامیده میشن . بابت بازگرداندن زندگی به انسانها از شما متشکرم .
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...