جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۸
کد مطلب: 24850
۰

اعتیاد جنسیت می‌شناسد

گواه این گفته، آمار است و اطلاعاتی که از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر منتشر شده است، بر اساس اطلاعات اعلام شده تعداد زنانی که سال 91 به دلیل سوءمصرف مواد جان باختند 199 نفر بوده اما این تعداد در سال 92 به رقم 230 نفر رسیده است که افزایش 15 درصدی را نشان می دهد. این عدد در مردان اما 5 درصد کاهش داشته است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تائید همین آمارها گفته است: رنگ و برچسب منفی و مخربی که متوجه اعتیاد زنان است برنامه های درمانی ما را با مشکل مواجه کرده به همین دلیل اگرچه میزان مرگ و میرهای ناشی از سوء مصرف مواد در کشور کاهش داشته اما متاسفانه مرگ و میر در زنان معتاد افزایش یافته است. نکته همین جاست، خوشبختانه اعتیاد در گروه زنان همچنان تابوی بزرگی محسوب می شود، اما متاسفانه همین تابو سبب می شود، پنهان ماندن موضوع و پیگیر نشدن برای درمان بابت انگ مضاعف، کار را به جایی برساند که آشکار شدن اعتیاد آنها تا نهایت مرز آسیب و حتی مرگ پیش برود. هر چند در بررسی و حل معضلات اجتماعی، مسلما باید فراتر از هر نوع طبقه بندی و مرزگذاری اقدام کرد، اما به نظر می رسد مساله زنان در موضوع اعتیاد، در این تعریف نمی گنجد.

پیش از این نیز از سوی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اعلام شده بود که 62 درصد زنان معتاد متاهل هستند و 10 درصد علل شروع اعتیاد زنان به اختلافات خانوادگی ارتباط دارد.متاهل بودن زنان معتاد نشان می دهد این آسیب از سطح فردی می گذرد و دامان فرزندانی را می گیرد که مسلما ناهنجار تربیت شده و رشد می کنند و موضوع از یک مادر آسیب دیده به کودکان آسیب پذیری می رسد که امکان جبران و بهبود را سخت می کند.

از آنجا که تاکنون برنامه مشخص و شفافی برای موضوع پنهان و مهجور ماندن درمان اعتیاد در کشور اعلام نشده و فقط موضوع در حد وعده برای پیگیری و بررسی مطرح شده است، باید آمار های اعلام شده درخصوص افزایش مرگ زنان معتاد، مورد توجه مسئولان این حوزه و حوزه های مرتبط قرار گیرد.
مستوره برادران نصیری
مرجع : روزنامه جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