جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۶
کد مطلب: 24809
۷
۲۶

دختران را از ازدواج در سن بالا نترسانید

میگنا: همایش ملی چالشهای خانواده ایرانی به مناسبت روز خانواده در دانشگاه الزهرا برگزار شد. درهمایش ملی چالشهای خانواده ایرانی شهیندخت ملاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: امروز خانواده دچار تحولاتی مانند کوچک شدن ابعاد خانواده،افزایش طلاق،بالارفتن سن ازدواج شده که این تحولات جهانی هستند و مختص کشور ما نیستند.

او با بیان اینکه عوامل دیگری هم در این تحولات تاثیرگذار بوده اند مانند گرایش به مهاجرت، سالمندی و ایدز گفت: همچنین امروز با تغییر نقش زنان، مردان و فرزندان و تغییر الگوی خانواده مواجه ایم که بعضی کارکردها را دچار اختلال کرده و باعث شده تا خانواده هسته ای شوند. او ادامه داد: امسال روز خانواده به نام اهمیت و نقش خانواده در حصول اهداف توسعه نامگذاری شده است.

ملاوردی گفت: ایران در حال تجربه سریع تغییرات اجتماعی است که از جمله آنها می توان به بالا رفتن سطح تحصیلات زوجین، کاهش نرخ باروری، درگیر شدن زنان در اشتغال، کمتر شدن گذراندن اوقات فراغت در کنار یکدیگر نام برد. معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: این مسائل باعث شده تا از فروپاشی نهاد خانواده حرف زده شود اما نگاه دیگری هم وجود دارد که می گوید که این فروپاشی نیست، بلکه فقط خانواده در معرض آسیب است و باید با تشریک مساعی دولت از شدت آسیبها کاست.


او ادامه داد: شناخت و تببین درست و فهم واقع گرایانه از آسیبهاست که به مهار آن می انجامد. او با بیان اینکه امروز خانواده نیاز به توجه ویژه دارد گفت: هرچند خانواده چالشهای چندگانه دارد اما توجه به مادران می تواند به بهبود وضعیت وضع آنها کمک کند. او گفت: خانواده اگر براساس مشارکت و برابری بنا نهاده شود می تواند دموکراسی را در جامعه و خانواده تقویت کند. ملاوردی تاکید کرد اگر به دنبال دموکراسی واقعی هستیم و آن را آرمان خود قرار داده ایم باید خانواده را دریابیم چون راه دموکراسی از خانواده می گذرد و دموکراسی از خانه شروع می شود.

سن زیستی و سن شناسنامه ای در ادامه غلامعلی افروز رئیس سابق دانشکده روان شناسی دانشگاه تهران گفت: خانواده تنها نهاد فطری، طبیعی ، بی بدلیل و محبوبترین نهاد در گستره هستی است که سایر نهادها برای قوام و دوام آن تاسیس می شوند. او ادامه داد: اصل 10 قانون اساسی می گوید باید هدف و جهت همه برنامه های دولت برای حفظ و قوام خانواده باشد. او با بیان اینکه ایران نیاز به وزارت مقتدر خانواده دارد گفت: کشور کانادا سالها پیش آن را ایجاد کرده و ما هم باید داشته باشیم چون وزارت جوانان شوخی است چون کودک، زن و مرد و پیر و جوان همه در وزارت خانواده جا می گیرند.
افروز گفت: تعداد تولد دختران و پسران برابر است و خداوند آنها را به طور مساوی می آفریند اما چون سقط جنین دختر به طور نهان و آشکار در کشور ما انجام می شود باعث شده تا تعداد پسرها بیشتر باشد.

افروز با اشاره به اینکه در ایران در برابر هر هزار دختر 20 تا 40 ساله، هزار و 24 پسر داریم گفت: اما باورهای کلیشه ای این است که تعداد دخترها بیشترند و این آمارهای غلط پیامدهای بد فرهنگی دارند.

او ادامه داد:کسانیکه می گویند 4 تا 6 میلیون پیر دختر داریم پویایی فکری ندارند چون دختران 40 ساله امروز از دختران 20 ساله 70 سال پیش در سن زیستی بهتری هستند. این روان شناس گفت: سن زیستی مهمتر از سن شناسنامه ای است و حتی سن روانی مهمتر و دختر 40 ساله امروزی از دختر 20 ساله هفتاد سال پیش جوانتر است بلکه سن زیستی او قویتر و بالاتر است.


