جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۶:۴۱
کد مطلب: 24925
۰
در سمینار انگ‌زدایی از اختلالات روانپزشکی عنوان شد

زنان 2 برابر مردان دچار افسردگی می‌شوند

به گزارش فارس، مریم امامی ظهر امروز در مراسم انگ‌زدایی از اختلالات روانپزشکی که در تالار ابن‌سینا سنندج برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه امروزه باورهای غلطی درباره بیماری‌های روانپزشکی رایج بوده و اطلاعات موجود در خصوص این دسته از بیماری در برخی رسانه‌ها و روزنامه‌ها واقعیت ندارد.

وی با بیان اینکه مشاهده منجر به درک درست از مشکلات موجود نمی‌شود، خاطرنشان کرد: نخستین باور شایع نادرست از این دسته از بیماری‌ها شایع نبودن آن است. این دستیار روانپزشکی افزود: امروزه از هر 5 نفر آمریکایی یک نفر دچار بیماری روانپزشکی قابل تشخیص در طول زندگی خود است.

وی با بیان اینکه بیماری‌های روانی ناشی از ضعف شخصیتی نیستند، خاطرنشان کرد: این دسته از بیماری‌ها در اثر برخی فاکتورهای ژنتیکی و اجتماعی ایجاد می‌شود. به گفته امامی بیمار‌ان دچار اختلالات روانپزشکی با درمان و کمک گرفتن صحیح می‌توانند زندگی رضایت‌بخشی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه نباید خود را از مبتلا شدن به این بیماری مبرا بدانیم، تصریح کرد: میزان شیوع ابتلا به بیماری روانی در سطح بالایی قرار دارد کمااینکه افراد با هر سن و سال و وضعیت اقتصادی ممکن است دچار این بیماری شوند. این دستیار روانپزشکی متذکر شد: افراد مبتلا به بیمار روانی قربانیان خشونت هستند نه اینکه از خود خشونت نشان دهند.

وی با اشاره به اینکه اختلال روانی به معنای قادر نبودن فرد از کار کردن نیست، خاطرنشان کرد: اغلب این دسته از افراد به کارکردن تمایل دارند ولی متاسفانه در پیدا کردن شغل خود دچار مشکل هستند.

امامی خواستار توجه ویژه مسئولین به مشکلات بیماران روانی شد و تصریح کرد: داشتن یک مشکل روانپزشکی به معنای دیوانه بودن و به دیده حقارت نگریسته شدن از جانب دیگران نیست. این دستیار روانپزشکی متذکر شد: ازدواج درمان هیچ کدام از اقسام بیماری‌ نیست کمااینکه افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی پس از بهبود قادر به ازدواج کردن هستند.

وی با تاکید بر لزوم جایگزین کردن باورهای صحیح به جای باورهای غلط رایج از در این دسته از بیماری، خاطرنشان کرد: 42 درصد از افراد به دلیل ترس از انگ، مشکلات روانپزشکی خود را حتی به خانواده خود اطلاع نمی‌دهند.

شهاب‌الدین بهرامی، دستیار روانپزشکی نیز در ادامه اظهار کرد: بسیاری از افرادی که دچار افسردگی می‌شوند خود را تنها و متفاوت از دیگران احساس کرده و بر این باورند که تنها کسی هستند که دچار افسردگی شده‌اند. وی با اشاره به شیوع بالای افسردگی در خانم‌ها، خاطرنشان کرد: میزان شیوع این دسته از بیماری در خانم‌ها 20 درصد و در آقایان به میزان 12 درصد است.

به گفته این دستیار روانپزشکی، زنان دو برابر مردان دچار بیماری افسردگی می‌شوند و این مهم نیازمند توجه بیشتری است. وی تصریح کرد: بیماری افسردگی به معنی روانی شدن فرد نبوده و عوامل زیست‌شناختی، روان‌شناختی و جامعه‌شناختی عامل شیوع افسردگی هستند.

بهرامی با بیان اینکه بیماری افسردگی دلیلی در ضعف اراده و کم‌تحملی نیست، خاطرنشان کرد: این بیماری ممکن است در افراد سالم که هیچگونه مشکل خانوادگی، شغلی و مالی ندارند نیز ایجاد شود. این دستیار روانپزشکی در پایان خاطرنشان کرد: درمان‌های روانی- اجتماعی، دارویی، نگهدارنده و شوک درمانی از جمله درمان‌های افسردگی هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند