شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۷:۰۲
کد مطلب: 24927
۱
کارشناس مسئول دخانیات وزارت بهداشت

سن مصرف دخانیات 13 سال

صنایع دخانی دختران را هدف قرار داده است
خدیجه محصلی در گفت‌وگو با فارس در رابطه با شیوع مصرف دخانیات در بین دختران و زنان کشور هشدار داد و گفت: صنایع دخانی در حال نقشه کشیدن برای جوانان و دختران کشور هستند و این گروه از جامعه را هدف قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: صنایع دخانیات از طریق تبلیغ در مجلات، به کارگیری طرح‌های جذاب، بسته‌بندی‌های فریبنده و تصاویری که استقلال، زیبایی و لاغری را به نمایش می‌گذارند به جلب توجه دختران می‌پردازند.

کارشناس مسئول دخانیات وزارت بهداشت گفت: در کشورهایی مانند ایران از نظر فرهنگی، زنان به استعمال سیگار کمتر می‌پردازند اما اشکال مختلفی مانند مصرف قلیان بسیار رایج شده و قبح مصرف شکسته شده است. وی ادامه داد: شعار امسال هفته مبارزه با دخانیات، زندگی عاری از دخانیات با خود مراقبتی است که بسیج همگانی باید راه‌اندازی کنیم تا با اصول مراقبت از خود بتوانیم از استعمال دخانیات خودداری کنیم.

محصلی در مورد اینکه قانون مبارزه با دخانیات وجود دارد اما ضمانت اجرایی ندارد، گفت: قوانین خوبی برای کنترل استعمال دخانیات داریم اما اجرای قانون اهمیت بالایی دارد چرا که پشتوانه آن خواهد شد. قانون جامع مبارزه با دخانیات قانون جامعی است اما هنوز اجرایی نشده است چرا که اجرای آن منوط به وزارت بهداشت به تنهایی نیست.

محصلی گفت: سازمان‌ها و مردم باید به کمک بیایند چرا که بسیاری از بخش‌های این قانون به حقوق فردی بر می‌گردد. وی تصریح کرد: ساماندهی اماکن عرضه دخانیات که از موارد قانون جامع کنترل دخانیات است از فروش دخانیات به زیر 18 سال یا نخ‌فروشی جلوگیری می‌کند و از طرفی قاچاق کنترل می‌شود اما باید همه سازمان‌ها در این امر مداخله کنند.

کارشناس مسئول دخانیات وزارت بهداشت در مورد کاهش سن مصرف دخانیات در کشور گفت: در همه جای دنیا سن مصرف کاهش یافته است و ایران هم مستثنی نیست اما نسبت به دنیا وضعیت خوبی داریم هر چند که روز به روز زنان و نوجوانان به سمت مصرف آن می‌روند.
محصلی گفت: سن آغاز مصرف در دنیا کاهش یافته و در کشور ما نیز به 13 تا 15 سال رسیده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که مصرف دخانیات از سنین پایین احتمال گرایش افراد را به اعتیاد افزایش می‌دهد و سن کارایی این افراد را در سال‌های آینده به دلیل ابتلا به بیماری‌های مختلف به شدت کاهش خواهد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.