او ادامه داد: در صدا و سیما افراد کم سواد می گویند ازدواج دختران در سن 35 سالگی اشکال دارد، اشتباه است چون تحقیقات نشان می دهد سن زیستی این دختران جوانتر است.

افروز با بیان اینکه نباید نگران فرزند آوری این دختران شد گفت: ازدواج در سن زیستی و روانی مهم است و اگر پسرها هم کوچکتر باشند اشکالی ندارد چون در سالهای اخیر سن بلوغ جابه جا شده است. او تاکید کرد: فرزند آوری در سن بالای 40 سال مانند فرزند آوری دختران 20 ساله در 80 سال پیش است.

او گفت: در کشور انگلستان، به مدت 10 سال آمار زایمان 5 هزار زن بین 46 تا 55 سال را ثبت کردند که تنها 1.1 درصد فرزند این زنان دچار سندروم دان شده بودند.

افروز گفت: این نشان می دهد بارداری در سن بالا اشکال ندارد چون اتفاقا زنان در سن بالا محتاط ترند و از لحاظ بهداشتی بیشتر به خودشان می رسند و استانداردهای بهداشتی را رعایت می کنند.

او ادامه داد: بنابراین روان شناسان، جامعه شناسان و پزشکان باید اطلاعات خود را بازنگری کنند و دختران را از ازدواج در سن بالا نترسانند و ناخواسته به ازدواج نکردن افراد دامن نزنند.
كانال میگنا
خبرآنلاين
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مریم
Iran, Islamic Republic of
الهی خدا خیرت بده من 31 سالمه.خواستگار خوبی نداشتم به خاطر اعتیاد پدرم و شاید چیزهای دیگه ولی دختر پاکی هستم الانم دکترا قبول شدم.به خدا روانی شدم از بس استرس گرفتم کنایه شنیدم .امیدوارم خدا خیرت بده کا اینقدر امید میدی.باورز کنید تو این فرهنگ ضعیف هیشکی کاره دیگه ای نداره فقط ازدواجو چماق کردن میکوبن تو سر ما.خدا خودش جزاشونو بده که اینقدر ما رو عذاب میدن.
ماسلی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در جوامع مادر بسیاری از خانواده ها دختر وقتی ارزش پیدا میکند یا وجود پیدا میکند که شوهر داشته باشد در حالی که اگر شعور داشته باشند اگر دختر را انسان بدانند به کمالش هم نگاه کنند نه صرفا جمال دختری نه بیشوهر میمونه نه بیشوهرها مضطرب
Iran, Islamic Republic of
موافقم، حتا تو فامیل هم به دختر مجرد به چشم بچه نگاه میکنن(با وجود28 سال سن) اما اگه متآهل باشی هم هواتو دارن هم انگار یه بانوی کامل و فهمیده باهات رفتار میکنن
بهاره
Iran, Islamic Republic of
من36سالمه به خاطرخساست پدرم واینکه میترسه نکنه دامادش کسی باشه که بیادثروتشوبالابکشه نمیذاره ازدواج کنم خیلی سرزنش میشم بعضی زناومردافک میکنن نکنه من مشکل اجتماعی دارم یاخدانکرده مشکل بدی دارم که تاحالاازدواج نکردم درحالی که من هیچ رابطه ای غیرشرعی وغیرعرفی باهیچ مردی نداشتم وهمش تقصیرپدرخسیسمه ولی بعضیابی توجهن به این مسائل
Iran, Islamic Republic of
سلام خدا خىرت بده اقاى دکتر افسرده شده بودم از بس تو ساىت هاى مختلف با احساساتم به عنران ىه دختر مجرد بالاى سى سال بازى شده بود,
زهره
Iran, Islamic Republic of
ممنون اقای دکتر. این حرفها باید اینقدر در رسانه ها بخش بشود که بگوش ادمهای کم سواد برسد که فکر میکند اگه دختر بالای 30 سال دیگر مورد مناسبی برای پسرانشان نیست چون نمیتواند زایمان سالمی داشته باشد.
Iran, Islamic Republic of
آخه این پسرهای نا لایق ارزش دارند؟ بیکارید این اراجیف رو مینویسید.
آریانا محمودخانی
Iran, Islamic Republic of
ممنون مطالبتون جالب بود , درسته ,من خودم چهل و هشت سالمه ,ولی از لحاظ ظاهر لااقل پانزده سال به گفته افرادی که سنمو نمیدونن ,جوانتر هستم

