کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تشخیص افسردگی با آزمایش خون

12 ارديبهشت 1393 ساعت 16:57

محققان دانشگاه پزشکی وین امکان استفاده از آزمایش خون برای تشخیص افسردگی را تایید کرده‌اند.


به گزارش ایسنا، در حالی که ‌انجام آزمایش‌های خون برای تشخیص بیماری‌های روانی تا این اواخر غیرممکن تصور می‌شد، مطالعه اخیر نشان می‌دهد می‌توان افسردگی را با این روش تشخیص داد.
انتقا‌ل‌دهنده سروتونین (SERT)، پروتئینی در غشای سلولی است که انتقال ناقل عصبی سروتونین (هورمون شادی) را به درون سلول آسان می‌کند.
در مغز، سروتونین شبکه‌های افسردگی عصبی را کنترل می‌کند و مشکلات افسردگی می‌تواند ناشی از کمبود سروتونین باشد؛ در نتیجه، این ماده هدفی مهم برای داروهای ضدافسردگی است.

با این حال، انتقال‌دهنده سروتونین در مقادیر بزرگ در دیگر اندام‌های متعدد مانند روده‌ها یا خون نیز وجود دارد و مطالعات جدید نشان داده‌اند سروتونین در خون دقیقا مانند مغز عمل می‌کند. این ماده در خون تضمین می‌کند که پلاکت‌های خونی تراکم مناسب سروتونین در پلاسمای خون را حفظ می‌کنند.
دانشمندان دانشگاه وین از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی کاربردی از مغز و بررسی‌های دارویی برای نشان‌دادن این نکته استفاده کردند که رابطه‌ای نزدیک بین سرعت جذب سروتونین در پلاکت‌های خونی و عملکرد شبکه افسردگی در مغز وجود دارد.
گفته می‌شود، این شبکه طی فرآیندهای فکری پیچیده فعالانه سرکوب می‌شود، اما بیماران مبتلا به افسردگی سرکوب‌کردن آن را حین فرآیندهای فکری دشوار می‌یابند و چنین موضوعی منجر به بروز افکار منفی می‌شود.
این نخستین مطالعه‌ای است که قادر به پیش‌بینی فعالیت شبکه افسردگی در مغز با استفاده از آزمایش خون شده است.


کد مطلب: 24298

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/24298/تشخیص-افسردگی-آزمایش-خون

میگنا
  https://www.migna.ir