پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۳ / ۰۲:۱۱
کد مطلب: 25062
۰

مصرف دگزامتازون برای دندان درد و سرماخوردگی ساده ممنوع!

به گزارش ایسنا، دکتر "محمدحسین مصدق" در این رابطه تصریح کرد: دگزامتازون از دسته داروهای ضد التهاب و کورتون است که سرکوب کننده سیستم ایمنی است.
وی با بیان این که دگزامتازون از نظر عامه داروی ضد درد و ضد التهاب خوبی است، عنوان کرد: مصرف این دارو هنگام علائم یک سرماخوردگی ساده مثل ضعف، گلودرد و سردرد را می‌پوشاند.

مصدق با بیان این که مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک عوارض مختلفی در افراد متفاوت ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: بسته به سیستم ایمنی شدت و مقدار عارضه‌ها متفاوت است. این داروساز بی‌خوابی، عصبی شدن، سردرد، بی‌قراری و رفتارهای سایکوتیک را از جمله عوارض بی‌رویه این دارو برشمرد و گفت: در افراد دارای مشکلات قلبی و عروقی موجب ادم و افزایش فشارخون و نارسایی قلبی خواهد شد.

وی در ادامه عوارض پوستی اعم از آکنه، بثورات جلدی و تاخیر در بهبود زخم را از دیگر عوارض خودسرانه این دارو دانست و افزود: افزایش فشار چشم، برفک دهانی، ایجاد زخم دستگاه گوارش، تحلیل رفتن عضلات، افزایش وزن، افزایش قندخون و به طور قطع پوکی استخوان از دیگر عوارض این دارو است.

وی با بیان این که این دارو در کودکان موجب مهار شدن رشد کودک می‌شود، افزود: به دلیل سرکوب کنندگی سیستم ایمنی فرد را مستعد بیماری‌های سرطان و عفونت‌های مختلفی می‌کند. مصدق در ادامه نازک شدن پوست، تجمع چربی در پشت، گوژپشتی در درازمدت، مشکلات شایع تنفسی و پرمویی را از دیگر عوارض مصرف بی‌رویه داروی دگزامتازون برشمرد و عنوان کرد: همچنین به دلیل خاصیت سرکوب‌کنندگی این دارو علائم بیماری‌های عفونی در فرد مخفی می‌شود و ممکن است عفونت در بدن فرد پیشرفت کند و فرد دیر متوجه شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد یادآورشد: داروی دگزامتازون گرچه داروی خوبی است ولی در مواقع خیلی ضروری و ناچاراً باید استفاده شود و افراد از مصرف این دارو در دندان درد‌ساده یا سرماخوردگی ساده خودداری کنند، چرا که عوارض دراز مدت این دارو خطرناک‌تر از یک دندان درد یا علائم سرماخوردگی است.

وی تاکید کرد: بیماران به هیچ وجه از پزشک‌شان تقاضای تجویز داروی دگزامتازون نکنند و همچنین از مصرف خودسرانه خانواده این دارو همچون داروی بتامتازون، تریامسینولین و غیره بپرهیزنند.
مصدق عنوان کرد: از طرفی مصرف خودسرانه پمادهای این دارو( بتامتازون) در سوختگی‌های ادراری در کودکان اجتناب شود، چرا که به مرور زمان باعث تاخیر در رشد آنها می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.