اینکه کسی ازدواج نکرده یه مسعله ی شخصیه , ولی خیلی ها به ماها کار دارن
گاهی به پاک بودنمون شک میکنن ,گاهی به دید ترحم ,
کسانی که ازدواج ناموفق داشتن رو حتی از کسی که مجرده خوشبختتر میبینن
زهرا
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر ممنون که به جوانها امید میدید
این صحبتها بیشتر در رسانه هاپخش بشه تا به دخترهای 30 به بالا اینقدر نگاههای ترحم آمیز نکنن
سارا
Iran, Islamic Republic of
سلام آقای دکتر
خدا خیرتون بده که بهمون امید میدین. ما که از دیوار مردم بالا نرفتیم فقط ازدواج نکردیم گناه کبیره کردیم؟در ضمن ازدواج نکردن مادلیل نمیشه همه پسرارو بی لیاقت بدونیم. با این جمله موافق نیستم. بی لیاقت دختر و پسر نداره
Iran, Islamic Republic of
بابا شوهر کنن اینقدر عقده ای نشن من 6 تا خواهر شوهر پر ادا دارم که دران به مرز40 می رسن هنوز فکر می کنن اسب سفید می اد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اگه ازدواج کنند طلاق بگیرند و یا زندگی خوبی نداشته باشند بدتر عقده ای می شند چون کسی که ازدواج نمی کنه به خواست خودش ادمی رو که مناسب حالش باشه هنوز در نظر نگرفته و نمی خواد به هر قیمتی ازدواج کنه
یه دختر
Iran, Islamic Republic of
دم از امام حسین می زنیم. از عاشورا و حق می گیم و دلیل تباهی جامعه زمان امام رو عمل نکردن به دستور خدا و پیغمبرش می دونیم اما به خودمون که میرسه عملکردمون فرقی نداره.
یکسری به سایت های ایرانی و خارجی بزنین و به لحاظ روانشناسی و اجتماعی و... بررسی کنید ببینید چند درصد از مردان تک همسر هستند؟ چرا تعدد زوجات که صریحا در قرآن اعلام شده خیانت نام گذاری می کنید؟ برگردید به جامعه به مشکلات عاطفی زنان و دختران بی سرپرست و یکم منصف باشید‌. با تمام اختیاراتی که به زن اول با قانون تک همسری دادین باعث شدین از روی حسادت و قضاوت عجولانه به مدت زمان اندکی زندگی خودش و بچه هاش رو به آتش بکشید. باعث شدین زنان اول که تحت حمایت مرد در زندگی به لحاظ عاطفی، جسمی و روحی هستند تا این حد نسبت به سو استفاده از همجنسانشون ظالم یا بی تفاوت باشن. زن ها و دختران زیادی رو از حق داشتن خانواده سالم محروم کردین باعث شدین که از اضطرار و اجبار به گناه بیفتن مورد سو استفاده قراربگیرن و شخصیت، لطافت و زنانگیشون مورد تعدی و تجاوز قرار بگیره. ازدواج حق مسلم هر زنی هست، داشتن خانواده و فرزند حق مسلم هر انسانی هست. ازدواج و نکاح سنت پیامبر هست و شما این که سنت هست رو اینقدر برای زنان سرپرست خانوار، مطلقه و دختران سن بالا با این شرایط سخت، غیرممکن و شرم آور کردین. با قانون تک همسری به دست خود زن ها تیشه به ریشه ی زندگی هاشون زدین و جای تاسف هست که بسیاری زنان تا این حد به سرنوست همجنسان و دختران جامعه اشون بی تفاوتن‌. غیرت از آن خداست و آن را در وجود مردان قرار داده با فشار برای ازدواج، صیغه های پنهانی و... مسیولیت و غیرت پذیری مردان رو‌ نگیرین و اون ها رو تا این حد نسبت به نوامیس جامعه بی تفاوت نکنید.
بخاطر خدا منصف باشید و حکم حلال قران را که حق مرد و زن هست به میل حرام ندونین
دختر سن بالا
Iran, Islamic Republic of
سلام ميگنا
به عنوان یک دختر سن بالا ازتون خواهش می کنم قانون تک همسری رو یکبار دیگه مورد بازبینی قرار بدین. حق هر زنی هستی که مردی در زندگی داشته باشد شرعی، عرفی و قانونی. ازتون خواهش می کنم به ما هم فکر کنین که سالها مجرد زندگی کردیم سنین جوانیمون سپری شده، خواستگار نداریم و از حق مادر شدن و... محرومیم. این فرهنگ رو ایجاد کنید که مرد نسبت به هر زنی که وارد زندگیش میشه مسئول هست. نذارین این همه از زنان سپرست خانواده، زنان مطلقه و دختران مجرد سن بالا به لحاظ عاطفی، جسمی و جنسی سو استفاده بشه. حق طبیعی هر زن به داشتن همسر و حق طبیعی مرد به تعدد زوجات رو مطابق قرآن به جامعه برگردانید و عرفیش کنید. شما را به خدای قرآن قسم فکری به حال این همه دختر و زن بی سرپرست بکنید.
