سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۱۷:۳۴
کد مطلب: 24633
۰

رتبه ایران در هوش مصنوعی/ میزان تولید علم کشورها در علوم کامپیوتر

به گزارش مهر، جعفر مهراد گفت:دانشگاه های کشور در دو دهه گذشته گام های موثری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برداشته و نسبت به تاسیس رشته های علوم و مهندسی کامپیوتر در دوره های مختلف تحصیلی اقدام کرده اند. صنعت کامپیوتر شامل گرایش های نرم افزار، سخت افزار و فناوری نوپای IT، هوش مصنوعی و سیستم های اطلاعاتی حوزه های مهمی هستند که دانشجویان زیادی در این حوزه تحصیل نموده و از دانشگاه های مختلف کشور فارغ التحصیل می شوند.

رئیس مرکز منطقه ای افزود: رشد دانشگاه ها و افزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی که ناشی از نیاز واقعی جامعه به فعالیت های خدماتی مهندسی فارغ التحصیلان این رشته است در تولید علم نیز تاثیرات مطلوب خود را به جا گذاشته است. 

وی اظهار داشت: میزان تولیدات علمی در رشته مهندسی کامپیوتر و علوم وابسته در سال 2013 میلادی بر اساس پایگاه تامسون رویترز نشان می دهد ایران در علوم کامپیوتر با گرایش سیبرنتیک از نظر تولید علم رتبه 32 جهان را در اختیار دارد.

سیبرنتیک: 

مهراد اعلام کرد: ایران در علوم کامپیوتر با گرایش سیبرنتیک از نظر تولید علم رتبه 32 جهان را در اختیار دارد. از مجموع کشورهای نوظهور علمی در این فاصله می توان به تایوان، برزیل، هلند، هند، جمهوری چک، رومانی، یونان، ترکیه، رژیم اشغالگر قدس و مکزیک اشاره کرد که به ترتیب رتبه های 9، 15، 16، 20، 24، 25، 26، 28، 29 و 30 را به خود اختصاص داده اند.

سرپرست ISC خاطرنشان کرد: میزان تولیدات علمی ایران در حوزه سیبرنتیک در سال 2013 میلادی 24 مقاله است. ترکیه و رژیم اشغالگر قدس نیز به ترتیب 25 و 26 مقاله تولید کرده اند. رتبه اول به ایالات متحده اختصاص دارد که در این سال 562 مقاله از این کشور در تامسون رویترز به ثبت رسیده است. رتبه های دوم، سوم، چهارم و پنجم نیز به ترتیب به جمهوری خلق چین (487 مقاله)، ژاپن (386 مقاله)، انگلستان (255 مقاله) و آلمان (215 مقاله) تعلق دارد.

مهندسی نرم افزار:

مهراد عنوان کرد: مهندسی نرم افزار شاخه دیگری از علوم کامپیوتر است و تولیدات علمی این شاخه توسط تامسون رویترز به تفکیک گزارش شده است. در اینجا رتبه ایران و ترکیه هر کدام با تولید 120 مقاله در سال 2013 میلادی 24 است. ایالات متحده آمریکا، چین، آلمان، فرانسه و ژاپن 5 کشور نخست تولید کننده علم در مهندسی نرم افزار هستند که هر کدام به ترتیب 2690 مقاله، 1718 مقاله، 738 مقاله، 645 مقاله و 638 مقاله تولید کرده اند.

سخت افزار و معماری:

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: در سخت افزار و معماری، سهم تولیدات ایران 173 مقاله است. ایران با تولید این تعداد مقاله رتبه 15 تولید علم جهان را در دست دارد. در این فاصله نام هیچ یک از کشورهای اسلامی و منطقه مشاهده نمی شود. ایالات متحده با تولید 2702 مقاله در جایگاه اول نشسته است. رتبه های دوم تا پنجم نیز به ترتیب چین (2077 مقاله)، ژاپن (656 مقاله)، تایوان (532 مقاله) و فرانسه (475 مقاله) تعلق دارد.

