جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۳ / ۲۰:۵۳
کد مطلب: 25078
۰

هدایت هواپیما با مغز/ همه مردم خلبان می‌شوند!

به گزارش مهر، پژوهشگران دانشگاه فنی مونشن در آلمان امکان پرواز از طریق کنترل مغزی را با دقت حیرت انگیزی نشان داده اند.
دانشمندان به سرپرستی پروفسور "فلوریان هولزاپفل" در موسسه سیستم های دینامیکی پرواز دانشگاه مونشن در حال بررسی روش هایی هستند که در آن پرواز کنترل شده با مغز اجرایی می شود. این پروژه با نام "پرواز مغز" با بودجه اتحادیه اروپا انجام می شود.

"تیم فریک" سرپرست این پروژه گفت: چشم انداز بلند مدت این پروژه آن است که مردم بیشتری به پرواز دسترسی داشته باشند. وی افزود با این روش، پرواز با کنترل مغزی به خودی خود می تواند ساده تر شود. این امر می تواند بار کاری خلبان را کاهش داده و از این رو امنیت پرواز افزایش یابد. علاوه بر این خلبان ها می توانند آزادی حرکت بیشتری برای مدیریت دیگر کارهای دستی در کابین خلبان داشته باشند.

این دانشمندان موفق شدند امکان پذیر بودن پرواز با کنترل مغزی را دقت حیرت انگیزی نشان دهند. هفت داوطلب در این آزمایش شبیه ساز پرواز شرکت کردند. آنها در این آزمایش از افرادی که تجربه های مختلف پرواز داشتند از جمله یک نفر بدون هیچ گونه تجربه عملی حضور در کابین خلبان نداشت، استفاده کردند.

این داوطلبان توانستند فقط با فکر کردن، به دقتی در پرواز دست یابند که برای دریافت مجوز پرواز کفایت می کرد. یکی از داوطلبان توانست 8 مورد از 10 مورد هدف تعیین شده را فقط با 10 درجه خطا دنبال کند. همچنین چندین نفر از این داوطلبان نیز توانستند با دید ضعیف فرود خوبی داشته باشند.

یک خلبان آزمایشی حتی توانست درون یک خط مرکزی چند متری فرود بیاید. دانشمندان اکنون در تلاش هستند سیستم کنترل و دینامیک پرواز را به گونه ای اصلاح کنند که با روش کنترلی جدید منطبق شود. به طور معمول خلبان در فرمان احساس مقاومت می کند و وقتی بار وارد شده بر هواپیما افزایش می یابد باید نیروی زیادی بر فرمان اعمال کند.

وقتی هواپیما با مغز کنترل می شود این بازخورد از بین می رود و از این رو محققان در صدد ارائه روش های جایگزین بازخورد برای این سامانه هستند. به منظور ارتباط بین انسان و ماشین، امواج مغزی خلبان با الکترودهای الکتروانسفالوگرافی (EEG) مرتبط شده به کلاه آنها اندازه گیری می شود.

دانشمندان موسسه فناوری برلین نیز الگوریتمی عرضه کرده اند که به این برنامه امکان می دهد پتانسیل های الکتریکی را شناسایی و آنها را به دستورات کنترلی مفید تبدیل کند. در این روش تنها تکانه های مغزی الکتریکی بسیار تعریف شده برای کنترل توسط دستگاه مداخله مغز – ماشین تشخیص داده می شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.