با برداشتن قانون تک همسری، زنان سرپرست خانوار رو از گوشه ی کارخونه ها که کاگر ارزون قیمت شدن نجات بدین! بذارین دختران مجرد تحصیلکرده هم امکان استخدام شدن داشته باشن، در محیط های خصوصی امنیت شغلی و اجتماعی داشته باشن، لطفا شان زن رو بهش برگردونید نذارین اینطور بی حرمت بشه! از هوو دیو نسازین. یاد بدین به زنان جامعه رحم نسبت به هم جنس رو، رحم کردن یک زن به زن دیگه فقط به این نیست که وارد زندگی مرد متاهلی نشه، گاهی رحم در این هم هست که از خودخواهی و تجمل و زیاده طلبی کم کنیم و نسبت به همجنسمون که به لحاظ جسمی و عاطفی و روحی تحت فشار هست کمک کنیم بذاریم سایه ی مرد بالای سرش باشه. برای دختران مجرد همسن من خواستگار نیست چه برسه به زنان مطلقه و... هر کسی وارد گفتگو میشه دنبال سو استفاده هست، یاد بدین به مردان اجتماع تعهد و انصاف رو! انصاف این نیست که فقط زن اول و بچه هاشون رو مراقب باشن و با زنان دیگه خوشگذارانی کنند. کمک کنین با امکان ازدواج مجدد فساد، فقر و فحشا کمتر بشه.
بیاین منطقی و منصف باشین.بیاین فرهنگ سازی کنید. بخوانید در احادیث که منظور از عدالت در قرآن نفقه هست و خیلی موارد دیگه، چرا مناسبتی حلال رو حرام می کنید و امکان ازدواج رو میگیرین از بقیه... در نظر بگیرید شرایط متفاوت زنان جامعه رو!
از هوو و زنان مجرد جامعه کابوس نسازید. کمک کنید که سقف و دلگرمی روحی، روانی و عاطفی داشته باشند.چرا همیشه از زنان اول اینطور یاد می کنید که به پای مرد سوختن و ساختن، چرا نمیگین در سنین جوانی از نعمت داشتن همسر برخوردار شدند، نگاه نامحرم و فضولی و تجسس مردم توی زندگیشون مثل سرک کشیدن تو زندگی دختران و زنان مجرد نبود؟ چرا نمیگین در سنین پایین نعمت مادر شدن را تجربه کردند؟ لباس عروس پوشیدند مورد عزت و احترام و محبت قرار گرفتند. چرا نمی گین با همسرشون مهمونی و مسافرت رفتند و یه دختر همسن من از تمام این موهبت ها محروم بوده؟
چرا وقتی صحبت از انسانیت و رحم نسبت به همجنس هست فقط به زنان مجرد توصیه می کنید که از زندگی مردان متاهل فاصله بگیرند، چرا زنان متاهل رو به فرمان خدا و تامل در آیات قرآن دعوت نمی کنید که رحم کنن نسبت به همجنسشون که از بی پناهی مورد سواستفاده مردان قرار می گیرد.
چرا حلال خدا رو حرام می کنید و عرصه ی زندگی رو اینقدر برای زنان متاهل، مجرد و مردان سخت می کنید؟
چرا زنی که خودش توان این رو نداره تمام نیازهای جنسی شوهرش رو پاسخگو باشه اجازه نمیده زن دیگری شرعی، قانونی و عرفی تحت حمایت مردش قرار بگیره؟ چرا خانم هایی که گاهی برای یک مهمونی رفتن میلیونی خرج لباس می کنند اجازه نمیدن با هزینه ی خیلی کمتر شوهرشون سرپرستی زن بی سرپرست دیگه ای رو به عهده بگیره؟ چرا حلال خدا رو حرام اعلام میکنید؟
قادرین وقتی خودتون به لحاظ جسمی، روحی و جنسی تامین بودین و این نعمت ها رو همجنستون دریغ کردین در برابر خدا و قرآن پاسخگو باشین؟ وقتی حلال خدا رو حرام اعلام می کنید انتظار نداشته باشید کسی از راه غیر عرفی وارد زندگی و حریم خصوصیتون نشه! بیاین قانون تک همسری رو مورد بازبینی قرار بدین، این امکان رو ایجاد کنین دیگران هم از امنیت و سایه بالای سر برخوردار باشند، بیاین تجدید نظر کنین و نذارین حسرت فرزند، خانواده، امنیت شغلی و... از بقیه آدم ها گرفته بشه. بخاطر خدا و دینش کمک کنین زن و دختر بی سرپرست کمتر بشه که فساد کمتر باشه
ميگنا
Iran, Islamic Republic of
باسلام و سپاس از شما به لحاظ اهميت موضوع،كامنت شما بانوي گرامي براي بازديد بيشتر بصورت مستقل در يك پست ميگنا منتشر شد. موفق باشيد- لينك مطلب شما:

