جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۱۸:۰۴
کد مطلب: 24540
۰
رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی خبر داد

بررسی وضعیت اعصاب مرکزی سانحه دیدگان و مبتلایان به اوتیسم و اختلال یادگیری

حمیدرضا پوراعتماد در گفت‌وگو با فارس، درباره فعالیت‌های این مرکز اظهار داشت: در پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی به بررسی اختلالات رشد به ویژه اوتیسم می‌پردازیم.

وی افزود: از طریق تصویربرداری مغز، سبک رفتاری و شناختی فرد را پیش‌بینی می‌کنیم. در واقع با تصویربرداری می‌توانیم اختلالات رشدی را پیش‌بینی کنیم. طرح اولیه این پژوهشکده در سال 86 در دانشگاه مطرح شد و حدود یک سال است که با سه رشته اصلی کار را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: مدلسازی شناختی که بر اساس آن فعالیت‌های شناختی مدلسازی می‌شود یکی از رشته‌هایی است که در پژوهشکده به آن می‌پردازیم. همچنین روانشناسی شناختی که عملکردهای عالی شناختی را بررسی می‌کند دیگر رشته این پژوهشکده است.

وی افزود: توانبخشی شناختی نیز که هدف آن ارتقاء عملکرد شناختی و بهبود زندگی افراد است در این پژوهشکده مورد مطالعه قرار می‌گیرد. بر اساس آن افرادی که به دلیل سوانح یا اختلالات رشدی سیستم اعصاب مرکزی‌شان دچار مشکل شده است در این رشته مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اهداف این مرکز گفت: یکی از اهداف بزرگ این مرکز اختلالات عصب تحولی است که بین آنها اختلالات یادگیری و اوتیستیک بیشتر مورد بررسی قرار می‌گیرد و جزو اهداف اصلی این مرکز است.

وی افزود: سعی می‌کنیم مشکلات شناختی مبتلایان را مدلسازی کنیم و همکاران دیگر به ویژه آنهایی که درباره هوش مصنوعی تحقیق کرده‌اند در این مرکز به ما کمک می‌کنند. کشف مشکلات شناختی و ارتباط با مبانی عصب‌شناختی از جمله فعالیت‌های این مرکز است. پوراعتماد در پاسخ به این سؤال که آیا مشکلات دیگری مانند بیش‌فعالی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد گفت: اختلال بیش‌فعالی و کمبود توجه نیز بررسی می‌شود.

وی درباره مرکز نقشه‌برداری مغز ایران اظهار داشت: مشکل تجهیزات نداریم هر چند که این مرکز باید به صورت اختصاصی تجهیز شود. تنها مشکل همکاری و هماهنگی متخصصان رشته‌های مختلف است. ضعف همکاری بین متخصصان و ارگان‌های موردنظر یکی از موانع تسریع امور در این زمینه است.

رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به کافی بودن اعتبار 15 میلیارد تومانی برای راه‌اندازی مرکز نقشه‌برداری مغز ایران گفت: این مبلغ برای شروع و دشت اولی است که گذاشته شده و به معنای کافی بودن نیست چنانچه این طرح به خوبی انجام شود این مرکز در خاورمیانه بی‌نظیر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: پول و تجهیزات در وهله دوم است و همنوایی بین متخصصان رشته‌های مختلف حرف اول را می‌زند. هر نوع دانشی در مورد عملکرد مغز می‌تواند به پیش‌بینی و پیشگیری از اختلالات کمک کند بنابراین درصددیم حداکثر بهره را از این مرکز برای ارتقای دانش در این زمینه ببریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.