سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۱۷:۰۳
کد مطلب: 24827
۱

رشد صعودی ایدز در ایران و خاورمیانه

رشد صعودی ایدز در ایران و خاورمیانه
به گزارش ایسنا، دکتر مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران، متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه افزود: ایدز در افراد زیر 30 سال و در مردان بیشتر دیده شده و در زنان نیز در حال افزایش است و اگر در این خصوص فکر اساسی نشود تعداد نوزادانی که با ایدز متولد می‌شوند هر روز بیشتر خواهد شد.

وی نداشتن آگاهی کافی مردم از ایدز، شیوع و راه های پیشگیری آن را از بزرگترین معضلات جامعه ایران دانست و گفت: مردم ایران و به خصوص نوجوانان از ایدز اطلاعات کافی ندارند و به جد می گویم رسانه‌ها و آموزش و پرورش نقش عمده‌ای در آگاه کردن مردم می توانند داشته باشند.

وی افزود: ولی متأسفانه به دلیل قبح مسئله، در مدارس و رسانه‌های کشور ما شفاف سازی نمی شود و مهارت زندگی به نوجوانان و جوانان در اینکه به اعتیاد و بی بندوباری نه بگویند آموزش داده نمی شود تا کمتر دچار آسیب‌های زندگی شوند.

دکتر محرز با اشاره به فعالیت‌های مرکز تحقیقات ایدز، گفت: مرکز تحقیقات ایدز ایران از نقشی محوری درایران و منطقه جهت بالا بردن و پیشبرد سطح آگاهی در زمینه HIV/AIDS برخوردار است. به همین منظور، با همکاری دیگر مراکز تحقیقاتی و با کمک پژوهش، آموزش و توسعه برنامه های الگویی هدف‌هایی چون افزایش طول عمر افراد مبتلا، جلوگیری از انتقال HIV و بالا بردن سلامت افرادی که با HIV/AIDS زندگی می‌کنند را دنبال می‌کند.
آمارهای جدید ایدز در کشور
رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، آخرین آمار موارد ثبت شده HIV/AIDS سه ماهه سوم سال 1392 در کشور را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر عباس صداقت گفت: بر اساس آمار جمع آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی، تا تاریخ یکم دی ماه 1392 مجموعاً 27 هزار و 416 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده‌اند که 89 درصد آنان را مردان، 11 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: تاکنون 5 هزار و 428 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و 5 هزار و 616 نفر از افراد مبتلا فوت کرده‌اند. 45.9 درصد از مبتلایان به HIV در زمان ابتلا در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار داشته اند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

به گفته دکتر صداقت، علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسائل مشترک در مصرف کنندگان مواد (68.5 درصد)، رابطه جنسی (13.1 درصد) و انتقال از مادر به کودک (1.3 درصد) بوده است و راه انتقال در 17.1 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، افزود: در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلای آنان در سال 1391 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 52 درصد، برقراری روابط جنسی 33 درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 3.4 را تشکیل داده است. در 11.6 درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است ضمنا 74.4 درصد موارد شناسایی شده در این سال را مردان 25.6 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.