جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ / ۰۰:۳۰
کد مطلب: 25022
۰
تایید ابتلا به بیماری خطرناک کرونا در کرمان

کرمانی‌ها حواسشان به سرفه‌های طولانی باشد

به گزارش فارس، ویروس کرونا عامل یک بیماری تنفسی شبه سارس است که به شدت کشنده و مرگ‌آور است و نخستین موارد مشکوک به بیماری خطرناک کرونا در کرمان تایید شده است.

تلفات شتر در کرمان ارتباطی با ویروس کرونا ندارد

بحث ویروس کرونا در کرمان نخستین بار در 30 اردیبهشت ماه سال جاری توسط حسین رشیدی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در نشست شورای سلامت استان کرمان مطرح شد، البته وی اشاره‌ای به بروز این بیماری در انسان نکرد و با توجه به تلفات تعدادی شتر در جنوب استان کرمان فقط به عدم ارتباط این تلفات با ویروس کرونا پرداخت.

وی بیان داشت: ویروس کرونا و بیماری مرس از سال 2012 مطرح شده و در حال حاضر در عربستان وجود دارد و قراینی مبنی بر انتقال این بیماری از شتر به انسان وجود دارد.

این مسئول عنوان کرد: طی ماه‌های اخیر تلفاتی در جمعیت شتر در جنوب استان کرمان و ایرانشهر گزارش شده است، اما طبق بررسی‌های به عمل آمده تاکنون هیچ‌گونه ارتباطی مبنی بر تلفات ناشی از ویروس کرونا تایید نشده و دلیل تلفات، عفونت‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی بوده است.

رشیدی عنوان کرد: با توجه به خطر این بیماری طبق دستور سازمان دامپزشکی واردات دام از مرزها ممنوع شده و مراقبت از بیماری شتر به صورت فعال درآمده است.

وی خاطرنشان کرد: امکانات تشخیصی این بیماری نیز در آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان کرمان در حال آماده‌سازی است و بحث‌های آموزشی و مراقبت فعال، پیگیری شده است.

مشاهده ویروس کرونا در 4 خواهر کرمانی

اما علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روز گذشته در نشست معاونان و مدیران بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای نخستین بار از مشاهده دو مورد ویروس کرونا در کرمان خبر داد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس آخرین وضعیت بیماری کرونا را در کشور را تشریح کرد و گفت: از بین چهار فرد مشکوک به ویروس کرونا یا بیماری MERS ابتلای دو نفر آنها قطعی است و حال یکی از آنها وخیم است، این چهار خواهر کرمانی با یک زائر عربستان در یک بیمارستان بوده‌اند.

محمدمهدی گویا افزود: ویروس کرونا از طریق تنفس نزدیک با فرد مبتلا و ناقل این بیماری منتقل می‌شود، این بیماری تاکنون در 18 کشور دنیا 672 نفر را مبتلا کرده و جان 207 نفر را گرفته است، بیشترین موارد این بیماری در عربستان بوده و با ابتلای 562 نفر در این کشور، 179 مورد مرگ را در بر داشته است.

وی گفت: وزارت بهداشت برای کنترل و پیشگیری از بروز موارد این بیماری از حدود 1.5 سال گذشته بیش از 900 مورد مشکوک را در آزمایشگاه مرجع کشور بررسی کرده تا اینکه نخستین موارد مشکوک هفته گذشته در کرمان تأیید شد.

خواهران مبتلا به کرونا تحت مراقبت ایزوله هستند

وی افزود: موارد مشکوک چهار خواهر از اعضای یک خانواده در کرمان هستند و در یک بیمارستان با یک زائر عربستان که همراه یک بیمار دیگر بوده است در یک اتاق بوده اند، تاکنون وجود این ویروس در دو نفر آنها تأیید قطعی شده است و هنوز ابتلای دو خواهر دیگر تأیید نشده است.

گویا افزود: هر چهار خواهر اکنون در بیمارستان به صورت ایزوله تحت مراقبت هستند، اما حال یکی از آنها به شدت وخیم است و در آی‌سی‌یو بستری شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: عفونت ویروس کرونا که بیماری‌های مختلفی را سبب می‌شود در این مورد بیماری MERS را شایع کرده و منشا آن شترهای مبتلا به این بیماری در عربستان بوده است.

گویا گفت: انتقال انسان به انسان این بیماری به آسانی بیماری آنفلوانزا نیست و معمولاً موارد ابتلا در بیمارستان و در صورت ارتباط نزدیک تنفسی رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: این بیماری هم اکنون علاوه بر عربستان در کشورهای امارات، قطر، کویت و اردن نیز مشاهده شده است اما تاکنون موردی از این بیماری در کشور عراق مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت با همکاری سازمان حج و زیارت و مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر تمهیدات گسترده‌ای را برای پیشگیری از ابتلای ایرانیان به این ویروس اجرا می کند، تمام زائران به عربستان تحت آموزش مراقبتی قرار می‌گیرند و تیم‌های تخصصی نیز در عربستان حضور دارند. هر مورد مشکوک را به سرعت بررسی می‌کنند و در صورت لزوم به بیمارستان‌های عربستان ارجاع می‌دهند.

جای نگرانی نیست

وی گفت: هر یک از زائران ایرانی که به عربستان سفر می‌کنند اگر تا 14 روز پس از بازگشت به کشور علامت بیماری در خود دیدند به سرعت به یکی از مراکز بهداشتی ـ درمانی وزارت بهداشت مراجعه کنند.

وی ادامه داد: آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت مجهزترین آزمایشگاه خاورمیانه است و جواب تمام نمونه‌ها بعد از 24 ساعت از ارجاع به این مرکز مشخص می‌شود.

گویا گفت: فعلاً این بیماری در کشور ما نگرانی دارد و نگرانی اصلی از شیوع بیمارستانی این ویروس است به همین علت افراد مشکوک در بیمارستان‌ها ایزوله می‌شوند.

زائران از شترسواری پرهیز کنند

وی همچنین از افراد به ویژه زائران عربستان خواست از شترسواری در عربستان خودداری کنند و این نکته را در نظر بگیرند که حتی گوشت خوب نپخته شتر نیز می‌تواند این بیماری ویروسی را منتقل کند. البته هنوز در کشور ما مورد ابتلای حیوانی به این بیماری گزارش نشده است.

مردم آرامش خود را حفظ کنند

دبیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: بر اساس شواهد موجود تاکنون هیچگونه نگرانی در مورد همه‌گیری و اپیدمی بیماری کرونا وجود ندارد، زیرا با رعایت توصیه‌های بهداشتی می‌توان از همه گیری آن جلوگیری کرد.

مهدی شفیعی افزود: با توجه به اینکه درصد کمی نیاز به بستری در بیمارستان‌ها پیدا می‌کنند، لذا انتظار داریم، مردم عزیز آرامش خود را حفظ کنند.

==============

گزارش از: مهسا حقانیت

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...