پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۰۰:۳۱
کد مطلب: 24583
۰

خطر ایجاد هویت کاذب برای دانش آموزان در فضای مجازی

ابوالفضل رحمانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: متاسفانه در سالهای اخیر دانش آموزان از فضای مجازی استفاده بی‌رویه می کنند و همین موضوع منجر به انزوای دانش آموزان شده است. این هویت کاذب و زودگذر تصویری غیرواقعی برای افراد ایجاد می کند و منجر به این می شود که افراد دائما در تلاش و تکاپو برای حضور بیشتر در شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک، وایبر، وی چت و... شوند؛ چراکه در فضای مجازی بیش از آنکه هویت برای فرد مطرح باشد، دانش آموز سعی در ارائه افکار و علایق و اندیشه های خود دارد که این خود بسیار خطرناک است.

رحمانی با اشاره به اینکه این روزها شاهد اعتیاد اینترنتی جوانان و نوجوانان به ویژه دانش آموزان هستیم، گفت: این در شرایطی است که جوانان در این محیطها از آسیب پذیری بسیاری برخوردارند به ویژه افرادی که در دوره متوسطه اول و دوم در حال تحصیل هستند و حساسیت‌های دوران بلوغ را نیز طی می کنند. از سوی دیگر باید تعارض ارزش های ایرانی ـ اسلامی را در فضای مجازی مورد توجه قرار داد؛ چراکه این تکنولوژیها از قبل به ایران آمده اند و چالش های هویتی را برای جوانان ما ایجاد می کند که با مولفه های فرهنگ اسلامی و ایرانی ما مغایر است.

این مشاور با اشاره به تحقیقات انجام شده با موضوع ارزیابی سلامت روانی و رفتاری دانش اموزان شهر تهران گفت: امسال این تحقیق در میان 132 هزار دانش آموز با 42 مولفه انجام شد که متاسفانه نتایج این ارزیابی نشان می دهد، 56 درصد دانش اموزان در معرض خطر کسانی هستند که ارتباطشان با خانواده ها ضعیف است و مشکلات خود را با دوستانشان به صورت رودررو و یا در فضای مجازی مطرح می کنند.

وی ادامه داد: کمتر از یک درصد دانش آموزان در معرض خطر مشکلات خود را با خانواده مطرح می کنند؛ 33 درصد دانش آموزان اوقات فراغت خود را با استفاده از اینترنت، 29 درصد استفاده از کامپیوتر و موبایل، 17 درصد تلویزیون و 35 درصد گوش دادن به موسیقی پر می‌کنند، اما بر اساس نظرسنجی انجام شده بیش از 70 درصد دانش آموزان در پاسخ به انجام فعالیتهای ورزشی گزینه کم، اصلا یا خیلی کم را انتخاب کردند که اینها همگی هشدارهایی برای نبود تحرک، به خطر افتادن سلامت دانش آموزان، وابستگی به فضای مجازی و منزوی شدن آنها است.

رحمانی توضیحات خودرا اینگونه تکمیل کرد: این روزها راه اندازی شبکه های اجتماعی همچون وایبر، وی چت، واتس آپ و.. منجر به این شده که خانواده ها از هم دور شوند حتی ممکن است خانواده ها به صورت صوری و ظاهری دور هم جمع شوند، اما در همان جمع نیز افراد خانواده هرکدام توجهشان به گوشی یا تبلت هایشان است.

مشاوره آموزش و پرورش شهر تهران نظر خود را درباره راه اندازی فیس بوک دانش آموزی اینگونه مطرح کرد: راه اندازی شبکه اجتماعی همچون فیس بوک ویژه دانش آموزان به شرطی می تواند تاثیرگذار و مثبت تلقی شود که دانش آموزان هر کدام با هویت و شناسنامه خود وارد این شبکه شوند و حریم ها حفظ شود. از سوی دیگر باید مربیان، والدین و معاونان و دبیران نیز عضو این شبکه شوند و با تولید محتوای فرهنگی، علمی و مذهبی شاهد اتفاقات خوب فرهنگی و علمی باشیم. ضمن آنکه فضایی فراهم می شود تا دانش آموز خارج از مدرسه با مربی و مدیر خود در فضایی صمیمانه و دوستانه صحبت و تبادل نظر کند.

وی پیشنهاد داد: برای جلوگیری از آسیبهای استفاده از فضای مجازی باید خانواده ها، دانش آموزان را به شرکت در فعالیتهای اجتماعی تشویق کنند. تقویت رفتارهای اجتماعی، وضع قوانین سختگیرانه برای برخورد با مجرمان جرایم اینترنتی و اجرایی کردن این قوانین، آشنا کردن خانواده ها درباره آسیبها و نحوه استفاده از فضای مجازی، استفاده از هنرمندان و ورزشکاران در اعلام آسیبهای استفاده از اینگونه فضاها، اختصاص بخشی از کتابهای درسی برای آشنایی با فناوری های جدید و خطرات بالقوه آن از جمله راهکارهای موثر برای آگاهی دهی به دانش‌آموزان و اطلاع آنها از خطرات و آسیب های استفاده از دنیای مجازی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...