جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۱۶:۰۴
کد مطلب: 24758
۲

مُسکّن علیه طول عمر

کمتر کسی پیدا می شود در طول عمر خود مسکن های غیرنسخه ای مثل آسپیرین، ایبوپروفن و استامینوفن برای درمان سردرد یا دردهای مفصلی مصرف نکرده باشد.
اگر از جمله افرادی هستید که با بروز کوچک ترین دردی سراغ قرص های مسکن می روید، باید بدانید با این عادت در بلندمدت آسیب های جدی و جبران ناپذیری به سلامت خود وارد خواهید کرد و حتی می تواند مهم ترین عامل برای صد ساله نشدن شما باشد!.

به گفته پزشکان، مصرف دوز پایین آسپیرین در پیشگیری از بروز سکته مغزی، بیماری قلبی و برخی انواع سرطان موثر است، اما مصرف بی رویه این قرص نه تنها مفید نیست، بلکه سلامت تان را به خطر می اندازد.

همچنین مصرف داروهای مسکنی که در دسته داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (به عنوان مثال ایبوپروفن، آسپیرین و...) قرار می گیرد، مانع آن می شود که هورمون «پروستاگلاندین» درد و التهاب را در پاسخ به عفونت یا آسیب دیدگی ـ که البته یک واکنش طبیعی و حیاتی است ـ ایجاد کند.

به این ترتیب ممکن است زمانی متوجه بیماری خود شوید که کار از کار گذشته است. همچنین خانواده داروهای موسوم به داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی می تواند باعث صدمه دیدن سلول های محافظ جدار معده و دوازدهه شود و در نتیجه امکان بروز زخم های گوارشی و خونریزی های گوارشی را بیشتر کند حتی تحقیقات نشان داده مصرف این گونه داروها دومین علت بروز زخم های گوارشی است.

با این حساب اگر مشکل گوارشی، ترشح افزایش اسید معده، ریفلاکس یا ترش کردن و سابقه زخم یا خونریزی گوارشی دارید؛ بهتر است از این گروه از داروها استفاده نکنید یا اگر مجبور به استفاده از آنها هستید آنها را حتما همراه غذا یا شیر بخورید.

در عین حال، مصرف بی رویه این داروها باعث ایجاد زخم و التهاب در جداره داخلی معده شده و بروز عارضه «ترک معده» را به همراه دارد. در چنین شرایطی معده نمی تواند مواد مغذی را جذب کند و احتمال بروز حساسیت غذایی هم بیشتر می شود.

علاوه بر این، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بر عملکرد باکتری معده که کنترل کننده سیستم ایمنی است، تاثیر می گذارد و در نتیجه فرد بیشتر بیمار می شود و این موضوع می تواند به معنی کوتاه شدن طول عمر باشد البته استامینوفن که یکی از پرمصرف ترین مسکن هاست باعث بروز مشکلات معده نمی شود، اما در عوض آسیب کبدی را همراه دارد و متاسفانه گاهی این آسیب دیدگی به حدی است که به قیمت جان بیمار تمام می شود البته دفع استامینوفن از راه کبد است، اما دفع مسکن هایی مثل ایبوپروفن، ناپروکسن و بسیاری از مسکن های دیگر از راه ادرار و توسط کلیه هاست.

در موارد معدودی این مسکن ها می توانند باعث آسیب ناگهانی یا تدریجی به کلیه ها و کاهش عملکرد آنها شوند.

اگر بیماری های دیابت، افزایش فشارخون یا مشکلات کلیوی (و حتی سابقه سنگ کلیه) دارید حتما باید برای مصرف این گونه مسکن ها با پزشک مشورت کرده و بهتر است اصلا از این گروه داروها استفاده نکنید و اگر هم جزو مصرف کنندگان دائم این مسکن ها هستید باید از نظر سلامت کلیه ها بررسی شوید.

خطر بروز بیماری های قلبی از دیگر عوارض مهم مصرف خودسرانه مسکن هاست. این داروها ترشح آنزیمی را که از رگ ها حفاظت می کند متوقف می کند و احتمال خطر ابتلا به مشکلات قلبی را تا دوبرابر افزایش می دهد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!