پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۱۷:۳۶
کد مطلب: 24413
۰
۷
مدیریت زایمان بر عهده ماماها قرار می‌گیرد

خبرهای خوش مشاور وزیر بهداشت برای ماماها

دانشکده‌های مامایی مستقل می‌شوند
به گزارش فارس، فاطمه زعفرانی در همایش روز جهانی ماما در سالن همایش‌های برج میلاد گفت: ماماها در عرصه‌های مختلف خدمات بزرگی ارائه می‌دهند و امروز که بحث بهداشت باروری مطرح است در زمینه پیشگیری، غربالگری و تنظیم خانواده که در گذشته سیاست نظام محدود کردن فرزندآوری بود و امروز در جهت فرزندآوری حرکت می‌کند خدمات ارزنده‌ای ارائه می‌دهند.

وی گفت: بنابراین ماماها که زمانی در محدود کردن افزایش جمعیت موفق بودند امروز در افزایش جمعیت نیز موفق خواهند بود. در این میان ماماها در پزشک خانواده روستایی در دورافتاده ترین نقاط کشور از مادران و نوزادان مراقبت کردند در حالی که دریافت کنندگان این خدمات اغلب افراد محروم بودند.

زعفرانی گفت: نظارت بر کار بهورزان، آموزش بهورز، مراقبت از مادران باردار و تفکیک مادران با ریسک بالا از جمله اقداماتی است که ماماها در مناطق دور افتاده انجام دادند به طوری که حتی یک مورد مرگ هم در حین زایمان گزارش نشده است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت بلوک زایمان بر عهده ماماها قرار می گیرد گفت: در بسته‌های زایمان سالم که به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد ماما را مسئول اتاق عمل و زایمان کردیم تا نوزاد بد حال را احیا کند و این نشانگر مهارت ماماهاست. مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در حوزه آموزش نیز گفت: ماماها در دانشکده‌ها به عنوان استاد و مربی مشغول به فعالیت هستند و با تمام اقدامات انجام شده این خدمات در خور ماماها نیست.

زعفرانی با اشاره به برخی بخشنامه‌ها مانند حضور ماما گفت: در مدیریت دانشکده‌ها، تعرفه زایمان، مدیریت بیمارستان تک تخصصی، مسئول بلوک زایمان، تخصیص 40 درصد سهمیه کاردانی به کارشناسی برای شاغلان مامایی و ایجاد فوق لیسانس مشاوره مامایی در این حوزه انجام گرفته است. زعفرانی مهمترین بحث در حوزه مامایی را حفظ استقلال این جامعه عنوان کرد و گفت: زمینه‌های این کار فراهم شده و دستورش را وزیر بهداشت صادر کرده به طوری که در آینده نزدیک دانشکده پرستاری از مامایی جدا خواهد شد.

وی به طرح جامع برای خروج از شرایط موجود اشاره کرد و گفت: ماماها فقط مربی بودند به همین دلیل آموزش افت کرده بود بنابراین طرحی را با عنوان ساماندهی زایمان طبیعی فراهم کرده‌ایم که در این بسته مامای عضو هیأت علمی در بیمارستان‌های دولتی و آموزشی باید مقیم باشد و مسئول زایمان طبیعی شود و آموزش زایمان طبیعی به انترن و رزیدنت توسط ماما ارائه شود.

این موضوع ترویج زایمان طبیعی را به دنبال خواهد داشت. وی از تدوین رشته دکترای مامایی خبر داد و گفت: قرار است از ابتدای ورود زن باردار به بیمارستان از اورژانس تا ترخیص، به مسائل زایمان فقط ماما رسیدگی کند مگر اینکه با شرایط پرخطر مواجه شود چرا که زایمان طبیعی کار ماما است و تمام مسئولیت آن بر عهده ماما قرار دارد.

وی همچنین انعقاد قرارداد بیمه‌ها با ماماها تأکید کرد و گفت: اگر به طور کامل این موضوع اجرا نشود نمی‌توانیم مسئولیت صفر تا۱۰۰ زایمان را به ماماها بدهیم. زعفرانی افزود: سند مامایی که به عنوان اولین رشته در سال 91 تهیه شده بود قرار است اصلاح و بازبینی شود همچنین با پیگیری معاونت توسعه ریاست جمهوری قرار است مامایی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گیرد.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با اشاره به فعالیت 50 هزار ماما در کشور گفت: زمینه کار برای ماماها فراهم است و امیدواریم با تلاش در وزارت بهداشت شرایط اشتغال آنها بیشتر فراهم شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

فاطمه.ن
بنده به عنوان یک ماما امیدوارم وزارت بهداشت به قول های خود جامه ی عمل بپوشاند.مامایی شغل سخت و پرخطری است وباید جزو مشاغل سخت قرار بگیرد چرا که یک ماما از بدو ورود مددجو به بیمارستان بدون اطلاع از هرگونه بیماری واگیر وخطرناک مددجو اقدام به کمک به مددجو نموده و وظیفه خود را انجام می دهد...
بیکار بیکار
Iran, Islamic Republic of
خواهشا به فکر استخدام ماما ها باشید سه سال از اتمام طرحم میگذره و بیکارم.
شادی
Germany
پس کی استخدام میشیم وقتی سنمون بالا رفت کیییییییییییییییییی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فاطمه روشنی
Romania
با سلام می خواستم بدونم باوجود حجم کاری زیادی که دربهداشت خانواده وجود داره چرا هیچ فکری جهت افزایش حقوق مانشده؟ وچرابابت کارکنان تبصره 3 هیچ ارتقایی صورت نگرفته؟
افسانه اسلامی
Iran, Islamic Republic of
من مامایی خوندم وهیچ جا سر کار نیستم هر چی امتحان دادم وتلاش کردم فایده ای نداشت پدرم باز نشته شبکه بهداشته کاری نتونست برای من انجام بده من طرحمو تو بد ترین شرایط انجام دادم دوست دارم سر کار باشم وتوکلم به خداست اگه لطف کنید کمکم کنید با تشکر
طیبه رضایی ثانی
Iran, Islamic Republic of
با سلام من از نیشابور هستم اینجا پرداخت زایمان خصوصی بسیار بد می باشد و جدیدا هم به ماما استخدامی که مطب دارند وجه زایمان خصوصی پرداخت نمی شود و به بقیه همکاران غیر استخدام اکنون که برج10 می باشد از خرداد پرداختی نبوده است و نمی دانیم باید درد دلمان را به کی بگوییم لطفا راهنمایی کنید
Iran, Islamic Republic of
چرا اینقدر پذیرش کارشناسی مامایی رو تو دانشگاه ازاد زیاد کردین؟فکر بیکاری این همه ماما رو نکردین
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.