چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۰۱:۳۲
کد مطلب: 24338
۰

نوید تازه درمان ناباروری: تولید سلول‌ اسپرم از پوست

به گزارش ایسنا، هیچ یک از این مردان قادر به تولید اسپرم به اندازه کافی طبیعی نبودند. دانشمندان معتقدند در آینده این روش، امید جدیدی را برای درمان مردان نابارور و همچنین ابزار نوینی را برای مطالعه رشد اسپرم و درمان‌های ناباروری مردان در اختیار می‌گذارد.

دکتر «ریجو پرا» از «موسسه زیست‌شناسی سلول بنیادی و پزشکی تولید مثل» در دانشگاه استنفورد و رهبر ارشد این مطالعه، مدعی است این نخستین دستاوردی است که مدلی آزمایشگاهی را برای مطالعه رشد اسپرم در اختیار می‌گذارد. وی بر این باور است یافته‌های جدید دارای کاربردهایی بالقوه برای درما‌ن‌های سلول‌محور در کلینیک، برای مثال تولید کیفیت بالاتر و تعداد بیشتر اسپرم در یک ظرف آزمایشگاهی است.

همچنین می‌توان سلول‌های جنسی مشتق‌شده از سلول بنیادی را به بیضه مردان دارای مشکلات تولید اسپرم پیوند زد. در این مطالعه، سه مرد نابارور دارای نواحی گم‌شده دی‌ان‌ای کروموزوم Y بودند که این موضوع با تولید معدود یا صفر اسپرم مرتبط بود. محققان سلول‌های بافت همبند فیبروبلاست مشتق‌شده از نمونه‌های پوستی که از این مردان به منظور تبدیل آن‌ها به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPS) گرفته شده بود، از لحاظ ژنتیکی اصلاح کردند.

این‌ مولفه‌ها سلول‌های بالغی هستند که ساعت رشدشان به عقب بازگشته به طوری که دارای ویژگی‌های سلول‌های بنیادی جنینی هستند و می‌توانند به هر نوع بافتی در بدن تبدیل شوند. در آزمایش‌های انجام‌شده، سلول‌های iPS که توسط نقص ژنتیکی کروموزوم Y تباه شده بودند، برای تشکیل اسپرم در یک ظرف آزمایشگاهی قرار گرفتند، اما پس از پیوند‌خوردن به موش‌ها، به پیش‌سازهای سلول اسپرم تبدیل شدند.
جزئیات این دستاورد علمی که در مجله Cell Reports منتشر شد، نشان می‌دهد ناباروری کروموزوم Yنسبتا دیر و در فرآینده بالغ‌شدن سلول‌های اسپرم رخ می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.