https://www.migna.ir/vdcezn8x.jh8ook6bbs9ij.dkjzhy.html
Iran, Islamic Republic of
با سلام
مطمینید که شما آقا نیستید که اینقدر التماس می کنید برای تعدد زوجات آقایون. یه بار دیگه اون متن علمی و آمارها رو بخونید . الان مشکل کم بودن آقایون مطرح نیست که فقط به این راه حل فکر می کنید. جالبه خودتون رو خانم هم معرفی می کنید.
Ma
Iran, Islamic Republic of
اگه مردان بتوانند قدرت کنترل و مدیریت خوناده رو داشته باشن و توان سرپرستی یه همسر دوم داشته باشن وشجاعت و مردانگی در وجودشان انقد باشه که برای رضای خدا سرپرستی یه همسر دیگه روبعهده بگیرنو نه دزدکی و یواشکی مشغول برقراری رابطه با زنهای دیگه باشنو با احساست اونه بازی بکنند و از آخر از ترس برملا شدنش به اون بیچاره بی سر پناه که به اونا اعتماد کردنپشت پت بزنه واونارو هم از اونشخصیتی که دارن بندازه. و شما زنهای متعخل دل خوش داشته باشین که شوهر کردین و مطیع کله اوامر شماست
Iran, Islamic Republic of
اونقدر بهت فشار میاد بدبخت که جفنگ می نویسی؟
الهام
Iran, Islamic Republic of
خاک تو سر بدبختت, که زندگیت را عرضه نداری خودت اداره کنی باید سایه مرد بالا سرت باشه ادم اگر همراه و شریکش را پیدا کرد ازدواج میکنه نه با هر کی از روی ترحم و شهوت و بدبختی, توهم انسانی مثل مرد زندگیت را اداره کن ولی زندگی کسی را به هم نریز و محض اطلاعتون بعضی کشورها تعداد زنهاشون خیلی کمه برا اینکه به مردا فشارنیاد نظرت چیه هر زن چند تا شوهر داشته باشه؟اسکل جان نگی که حکم خدا برای تعیین جنسیت بچست که ازمایش دی ان ای را میکنم تو حلقت
سارا
Iran, Islamic Republic of
امکان نداره که تعداد زنان خیلی بیشتر از مردان باشه که...
همون مطالب علمی که تو حلق ملت میکنی اینو میگه. شما خیلی بی ادب تشریف دارید، ایشون آزادی بیان دارند و نظرشون رو گفتند، به خاطر جسارتی که دارند تحسینشون میکنم، ازدواج شاید به نظر یه مسئله ی دنیایی باشه ولی مطمئنم که با تمام سختیایی که متحمل شدند با این صراحتی که در بیان حکم خدا داشته اند، زندگی خوبی ان شاءالله خواهند داشت حتی به بهای ازدواج نکردن در این دنیا. شما هم بهتره مراقب عواقب صحبتاتون باشید.
متاهل
Iran, Islamic Republic of
سلام و با احترام به نظر شما
هیچ جای قران نگفته که مرد حق داره چند زن داشته باشه ، بلکه گفته مرد اگر بتونه عدالت را رعایت کنه حق داره چند زن داشته باشه و اگه اهل تحقیق و مطالعه تفاسیر قران باشید میبینید که در تفاسیر گفتن فقط افراد معدودی هستن که میتونن این عدالت رو رعایت کنن.

