شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۸
کد مطلب: 24553
۲
معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی

رتبه ایران درکیفیت تولید علم جهان

ایران درکیفیت تولید علم سی‌وپنجم جهان است
به گزارش ایسنا، فریدون عزیزی در جلسه شورای اداری استان قزوین اظهار کرد: ایران در طول قرن ها و تا قرن 16 نقش مرجعیت علمی را به خود اختصاص داده بود اما به دلیل عواملی چون حمله مغول و خودکامگی پادشاهان استعدادهای علمی و درخشان کشور افول پیدا کرد.

وی افزود: امروز پس از سه دهه از انقلاب اسلامی، طلایه های شکل گیری مرجعیت علمی ایران در سطح دنیا در حال ظهور است و سند چشم انداز 20 ساله کشور پس از قانون اساسی مهمترین سندی است که بر تحقق این هدف تصریح و تاکید دارد.

عزیزی با بیان اینکه «علم محور توسعه حقیقی کشور است و بدون علم نمی توان به جایی رسید» خاطر نشان کرد: تربیت نیروی انسانی مهمترین عامل در تحقق مرجعیت علمی است و ایران توانسته است پس از انقلاب اسلامی و در دوران جنگ تحمیلی گام های بلندی را در این زمینه بردارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی هیچ دانشگاه پزشکی در کشور وجود نداشت و تنها 3 دانشکده پزشکی و 3 دانشکده داروسازی در کشور بودند در حالیکه در حال حاضر 42 دانشگاه پزشکی، 72 دانشکده پزشکی، 19 دانشکده دندانپزشکی و 21 دانشکده داروسازی در کشور وجود دارد.

وی افزود: تعداد دانشجوی پزشکی از 25 هزار نفر در اوایل انقلاب به 124 هزار دانشجو افزایش یافته است و تعداد اعضای هیات علمی نیز از 3 هزار نفر به 12 هزار و 500 نفر رسیده است. رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد: تعداد پزشکان زن در 20 سال گذشته به بیش از 2 برابر افزایش یافته است.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی ایران گفت: جهش ایران در تولید علم قابل قبول و قابل اطمینان است که باید ادامه پیدا کند اما علمی باید تولید شود که در قفسه ها و کتابخانه ها محصور نشود و تاثیرگذاری خود را در سیاست گذاری ها، برنامه ها و فعالیت ها داشته باشد. عزیری افزود: هنوز تا دستیابی به مرجعیت علمی فاصله زیادی داریم و در خروج نخبگان جزء پنج کشور اول دنیا هستیم که باید برای این موضوع چاره اندیشی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران از نظر کمیت علمی رتبه 15 جهانی اما در شاخص کیفیت علم و تولید مقالات، رتبه 35 دنیا را به خود اختصاص داده است و برای اینکه بتوانیم مرجعیت علمی را در دنیا کسب کنیم باید زمینه و بستر ماندگاری نخبگان، دانشمندان و فرهیختگان را در کشور فراهم کنیم.
استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: دستیابی به مرجعیت علمی اگرچه موضوعی است که باید با جدیت دنبال شود اما دغدغه مقام معظم رهبری صرفاً پیشرفت و تولید علمی نیست بلکه سبک زندگی هم مقوله مهمی است که باید بدان توجه کرد. عزیری ادامه داد: تحقق این امر بر عهده نخبگان، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، رسانه ها، تریبون دارها، مدیران دستگاهها، مدیران فرهنگی و تربیتی، برنامه ریزان آموزشی و تدوین کنندگان کتب درسی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.