پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۳ / ۰۱:۴۲
کد مطلب: 25013
۱

30 دقیقه مطالعه، پنج دقیقه استراحت

30 دقیقه مطالعه، پنج دقیقه استراحت

به گزارش میگنا دکترˈحمیده مصطفاییˈ درگفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود:مغز انسان حدود 20 تا 40 دقیقه از مطالعه مطالب جدید را به ذهن می سپارد؛یعنی در هشت ساعت مطالعه احتمال دارد بخش بزرگی از مطالب را به خاطر نسپاریم و از دست بدهیم.

وی اظهار داشت:حافظه انسان دارای دو فرایند به خاطر سپردن و به خاطر آوردن است که برای فرآیند به خاطر سپردن باید بر روی تمرکز و تکنیک های افزایش تمرکز کار کرد.

متخصص مغز و اعصاب اظهار داشت:عوامل و فاکتورهایی وجود دارد که تمرکز انسان را به هم زده و در ذهن مشغولیت هایی ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه شناسایی راه های تمرکز حواس و تقویت حافظه برای دانش آموزان از اهمیت زیادی برخوردار است گفت:تمرکز حواس یعنی توانایی ثابت نگه داشتن توجه و دقت روی موضوع یا کاری که به میل و اراده هر فردی انتخاب شده است.

وی ادامه داد:برای ایجاد تمرکز و تقویت آن ابتدا باید عواملی را که باعث می شوند تمرکز حواس شخص از بین برود شناسایی و سپس با راه های مقابله با آنها آشنا شد.

مصطفایی ادامه داد:برای اینکه مطالبی به خوبی در ذهن ماندگار شود به تصویر کشیدن مفاهیم مورد مطالعه به صورت طنز بسیار کمک کننده است.

وی اضافه کرد:تصویرسازی اطلاعات مورد مطالعه به صورت شکل و طرح درحاشیه کتاب و یا برجسته سازی و خط کشی مطالب مهم کتاب می تواند به یادگیری بهتر کمک کند.

به گفته وی همچنین یادداشت کردن،خلاصه نویسی، علامت گذاری،حاشیه نویسی و مرور مطالب یادگیری را آسان و تمرکز را بهبود می بخشد.

وی همچنین یاد آور شد: دوری از استرس و برقراری آرامش در محیط خانه از دیگر عواملی است که منجر به تمرکز و تقویت حافظه می شود.

مصطفایی ادامه داد:آشفتگی های درون انسان مانند نگرانی، ترس،اضطراب، غم و اندوه و همچنین محرک ها در ذهن مانع تمرکز می شود.

به گفته وی برای ایجاد تمرکز در هنگام مطالعه، طرح سوال و یافتن جواب موجب از بین رفتن بی حوصلگی و باعث تمرکز بهتر می شود.

متخصص مغز و اعصاب با اشاره به با صدای بلند خواندن و تکرار مطالب درسی آموخته شده اظهار داشت:بلند خوانی از دیگرروش هایی است که تمرکز بر روی مطالعه را افزایش می دهد.

مصطفایی اظهار داشت:دانش آموزان هنگام مطالعه از تکنیک های تمرکز استفاده کرده و سعی کنند مطالب مطالعه را تقسیم بندی موضوعی کرده و از ورود حجم زیاد مطالب به مغز خودداری کنند.

وی تصریح کرد:مرور و دوره کردن مداوم مطالب درسی را از حافظه میان مدت به حافظه بلند مدت انتقال می دهد.

به گفته وی برای حفظ کردن متون درسی ابتدا مطالب به صورت کلی خوانده شود و با سوال و پرسش از مطالب درسی جزییات درسی را مرور کنید.

وی همچنین به خانواده ها توصیه کرد برقراری آرامش و دور کردن دانش آموزان از استرس و اضطراب در محیط خانه یکی از اقدامات اساسی است که در ایام امتحانات به تمرکز حواس و دقت دانش آموزان کمک خواهد کرد.

متخصص معز و اعصاب افزود:تغذیه مناسب و خواب کافی در ایام امتحانات نیز در ایجاد تمرکز حواس و تقویت حافظه دانش آموزان بسیار موثر است.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن