پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۴:۴۹
کد مطلب: 25178
۰

کلاه ذهن‌خوان جایگزین اسکنر مغز می‌شود

کلاه ذهن‌خوان جایگزین اسکنر مغز می‌شود
به گزارش ایسنا، کاربران باید این کلاه هوشمند را بر روی سر گذاشته و سامانه با شناسایی نور منتقل‌شده از میان مغز و شکار تغییرات دینامیک در رنگ‌های بافت مغز عمل می‌کند. محققان مدعی‌اند رویکرد نوری جدید برای کودکان و بیماران دارای کاشت‌های الکترونیکی مانند ضربان‌ساز قلب، کاشت‌های حلزونی و محرک‌های عمق مغز که برای درمان بیماری پارکینسون به کار می‌رود، ایده‌آل است اما میدان‌های مغناطیسی در تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام‌آرآی) اغلب کارکرد یا ایمنی ابزارهای الکتریکی کاشتی را مختل می‌کند.

محققان حدود 10 سال است که در حال طراحی فناوری توموگرافی نوری پراکنده (DOT) بوده‌اند اما این شیوه به نواحی کوچکی از مغز محدود شده است.
با این حال، ابزار جدید DOT دو سوم سر را پوشش می‌دهد و برای نخستین بار می‌تواند از فرآیندهای مغزی که در نواحی چندگانه و شبکه‌های مغزی مانند شبکه‌های دخیل در پردازش زبانی رخ می‌دهند، تصویربرداری کند. گرچه فناوری دانشمندان دانشگاه واشنگتن هم‌اکنون در محیط‌های تحقیقاتی به کار می‌رود، دارای پتانسیل لازم برای کارآیی در بسیاری از سناریوهای پزشکی مانند جایگزینی ام‌آرآی کاربردی است.

این رویکرد شایع‌ترین شیوه تصویربرداری با هدف تقشه‌برداری از کارکرد مغز انسان است. چون فناوری DOT جدید از تابش استفاده نمی‌کند، می‌توان اسکن‌های چندگانه‌ای را که به مرور زمان گرفته شده‌اند، برای نظارت بر پیشرفت بیماران دارای آسیب‌های مغزی و اختلالاتی مانند اوتیسم، پارکینسون و دیگر بیماری‌ها به کار برد. این فناوری همچنین قابل‌حمل بوده و می‌توان آن را در اتاق عمل یا کنار تخت بیمار به کار برد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...