وی افزود: ترکیه در سخت افزار و معماری با تولید 84 مقاله رتبه 24 تولید علم جهان را از آن خود کرده است و رتبه رژیم اشغالگر قدس نیز 26 است. 

هوش مصنوعی:

سرپرست  پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) خاطرنشان کرد: رتبه ایران در گرایش هوش مصنوعی در خور توجه است. در این رشته ایران در سال 2013 میلادی 577 مقاله تولید کرده  و رتبه 13 تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است. کشورهایی که پیش از ایران قرار دارند به ترتیب چین، آمریکا، هندوستان، اسپانیا، انگلستان، فرانسه، آلمان، ژاپن، ایتالیا، کره جنوبی، تایوان و کانادا هستند.

مهراد یادآور شد: از مجموع سایر کشورهای اسلامی، ترکیه دارای 424 مقاله (رتبه 16)، مالزی 275 مقاله (رتبه 20)، تونس 146 مقاله ( رتبه 32) و عربستان سعودی دارای 114 مقاله (رتبه 35) است. رتبه رژیم اشغالگر قدس با تولید 130 مقاله دارای رتبه 33 است. 

سیستم های اطلاعاتی:

مهراد گفت: ایران در بین 141 کشور تولید کننده علم در گرایش سیستم های اطلاعاتی از علوم کامپیوتر با تولید 230 مقاله، رتبه 20 تولید علم جهان را در اختیار دارد. تنها کشور مسلمان که تا اینجا پیش از جمهوری اسلامی ایران قرار دارد مالزی است. مالزی در سال 2013 میلادی با تولید 248 مقاله در جایگاه 19 تولید علم جهان نشسته است. رتبه های اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم به ترتیب به آمریکا (3940 مقاله)، چین (3917 مقاله)، کره جنوبی (1163 مقاله)، ژاپن (1151 مقاله) و انگلستان (940 مقاله) تعلق دارد.

وی افزود: جایگاه ترکیه، عربستان سعودی و پاکستان در گرایش سیستم های اطلاعاتی به ترتیب 25، 26 و 30 می باشد. رژیم اشغالگر قدس 187 مقاله تولید کرده و رتبه آن 22 است.

نظریه ها و روش ها

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: تامسون رویترز با توجه به محتوای موضوعی مقالات، رشته های موضوعی را در رده بندی های خاص خود قرار می دهد. نظریه ها و روش ها نیز بر این اساس تقسیم بندی شده است.
 اعضای هیات علمی و پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران با تولید 253 مقاله که رقمی چشمگیر است، ایران را در مقام 19 تولید علم جهان نشانده اند. هیچ یک از کشورهای اسلامی و منطقه در این فاصله قرار ندارند. کشور مالزی با تولید 217 مقاله حائز رتبه 23، ترکیه با تولید 214 مقاله حائز رتبه 26 و تونس با تولید 100 مقاله حائز رتبه 39 است.

کاربردهای چند رشته ای:

مهراد اعلام کرد: آخرین شاخه که در تامسون رویترز ذیل مقوله علوم کامپیوتر موضوع بندی شده است، کاربردهای چند رشته ای است. در این بخش، ایران بیش از سایر شاخه هایی که تاکنون مورد توجه قرار گرفت، رتبه ای بالاتر بدست آورده است. ایران در این زمینه با تولید 601 مقاله، مقام 11 تولید علم جهان را در اختیار دارد. تنها دو کشور هندوستان و تایوان به ترتیب با رتبه های 7 و 8 در گروه کشورهای نوظهور علمی جلوتر از ایران قرار دارند.

وی ادامه داد: حتی ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و ده ها کشور دیگر پیشرفته و در حال توسعه بعد از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند. رتبه ترکیه 17، و رتبه رژیم اشغالگر قدس در این زمینه 38 می باشد. کشور های مالزی، تونس و عربستان سعودی نیز به ترتیب با تولید 192، 151 و 146 مقاله رتبه های 25، 30 31 را بدست آورده اند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.