موضوع بعدی اینه که اگر قانون رعایت بشه مشکل زنان سرپرست و یا مطلقه هم حل میشه،
موندم چرا واقعا چرا زنان مطلقه ما اکثرا مجبور میشن از حق قانونی خودشون بگذرن و مهریه را بیخیال بشن و برن گوشه کارخونه به قول شما?
چرا اداره کار نظارت نمیکنه تا حقوق زنان بی سرپرست کامل بهشون تعلق بگیره?
چرا دادگستری اهمیتی به شکایات زنان از شوهران انچنانی و مردان جامعه که اونا رو اذیت میکنن، نمیکنه?
چرا میخواین زنان رو از چاه در بیارین و به چاله بندازین? چرا جرا چرا
Iran, Islamic Republic of
مشکلات جنسی چگونه حل میشه ؟ نداشتن فرزند چگونه حل میشه؟ مادر نشدن چگونه حل میشه؟
میترا
Netherlands
واقعا متاسفم برای خودم که تو جامعه ای زندگی می کنم که سن ۳۰ سال رو برای ازدواج دیر می دونن ۱۲ سالگی خوبه لابد !!!به کجا رسیدیم به شخصه ازدواج نکردن رو خیلی به تر از تن دادن به هر ازدواجی با هر کیفیت ویا ادامه زندگی به هر طریق می دونم خوبه یکم کیفیت هم برامون مهم باشه دختر ۳۰ سال و بالاتر نیاز به ترحم هیچ کی نداره بهتره به حال افکار بدوی ترحم کنید
United States
من که ۴۶ سالمه هنوز مجردم یعنی چی میشه عاقبتمون
س الف
Iran, Islamic Republic of
سلام در این عصر و زمانه که تعداد جوانان مجرد زیاد شده بخصوص دختران بالای سی سال قطعا روشهای سنتی برای معرفی جوانان به هم کار ساز نیست حتما باید موسساتی تاسیس شود که تحت نظارت کارشناسان با صلاحیت اعم از روانشناس و مشاور خانواده و حقوق دان و روحانیان آشنا به احکام دینی اداره شود و معرفی و راهنمایی جوانان با سرعت بیشتری انجام پزیرد تا بحران مجرد ماندن عده زیادی از جوانان حل بشود .همه مردم در قبال این مسئله مسئولیت عقلی شرعی دارند.
نسرین
Iran, Islamic Republic of
باسلام
یک نگاه به جامعه بندازین
یطرف مشکلات بالارفتن سن ازدواج مشکلات اشتغال و مالی و معیشتی دختری که خواستگارش شغل ثابت یا درامد مکفی حداقل ۲۵۰۰ نداره خانوادش به چه امیدی با ازدواجش توافق کنن؟ عاشق هم باشی بازم تا شغل نداشته باشی بعد ازدواجم خوشبخت که نمیشی هیچ مشاجره مالی دارن
گرانی ملزومات شروع یک زندگی ساده و بدون تجملات و بیکاری همه باعث شده ملت مجرد بمونن و افسرده
بعد هی برید و سخنرانی کنین ازدواج سن بالا و پایین نداره خودتون مسخره کردین
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...