جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۱۸:۳۴
کد مطلب: 24366
۱

داشتن افکار مثبت نوعی خودمراقبتی روانی است

به گزارش فارس، حجت‌الله فراهانی با اشاره به نقش آموزش در خودمراقبتی اظهار داشت: در روانشناسی خودمراقبتی همان پیشگیری از طریق آموزش است. بخش عمده تلاشی که باید در جهت خودمراقبتی صورت گیرد این است که افراد را آموزش دهند تا خود را منشاء اثر در پیشگیری و درمان بدانند.

وی افزود: خودمراقبتی بر اساس سن متفاوت است. مثلاً تعریف خودمراقبتی در کودکی آموزش رفتارهای مقدماتی و اولیه است.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: خودمراقبتی در دوران نوجوانی در زمینه آگاهی از آسیب‌های مرتبط با مواد مخدر است. باید نوجوان به درجه‌ای برسد تا از خود مانند دیگری مراقبت کند و این یعنی نوجوان باید مراقب خود باشد. یکی از مشکلات کنونی این است که خود فرد فراموش شده است. بنابراین این مهم با آموزش به نوجوان میسر ‌می‌شوداست.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های نوجوانان در این سن ماجراجویی است. در این دوره مشکلات مربوط به بزهکاری نیز وجود دارد. نقش اولیاء ‌و مربیان در آگاهی بخشی به نوجوانان درباره بزه‌های مختلف موثر است. وی گفت: ساخت فیلم و انیمیشن‌ها در این خصوص می‌تواند موجب پیشگیری از آسیب‌ها شود چرا که این ابزار مورد علاقه نوجوانان است. از طرفی علاوه بر نوجوان، آموزش به والدین نیز در این باره موثر است.

وی افزود: احساس خوب و افکار مثبت یکی دیگر از مواردی است که در خودمراقبتی موثر است همان طور که شیر را باید در یخچال نگهداری کرد تا فاسد نشود، افراد باید از افکار، هیجان‌ها و رفتارهای خود مراقبت کنند تا دستخوش آسیب نشود. تعبیر دین مبین اسلام از «کرامت نفس» نیز در همین رابطه است چرا که خودمراقبتی موجب تعالی فرد می‌شود .

این روانشناس نقش خودمراقبتی در دوران سالمندی را مربوط به مسائل پزشکی دانست و ادامه داد:‌ علاوه بر بحث پزشکی از منظر روانشناسی نیز کنار آمدن با تنهایی در خودمراقبتی فرد موثر است. به هر حال افراد سالمند پس از طی دورانی موثر در زندگی فردی‌شان وارد این مرحله شده‌اند.

وی با تأکید بر آمادگی افراد برای ورود به مراحل مختلف سنی گفت: افراد باید قبل از رسیدن به مرحله‌ای خاص خود را برای آن مرحله آماده کنند. مثلاً افراد مسن در صورتی که گذشته پرباری داشته باشند بهتر مرحله سالمند را پشت سر می‌گذارند به طور کلی هر روشی به ما یاد دهد خود سالم‌تر، شادتر و مثبت‌تر داشته باشیم.

این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: خودمراقبتی باید به صورت آموزشی باشد زیرا ممکن است انسان‌ها آگاه نباشند که در دروان‌های مختلف مثلاً کهنسالی چه اتفاقاتی برای آنها می‌افتد. وی افزود: همچنین افراد باید محافظ استعدادهایشان باشند تا شکوفا شود. اگر این استعدادهای مثبت رشد یابند می‌توان از یأس و ناامیدی پایان عمر جلوگیری کرد هر چند که این منوط به فراهم بودن شرایط است و نباید نقش محیط و شرایط را نادیده گرفت.

فراهانی خاطر نشان کرد: هر چه خودمراقبتی بیشتر و بهتر باشد پایان عمر بهتر می‌شود. در روانشناسی بحث پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی مطرح است و افرادی که از خود مراقبت می‌کنند به این آسیب‌ها گرفتار نمی‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين