پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۸
کد مطلب: 24341
۰

متوسط سن یائسگی زنان ایران ۴۷ سال است

به گزارش فارس، نسیم سنجری در نشست خبری اولین نمایشگاه ناباروری، تکنولوژی، باروری و بیماری‌های زنان و زایمان، با اشاره به متوسط سن یائسگی در زنان، گفت: سن متوسط یائسگی در زنان حدود 51 سال و در ایران 47 سال است،‌با این حال زمان یائسگی بین سنین 40 تا 56 سالگی طبیعی محسوب می‌شود. وی افزود: البته یائسگی قبل از 40 سالگی به عنوان یائسگی زودرس به حساب می‌آید و قطعاً به بررسی و درمان‌های لازم نیاز دارد.

وی ادامه داد: ‌علت یائسگی کاهش ناگهانی و شدید فعالیت‌های هورمونی تخمدان است، تخمک‌های زنان حداکثر تعداد خود را در زمان جنینی یعنی زمانی که در رحم مادر خود هستند، دارند و با گذشت زمان تخمک جدیدی ایجاد نمی‌شود، بلکه این تخمک‌ها که در ابتدا چند میلیون هستند، به تدریج استفاده می‌شوند، به نحوی که در زندگی یک زن حدود 400 بار تخمک‌گذاری انجام می‌شود.

نایب رئیس انجمن تخصص زنان ایران اظهار داشت: بین یائسگی و پیری تفاوت زیادی وجود دارد. وی با اشاره به فعالیت انجمن تخصصی زنان ایران، گفت: این انجمن فعالیت‌های علمی و صنفی برای متخصصان زنان انجام می‌دهد و این فعالیت‌ها در راستای ارتقاء و دانش متخصصان زنان است. این انجمن جای فعالیت علمی برای عموم مردم را خالی می‌دید، لذا قرار شد با برنامه‌ای عموم جامعه نیز در راستای ارتقاء دانش مشارکت داده شوند.

سنجری تصریح کرد: ‌بر این اساس نمایشگاهی با هدف ارتقاء سطح دانش نهم تا دوازدهم خرداد از ساعت 10 تا 18 بعد از ظهر در سالن حجاب برگزار می‌شود که هدف آن زایمان امن، مسائل مادران شیرده، بیماری‌های جدی زنان مانند سرطان‌ها، نازایی و برخورد منطقی با یائسگی است. وی افزود: در این نمایشگاه بر مسائل مربوط به یائسگی تاکید خواهیم داشت.

هدف اصلی ما تحقق شعار "مادر سالم، فرزند سالم و جامعه سالم" است. نایب رئیس انجمن تخصصی زنان ایران تصریح کرد: هر چند سلامت زنان، سلامت نیمی از جامعه است، اما با نقش محوری مادران، سلامت مادر چیزی بیش از 50 درصد جامعه است. وی افزود: شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه، انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران، مراکز نازایی و باروری، بیمارستان‌های خصوصی و شرکت‌های بیمه‌ای، دارویی و یا وابسته هستند.


وی ادامه داد: برنامه‌هایی برای مشاوره عموم گذاشته‌ایم که بیشتر جنبه‌های برای زایمان‌های امن، مسائل مربوط به نازایی و ناباروری، یائسگی، سرطان‌های زنان و سایر بیماری‌های جدی آنان است. سنجری گفت: یکی از مسائل مهم ترویج زایمان امن است که بر اساس آن بهترین نوع زایمان برای فرد در نظر گرفته می‌شود. آمار سزارین در جهان بین 10 تا 15 درصد است، درحالی که این آمار در ایران در سال 75 حدود 35 درصد و در سال 89 حدود 45.6 درصد بوده است که به نظر می‌رسد مقداری از آمار جهان بالاتر باشد.


وی اظهار داشت:‌زایمان سزارین کلاً محکوم و مطرود نیست، اما به نظر می‌رسد باید روی موارد منطقی آن بیشتر کار شود، تا آمارهای ما به استاندارد جهانی برسد.

وی با بیان میزان سزارین در نواحی مختلف کشور، اظهار داشت: میزان سزارین در برخی مناطق کشور حدود 12 درصد و در برخی نقاط تا 80 درصد نیز می‌رسد. باید در کاهش آمار سزارین به نحو منطقی کار کرد تا حداقل صدمه به مادر و نوزاد برسد.

وی افزود: باید مواردی که نیازمند عمل جراحی است، به طریق سزارین انجام شود با این حال تعداد زیادی از سزارین‌ها بدون اندیکاسیون و غیر ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل مهم افزایش سزارین در کشور مسائل قانونی عوارض جنینی و مادری است که بسیاری از متخصصان را وادار می‌کند زودتر برای انجام سزارین تصمیم بگیرند، همچنین ناآگاهی عمومی، عدم آموزش مناسب مادران باردار در قبل، حین و بعد از بارداری موجب افزایش سزارین شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!