پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۳:۲۹
کد مطلب: 2458
۰

آیا شنا در آب‌های یخ‌زده به سلامتی بدن کمک می‌کند؟

برخی به دلیل اعتقادات مذهبی،‌برخی برای افزایش سلامتی و برخی هم برای هیجان و داشتن تجربه‌ای لذت‌بخش،‌تصمیم می‌گیرند میان آب‌های یخ‌زده بپرند. اما این رفتار چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟ برخی افراد دوست دارند در آب‌های سرد یا حتی در مواردی یخ‌زده آب‌تنی کنند. چه انگیزه‌ای باعث می‌شود که این افراد با اشتیاق میان آب‌های یخ‌زده بپرند؟ شنای زمستانی یا غوطه‌ور شدن در آب‌های یخ‌زده،‌ معمولا ریشه‌های فرهنگی یا مذهبی دارد. برای مثال در کشورهای اروپای شرقی،‌ مانند روسیه، در مراسمی مذهبی به نام اپیفانی (به معنای تجلی مسیح که در روز ششم ژانویه/  17 دی‌ماه برگزار می‌شود) یا در روز غسل تعمید مسیح،‌ چنین آیینی را به جا می‌آورند. در این موارد،‌ افرادی که به این آیین‌ها ایمان دارند،‌ بر این باورند که آب رودخانه‌ها و دریاچه‌ها از نظر روحی آن‌هارا پاک می‌سازد.
حتی در برخی آیین‌ها مردهای جوان باید با سر درون آب بسیار سرد یا یخ‌زده بپرند تا اول سرشان وارد آب شود. از طرف دیگر، گروه‌هایی مانند گروه‌های شنای بلندمدت زمستانی در روسیه را داریم که عناوینی مثل گروه خرس‌های قطبی یا شیرماهی‌ها را دارند. این گروه‌ها بر این باورند که شنای طولانی در آب‌های سرد باعث بالا رفتن جریان خون و تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود و از این طریق،‌ سلامتی ارتقا می‌یابد. در برخی موارد هم افراد شنای زمستانی را با آرمیدن در فضایی گرم ترکیب می‌کنند و از این طریق،‌ تجربه‌ خود را لذت‌بخش‌تر می‌سازند. اما آیا واقعا شنا در آب‌های بسیار سرد، ‌باعث افزایش سلامتی بدن می‌شود؟ به گزارش دیسکاوری، تا به حال هیچ‌کس به طور گسترده در مورد فواید احتمالی شنای زمستانی مطالعه نکرده است. این در حالی است که شنای زمستانی در برخی کشورها مانند آمریکا در حال محبوب شدن است و هر سال افراد بیشتری از آن استقبال می‌کنند. حتی برخی از این گروه‌ها تمام زمستان،‌ هر هفته به شنای زمستانی می‌روند.
اما به گفته محققین،‌ حتی حرفه‌ای‌ترین شناگران هم در چنین شرایطی در خطر هیپوترمی قرار دارند (هیپوترمی یک موقعیت اورژانس پزشکی است و در شرایطی به وجود می‌آید که بدن سریع‌تر از آن که بتواند گرما تولید کند،‌ گرما از دست بدهد. در نتیجه ممکن است دستگاه عصبی و همچنین قلب و سیستم گردش خون نتواند به درستی کار کند و حتی منجر به مرگ شود). به همین دلیل شناگران نباید برای مدت طولانی در آب سرد باشند. وقتی دمای بدن از 95 درجه فارنهایت معادل 35.4 درجه سانتی‌گراد پایین‌تر بیاید، خطر مرگ وجود دارد. بسیاری ازافراد تازه‌کار،‌ تنها چند ثانیه در  آب می‌مانند،‌ اما افراد حرفه‌ای ممکن است بین یک تا دو دقیقه بتوانند در آب یخ باقی بمانند. اگر هوس امتحان کردن آب‌تنی در آب یخ‌زده به سرتان زد،‌ حتما با پزشک مشورت کنید،‌ به خصوص برای افرادی که در سلامت کامل نیستند،‌ این رفتار می‌تواند خطرناک و حتی کشنده باشد./خبرآنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "